اختلال در نوشتن و دیکته
سرفصلهای این مقاله
اختلال در نوشتن
اصطلاح نارسانویسی نخستین بار توسط اوگل در سال ۱۸۶۷ مطرح شد. نارسانویسی (اختلال در نوشتن) یکی از اختلالهای ویژه است که نشانهی اصلی آن، ناتوانی در به کارگیری ابزار نوشتن، ارائه افکار و نظرات، بدخطی و ناخوانا بودن نوشته است.
بعضی از کودکان از نظر حرکتی توانایی به وجود آوردن دست خط مناسب را ندارند یا به کندی و با زحمت مینویسند. برخی دیگر، در نوشتن املای صحیح واژهها مشکل دارند یا نکات و قواعد نوشتاری را به خوبی به یاد نمیآورند یا آنها را در نوشتن مورد استفاده قرار نمیدهند.
و سرانجام برخی دیگر با اینکه توانایی ساخت و ایجاد نمادهای نوشتاری را دارند، نمیتوانند نظرات خود را از راه ساختار دستور زبانی مناسب ابراز کنند.
نارسانویسی را میتوان به سه شاخهی اصلی تقسیمبندی کرد:
- نارسایی مربوط به دست خط
- نارسایی در بیان نوشتاری
- نارسایی در نوشتن املا
معمولاً مشکلات نوشتن در کودکان با صدمات مغزی، کودکان با آسیبهای حقیقی مغزی و کودکان با نارسائیهای ویژه در یادگیری دیده میشود.
از اصطلاح دیسگرافی برای کودکانی که علی رغم هوش طبیعی بسیار بد مینویسند، استفاده میشود.
این کودکان اغلب آینه نویسی یا وارونه نویسی میکنند یا بسیار بدخط مینویسند.
برخی از محققان عقیده دارند که بدنویسی این کودکان عمدتاً به دلیل عدم هماهنگی حرکتی آنان است، اما باید توجه داشت که نوشتن به عنوان یک عمل پیچیده شامل رشد ذهنی، تبحر در مهارتهای حرکتی و بینایی است.
اهمیت درست یا خوانا نوشتن به گونهای که قابل خواندن برای دیگران باشد کاملاً روان و آشکار است. اکثر متخصصان برای نوشتن، نقشی اساسی قائل هستند و از آن برای یاددادن خواندن و هجی کردن استفاده میکنند.
عملاً دیکته نوشتن به دلیل انتزاعی بودن آن برای کودک فعالیتی دشوار است، به ویژه با توجه به خودمداری کودکان، نوشتن مطالبی که دیگران بیان میدارند برای آنان مشکل میباشد.
به همین جهت زبان نوشتاری در سلسله مراتب توانائیهای زبانی، (گوش دادن، صحبت کردن، خواندن و نوشتن) پس از سایر اشکال زبان، یاد گرفته میشود و لذا هر گونه مشکلی در سایر زمینهها مانند گوش دادن، سخن گفتن و خواندن میتواند بر یادگیری زبان نوشتاری تاثیر منفی داشته باشد.
برخی از کودکان از مهارت کافی در نوشتن برخوردار نیستند؛ زیرا مهارتهای پیش نیاز با دست را که عمدهترین آنها عبارت است از: درک موقعیت بدن فرد نسبت به اشیا، مفاهیمی چون بالا، پایین، زیر، رو، راست و چپ، ادراک اندازهها، شکلها و بازشناسی آنها، درست گرفتن مداد و تنظیم وضعیت کاغذ نسبت به چشمها و بدن و چرخش دست برای تولید منحنیها و کپی کردن شکلهای هندسی را نیاموختهاند.
کودکانی که در خصوص مهارتهای حرکتی دشواری دارند، معمولاً در زمینه نوشتن نیز با مشکل مواجه هستند، زیرا از چگونگی حرکت دستها و هماهنگی آن با چشمها، توانایی اندکی دارند و نیز ممکن است کاستیهایی در دستکاری مواد و استفاده از دستها در کسب آگاهیهای لازم از طریق حس لامسه داشته باشند.
در مواردی که دشواریهای کودک در نوشتن آنچنان شدید است که با روشهای آموزش ویژه قابل اصلاح نیست از ماشین تحریر برای نوشتن استفاده میشود.
با توجه به اینکه معمولاً بیان محاورهای کلمات و نوشتن رسمی آنها در بسیاری موارد با یکدیگر تطابق ندارد، لذا برای افراد نوشتن دیکته کار آسانی نیست.
احتمالاً بهرهگیری از حافظه برای نوشتن یک کلمه از خواندن آن دشوارتر میباشد، زیرا خواندن یک کلمه بازشناسی یا عمل تبدیل یک نماد یا نشانه مطرح است و متن موجود نیز این امر را تسهیل میکند.
در حالی که در نوشتن دیکته یک کلمه، عمل تبدیل صرقاً از طریق حافظه میباشد و نشانههای جانبی و زمینهای نیز وجود ندارد.
لذا ممکن است برخی از کودکان که در نوشتن املا دچار دشواری هستند، در مهارت خواندن مشکل نداشته باشند. البته گاه نیز هر دو مشکل با یکدیگر دیده میشود.
برای آشنایی با راهکارهای خوش خط شدن کودک بر روی لینک زیر کلیک کنید:
تاثیرات راکت بازی بر خوش خطی
دانش آموزان ممکن است در اکثر مهارتهای انشا مشکل داشته باشند. اما شایعترین اختلال بیان نوشتاری ضعف در املا است.
باید به خاطر داشت که در بسیاری از موارد، مشکلات نوشتن و دیکته کودکان ممکن است یا به علت تدریس ناکافی و نادرست مربیانی که خود از آموزش کافی بهرهمند نیستند و یا به دلایلی مانند غیبتهای طولانی و مکرر کودک از مدرسه، کلاسهای پرجمعیت، روابط نامطلوب کودک و معلم، مواد و برنامه درسی نامناسب و مانند آن باشد که در این صورت، مشکل کودک با تعریف آمده در این مقاله تطابق ندارد و احتمالاً با رسیدگی به وضع موجود و اصلاح آن، مشکل برطرف میشود.
عمدهترین عللی که برای نارسا نویسی و دشواری در نوشتن دیکته ذکر میشود، عبارت است از:
1- عدم توجه و دقت
2- ضعف مهارتهای حرکتی
3- اختلال در ادراک بینایی حروف و کلمات
4- ضعف حافظه بینایی و شنوایی
5- دشواری در انتقال اطلاعات از یک کانال حسی به کانال دیگر یا در پیوندهای حسی
6- انتزاعی بودن مطلب
میتوانید اختلال یادگیری و دقت و تمرکز در فرزندان خود را از طریق مشاوره و تستهای خانم دکتر زهرا امیرآتشانی ارزیابی بفرمایید.
برای رزرو مشاوره میتوانید با شمارههای زیر تماس حاصل نمایید و یا از لینک زیر اقدام به رزرو نوبت مشاوره خود نمایید:
22302092
22302093
22302095
دیدگاهتان را بنویسید