اختلال در تشخیص و درک شنوایی (اختلال در شنوایی)
سرفصلهای این مقاله
اختلال در شنوایی
اختلال یادگیری یا نارساییهای یادگیری یک اصطلاح کلی است که شامل یک گروه ناهمگون از مشکلات یادگیری میشود. کودکان دارای اختلال یادگیری، کم هوش و خنگ یا بیانگیزه و تنبل نیستد، تنها تفاوت در سیستم عصبی مغز آنها و نحوه دریافت و پردازش اطلاعات توسط مغز آنهاست.
پس میتوان این طور بیان کرد که اختلال یادگیری نوعی اختلال عصب شناختی است که به طور مستقیم به مغز فرد مرتبط میشود. این اختلال بر نحوه درک اطلاعات، پردازش و همچنین برقراری ارتباط فرد با دنیای اطراف بسیار تاثیرگذار است؛ کودکان با نارساییهای ویژه در یادگیری، کودکانی هستند که جهان را به گونهای متفاوت یا غیرمعمول ادراک میکنند.
تحقیقات و مطالعات بسیاری در مورد کودکان با نارسائیهای ویژه در یادگیری و مشکلات آنان در تشخیص صداها (اختلال در شنوایی) مخصوصاً صداهایی که مربوط به تکلم یا گفتار است در مراکز مختلف علمی جهان انجام شده است؛ اما در کشور ما این مساله کمتر مورد توجه و مطالعه قرار گرفته است. این گروه از کودکان با اینکه از قدرت شنوایی کافی برخورداراند، اما در تشخیص تشابهات و تفاوتهای کلمات مختلف مشکل دارند.
این ناتوانی به علت نقش مهمی که در تشخیص تشابهات و تفاوتهای صداها در تکلم، خواندن، ریاضیات و دیکته نوشتن دارد، از اهمیت خاصی برخوردار است و باید به آن توجه شود.
گوش دادن مهارتی پایهای است که میتوان از طریق تدریس و تمرین تقویتش کرد. یکی از توجیهات ضعف مهارتهای گوش دادن این است که امروزه دانشآموزان دائماً در معرض صداهای مزاحم زیادی قرار میگیرند که نمیخواهند آنها را بشنوند.
گوش دادن مستلزم این است که کودک گنجینهای از واژگان شنیداری را کسب کرده باشد. کودک باید نام اشیا، اعمال، کیفیات و مفاهیم انتزاعیتر را بتواند درک کند.
برای بهبود دقت شنیداری در کودکان بر روی لینک زیر کلیک کنید:
این بچه اصلا حرفهای منو نمیشنوه!
کودکان با نارساخوانی شنوایی میتوانند محرکهای بینایی را از یکدیگر تمیز دهند؛ اما نمیتوانند بین شکل و صدای آنها ارتباط مناسب برقرار کنند. این گروه معمولاً در تشخیص صداهای گفتاری، ترکیب صداها، نامگذاری، پردازش شنیداری، توالی حافظه شنیداری، تحلیل صداها یا هجیها و ترکیب آنها برای خواندن کل کلمه و نیز در ارائه قافیه مشکل دارند.
برای مثال اگر فهرستی از یک سری کلمات دوتایی که برخی از آنها یکسان و برخی متفاوتاند؛ مانند:
اسب است
میز ریز
غاز غار
راه ماه
مور کور
……
……
برای کودک خوانده میشود، اکثر این گونه کودکان از تشخیص کلمات متفاوت، عاجزاند.
اینگرام و همکاران، نارساخوانها را به سه طبقه شنوایی – آوایی، بینایی – فضایی و ترکیبی تقسیم میکنند.
همانگونه که از نام این دسته بندیها بر میآید:
- نارساخوانان شنوایی – آوایی در تمیز و ترکیب صدا و نیز تحلیل آوایی مشکل دارند و ممکن است در زمینه فهم واژگان و جملات نیز اختلالاتی داشته باشند.
- نارساخوانان بینایی – فضایی در تمیز بینایی، تشخیص موقعیت کلمه و ادراک سریع کلمات و حروف مشکل دارند.
این افراد سعی میکنند کلمات را از روی شکل آنها حدس بزنند؛ لذا معمولاً جای حروف و هجاها را در کلمات و جای کلمات را در عبارت جا به جا میکنند و گاهی بر عکس میخوانند.
- نارساخوانان ترکیبی در به خاطر آوردن صداها برای حروف یا هجاها یا کلمات و یا در به یاد آوردن شکل کلمه نوشته شده مشکل دارند.
اصطلاح پزشکی که برای موارد شدید این حالت (اختلال شنوایی) به کار میرود “آگنوزی شنوایی” است که برای تشخیص آن چشم کودک را میبندند و از او میخواهند که صداهای مختلفی مانند: صدای عطسه، سرفه، سوت زدن، کشاندن پا روی زمین و … را نام ببرد یا تقلید کند.
میتوانید اختلال یادگیری و دقت و تمرکز در فرزندان خود را از طریق مشاوره و تستهای خانم دکتر زهرا امیرآتشانی ارزیابی بفرمایید.
برای رزرو مشاوره میتوانید با شمارههای زیر تماس حاصل نمایید و یا از لینک زیر اقدام به رزرو نوبت مشاوره خود نمایید:
22302092
22302093
22302095
دیدگاهتان را بنویسید