علل اختلالات روانی در کودکان
اختلالات روانی به دلایل گوناگون در کودکان ایجاد میشود. در ادامه به معرفی این دلایل و بررسی هر کدام از موارد پرداختهایم:
-
سرفصلهای این مقاله
عوامل پزشکی:
اختلالات روانی ممکن است به علت احساس محرومیت و وازدگی یا به علت جسمی مانند نقص یکی از حواس پنجگانه باشد مثلاً اختلالات بینایی و شنوایی.
تا زمانی که به وجود آن پی نبردهاند ممکن است مسائل ناراحت کننده ایجاد کنند، بخصوص اگر والدین نسبت به اشتباههای ناشی از نقص عضو سختگیر باشند.
کمهوشی و اختلالات مغزی نیز موجب میشود که کودک نتواند آنچه را که پدر و مادر از وی انتظار دارند، یاد بگیرد. ناتوانیهای جسمانی به علت محدود کردن دامنه فعالیت کودک در رسیدن به هدف، باعث سوق دادن او به طرف ناسازگاری میشود.
پسری که نمیتواند مانند سایرین در بازیها شرکت کند، یا دختر بزرگی که قادر به جلب توجه دیگران یا احیاناً رقابت با سایر دختران نیست، به علت شکست و ناکامیهای پی در پی، خواه و ناخواه ناسازگاری پیشه میکند.
-
عوامل تربیتی و اختلالات عاطفی و هیجانی:
این دسته شامل شایعترین علل اختلالات کودکان است. با توجه به نظریات روانشناسان و سایر نظریهها، چگونگی رابطه کودک با اعضای خانواده و بخصوص مادر در سالهای اول زندگی، از اساسیترین عوامل رشد شخصیت شناخته شده است.
برای بهبود اختلال خواندن در کودکان بر روی لینک زیر کلیک کنید:
درک خواندن با بازی
هر گاه اختلالی در این روابط عاطفی ایجاد شود، بالطبع امنیت عاطفی کودک مختل میشود، که آثار آن در رفتار کودک منعکس میگردد. وقایع ترسناک و دردناک و حوادث ناگوار خانوادگی غالباً موجب اختلالات عاطفی و هیجانی کودک میشود. کودکان در این میزان آسیبپذیری نسبت به حوادث ناگوار متفاوتاند و این تفاوت به علت اختلاف در سرشت خلق و خوی رشد عاطفی و میزان پختگی آنهاست.
-
عوامل ارثی:
کودک پارهای از خصایص والدین را به ارث میبرد و مسلماً این استعداد را خواهد داشت که روزی مانند والدین خود به اختلالات رفتاری مبتلا شود.
از نظر روانشناسی افراد مجرم حتی در ۵۰% موارد، همان خصایص اجداد خود را دارا هستند. مسلم است که ما رفتار و اعمال بزهکارانه را به ارث نمیبریم؛ آنچه به ارث میبریم ساختمان بدنی، مزاج و گرایش به اجرای عمل جراحی خاص و آمادگی شخصی برای رفتار بزهکارانه است.
این آمادگی سرشتی بر اثر برخورد با عوامل محیطی نامناسب بارز و ظاهر میگردد و در این مرحله است که آثار متقابل و مکمل، عواملی مانند نیروهای بیولوژیکی، نوروشیمی، اجتماعی در ناسازگاری مشخص میگردد.
-
عوامل محیطی و اجتماعی:
تغییرات بزرگ و سریع اجتماعی مانند: بیکاری، جنگ، از هم پاشیدگی کانون خانواده، فقر و گرسنگی، اعتیاد و تماس دائمی با معیارهای اخلاقی و فرهنگی مغایر با معیارهای خانوادگی احتمالاً به ناسازگاریهای کودک و نوجوان میانجامد.
همانطور که محیط قادر است موجبات آسایش و لذت را فراهم سازد و افراد سالم و سازگار پرورش دهد، مسلماً این توانایی را خواهد داشت که درد و ناراحتی تولید کند یا افراد ناسازگار و مجرم پرورش دهد.
علت گسترش روز افزون ناسازگاریهای کودکان و نوجوانان را در سالهای اخیر، کاهش و انحطاط ارزشهای اخلاقی، تغییرات سریع اجتماعی، پیچیدگیهای بسیار شدید و غیرقابل درک زندگی، از هم گسستن خانوادهها، استفاده از مواد مخدر و الکل و نظایر آن میدانند.
نقش مدرسه در اختلالات رفتاری از اهمیت خاصی برخوردار است، به خصوص اینکه کودک با مشکلات عدیدهای به مدرسه وارد شود و فاقد مهارتهای لازم تحصیلی و اجتماعی برای کسب موفقیتهای لازم باشد.
رفتار نادرست آموزگاران، توقعات خارج از تواناییهای نوجوانان، دیسیپلین و انضباطهای سخت و شدید هر کدام ممکن است سهمی داشته باشد و با عوامل قبلی مشترکاً نوجوانان را به رفتارهای نادرست سوق دهد.
میتوانید اختلال یادگیری و دقت و تمرکز در فرزندان خود را از طریق مشاوره و تستهای خانم دکتر زهرا امیرآتشانی ارزیابی بفرمایید.
برای رزرو مشاوره میتوانید با شمارههای زیر تماس حاصل نمایید و یا از لینک زیر اقدام به رزرو نوبت مشاوره خود نمایید:
22302092
22302093
22302095
دیدگاهتان را بنویسید