اختلال در ادراک فضایی
سرفصلهای این مقاله
اختلال یادگیری ریاضی
مسئله خاصی که در اختلال یادگیری ریاضی با آن روبهرو میشویم، شامل مشکل در فهم، اندازه و ارتباطات فضایی مفاهیم مربوط به جهتیابی، ادراک فضایی، ارزش مکانی، اعشار، زمان و مشکل در به خاطرآوری حقایق ریاضی است. به خاطرآوری و کاربرد صحیح مراحل الگوریتمهای ریاضی (مثلاً چطور تقسیم کردن) و خواندن و حل مسائل، فضاهای مسائل خاص هستند.
دانشآموزان با ناتوانیهای یادگیری مانند بقیه دانشآموزان ممکن است دارای خطاهای ساده محاسبهای باشند که به لحاظ عدم دقت در عملیات مربوط به نشانه، تنظیم غلط مسائل، حذف مراحل در الگوریتم یا عدم وارسی یا بررسی و مرور کار باشند. بسیاری از دانشآموزان با ناتوانی یادگیری، مهارتهای ریاضی را به عنوان مجموعهای از تکالیف حافظهای غیرمرتبط به کار میبرند.
برخی از افراد دچار ناتوانیهای یادگیری مشکلی در یادگیری زبان و خواندن ندارند، اما از نظر ریاضیات و یادگیری کمیتها ضعیفاند.
مشکلات مربوط به یادگیری ریاضیات اغلب در دوره دبستان خود را نشان میدهد و تا دوره راهنمایی و دبیرستان نیز ادامه مییابد، اختلال در یادگیری ریاضیات علاوه بر اینکه مشکلی ناتوان کننده در مدرسه محسوب میشود، آثار مخربی دارد که در بزرگسالی در زندگی روزمرهی فرد ادامه مییابد.
علائمی که نشان دهندهی مشکلات در ریاضی است:
- مشکل در درک مفهوم اعداد مانند: داشتن درک ضعیفی از اعداد، بزرگی و روابط آنها.
- مشـکل در بـه خاطـر سـپردن حقایـق ریاضـی مانند: شـمردن چند بـاره با انگشـتان بـرای اضافه کـردن اعداد تـک رقمی بـه جـای یـادآوری واقعیت ریاضـی مانند همسـالان.
- مشکل در محاسبه دقیق یا روان مانند: سردرگم شدن در میانه انجام محاسبات ریاضی.
- مشـکل در اسـتدلال ریاضـی دقیـق ماننـد: ناتوانـی در به کار بـردن مفاهیم، حقایـق یا رویههـای ریاضی برای حل مسـائل کم.
- مشـکل در درک مفاهیـم ریاضـی، کمیـت، خطـوط عددی، علامتهای مثبـت و منفی، جهتهـای فضایی …..
- مشکل در درک و حل مسائل.
- مشکل در توالی یا مرتب کردن اطلاعات یا رویدادها.
- مشکل در پیروی از مراحل مربوط به عملیات ریاضی.
- مشکل در درک مفهوم کسرها.
- مشکل در تشخیص الگوها هنگام جمع، تفریق، ضرب یا تقسیم.
- مشکل در بیان فرآیندهای ریاضی به صوررت کلامی.
- مشکل در درک مفاهیم مربوط به زمان مانند روز، هفته، ماه و فصل.
برای آشنایی با راهکارهای تقویت حافظه و تصویرسازی ذهنی بر روی لینک زیر کلیک کنید:
تصویر سازی مثبت با بازی (شعر خواندن)
بر اساس تحقیقات انجام شده، کودکانی که دشواری در ریاضیات دارند، معمولاً در ادراک فضایی دچار اشکال هستند. برای مثال در ادراک مفاهیم مربوط به بالا – پایین، چپ – راست، زیر – رو، شروع – پایان، جلو – عقب، دور – نزدیک و مابین، دچار سردرگمی میشوند.
این مشکلات در تصور ذهنی از نظام اعداد، اختلال ایجاد میکند و سبب میشود که این دست از کودکان نتوانند فاصله بین اعداد و مکان مربوط به آنها را انجام دهند.
برای مثال کودک در تشخیص اینکه آیا عدد 5 به 2 نزدیکتر است یا به 9 دچار مشکل میشود؛ یا کودک در ترسیم یک انسان، نمیتواند اندامها را در ارتباط با یکدیگر و با نسبت درست، رسم نماید.
باید توجه داشت که برخی از کودکان با دشواری در ریاضیات ممکن است در خواندن، نوشتن و دیکته نیز مشکلاتی داشته باشند، اما بعضی از آنان علیرغم ناتوانی در ریاضیات از توانائیهای کلامی خواندن، نوشتن و دیکته مناسبی برخورداراند.
برای آموزش کودکان با اختلال در ریاضیات و ادراک فضایی بهرهگیری از اجسام و مواد ملموس مانند مکعبها، چرتکه، اعداد و علائم ریاضی چوبی یا پلاستیکی جهت درک اعداد و مفاهیم علائم و عملیات مربوط به جمع و تفریق، ضرب و تقسیم، کار با مجموعهها و مانند آن به صورتی گام به گام و با در نظر گرفتن زمان برای تمرین و کسب مهارت در هر یک از موارد یاد شده و نیز تشویق کودک، توصیه میشود.
برای تشخیص اختلال یادگیری میتوانید از مشاورههای خانم دکتر زهرا امیرآتشانی و دورههای دقت و تمرکز و اختلال یادگیری بهرهمند شوید.
برای رزرو مشاوره میتوانید با شمارههای زیر تماس حاصل نمایید و یا از لینک زیر اقدام به رزرو نوبت مشاوره خود نمایید:
22302092
22302093
22302095
دیدگاهتان را بنویسید