اختلال ریاضی | اشکالات ویژه در یادگیری ریاضیات
سرفصلهای این مقاله
اختلال ریاضی
اختلال یادگیری یا نارساییهای یادگیری یک اصطلاح کلی است که شامل یک گروه ناهمگون از مشکلات یادگیری میشود. کودکان دارای اختلال یادگیری، کم هوش و خنگ یا بیانگیزه و تنبل نیستد، تنها تفاوت در سیستم عصبی مغز آنها و نحوه دریافت و پردازش اطلاعات توسط مغز آنهاست.
پس میتوان این طور بیان کرد که اختلال یادگیری نوعی اختلال عصب شناختی است که به طور مستقیم به مغز فرد مرتبط میشود. این اختلال بر نحوه درک اطلاعات، پردازش و همچنین برقراری ارتباط فرد با دنیای اطراف بسیار تاثیرگذار است؛ کودکان با نارساییهای ویژه در یادگیری، کودکانی هستند که جهان را به گونهای متفاوت یا غیرمعمول ادراک میکنند.
برخی از کودکان با مشکلات ویژه در یادگیری، دشواریهایی در درک مسائل ریاضی دارند. اصطلاحی که برای موارد شدید این حالت به کار میرود دیس کالکولی یا اختلال در محاسبه و کسب مفاهیم ریاضی است. این گروه از کودکان معمولاً در زمینه درک روابط فضائی دچار مشکل شدید هستند. در بررسی دشواریهای ریاضیات این گروه از کودکان، باید به مشکلات درک بینائی و تفکر آنان نیز توجه کرد.
دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری، با انواع مختلفی از مشکلات در درس ریاضی روبهرو هستند. دانشآموزانی که دارای اختلال در ریاضیات هستند، ناهمگونتر از آن هستند که بتوان آنها را به نوع یا تیپ خاص نسبت داد. برای اختلال داشتن در حساب و به طور کلی ریاضی، اصطلاح «نارسایی در ریاضی» مرسومترین اصطلاح است.
گاهی اوقات عوامل غیر مستقیمی مانند، بی توجهی و دشواری در خواندن به ویژه برای حل مسائلی که به صورت تشریحی بیان میشود، سبب دشواری در حل مسائل ریاضیات میگردد. همچنین اکثر این کودکان در محاسبه اعداد به سبب استفاده از روشهای نامناسب، اشتباه میکنند.
و به طور کلی، اختلال ریاضی به معنی اختلال شدید یا ناتوانی کامل در محاسبه کردن است. مطالعات حاکی از آن است که بین 6 تا 7% از دانش آموزان، دشواریهای مداوم و کلاس به کلاس در یادگیری برخی از جنبههای درس حساب یا حوزههای مرتبط با آن را دارند.
مشکلات یادگیری کودکان در زمینه ریاضیات در مقایسه با سایر زمینههای اختلالات ویژه در یادگیری مانند خواندن و نوشتن دیکته کمتر مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است.
در دهههای 1980 تحقیقات گستردهای بر جنبههای شناختی کسب مهارتهای حساب متمرکز شد. علاقهمندی به این حوزه همچنین ناشی از تجربههای عملی معلمان بوده است که نشان دادهاند بسیاری از دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری در دروس ریاضی نیز اختلال دارند.
تحقیقات پیاژه در خصوص و روند رشد ذهنی کودکان و به ویژه چگونگی تفکر آنان در ارتباط با مفاهیم کمی چون ثبات یا دوام شی، درک فضا، مکان، زمان، علیت، ترتیب، طبقه بندی، درک نسبت و نگهداری ذهنی عدد، طول، مایع، مساحت، ماده، وزن، حجم و مانند آن مقدمات تحقیقات بعدی در این زمینه را فراهم آورده است.
کودکان با اختلال در ریاضیات معمولاً برای شمارش اعداد و نیز انجام چهار عمل اصلی به جای تکیه بر قوای ذهنی خویش از انگشتان دستها یا وسایل کمکی دیگر، بهره میگیرند.
مهمترین عواملی که سبب اختلال در ریاضیات میشود عبارت است از:
1- فقدان آمادگی ذهنی
2-تدریس ناکافی یا نادر
3- عملکرد پائین هوش غیر کلامی
4- ضعف حافظه بینایی و شنوایی
5- اختلال در تشخیص و درک بینایی
6- اختلال در تشخیص و درک شنوایی
7- اختلال در ادراک فضایی
برای تشخیص اختلال یادگیری قبل از دبستان بر روی لینک زیر کلیک کنید:
تشخیص اختلال یادگیری پیش از دبستان
دانش آموزان از مطالعهی ریاضی نه تنها محاسبه کردن را میآموزند، بلکه یاد میگیرند که چگونه استدلال کنند و چگونه استدلال کردن را برای حل مسائل زندگی واقعی به کار ببرند. درک مفاهیمی نظیر عدد، برابر، مجموعهها، نسبت و تناسب و روابط تابعی جنبههای مهمی از قابلیتهای ریاضی هستند. مهارتهای دیگری نیز از قبیل شمردن پول، تعیین و خواندن زمان از روی ساعت، و اندازهگیری اندازه و وزن و تبدیل مقیاسهای مختلف به یکدیگر به همان اندازه مهماند.
امروزه توجه روزافزونی به نواقص و کمبودهای دانشآموزان در ریاضیات معطوف شده است. اگر چه تحقیقات در زمینه اختلالات ریاضی هنوز از تحقیقات در مورد خواندن عقبتر است، دشواریهای دانشآموزان در ریاضیات روز به روز توجه بیشتری را به خود جلب میکند و این توجه به ویژه در مورد دانشآموزان دارای اختلالات یادگیری مشاهده میشود.
این توجه به خاطر این است که سطح پیشرفت ریاضی در دانشآموزان دارای اختلالات یادگیری به میزان چشمگیری پایینتر از دانشآموزان عادی است. بخش دیگری از این توجه هم ممکن است ناشی از توجه روزافزون به جنبههای یادگیری باشد.
بیش از نیمی از دانشآموزان دارای اختلال یادگیری، تحت برنامههای ویژهی آموزش انفرادی ریاضیات قرار دارند. دانش آموزان دارای اختلال یادگیری که در کلاس سوم و چهارم درس میخوانند، اغلب در ریاضی نمرهای در سطح دانش آموزان عادی کلاس اول میگیرند. بعدها نیز وضع بهتر نمیشود و این دانش آموزان در کلاسهای دبیرستان نمرهای در حد سطح کلاس پنجم ابتدایی میگیرند. این دشواریها از بعد از دبیرستان نیز ادامه مییابد.
روشن است که دانشآموزانی با چنین دشواریها استحقاق آموزش ویژه را دارا میباشند. بعضی از دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری هم در ریاضی و هم در خواندن دشواری دارند و برخی دیگر فقط در یکی از این حوزهها دچار مشکلاند. در نتیجه، عملکرد دانشآموزانی که فقط مشکلات ریاضی دارند با مسائل دانشآموزانی که در ریاضی و خواندن در هر دو مشکل دارند، متفاوت است.
مثلاً وقتی که آزمونها زماندار میشوند، دانشآموزانی که فقط مشکل ریاضی دارند، در داستانهای ساده و مسائل واقعیتهای عددی، همان اندازه اشتباه مرتکب میشوند که همکلاسیهای دارای اختلال در ریاضی و خواندن. اما وقتی آزمونها محدودیت زمانی ندارند، کسانی که فقط مشکل ریاضی دارند، مرتکب اشتباهات کمتری میشوند و تقریباً به همان اندازه مسائل را حل میکنند که بچههای بدون اختلال حل میکنند.
میتوانید اختلال یادگیری و دقت و تمرکز در فرزندان خود را از طریق مشاوره و تستهای خانم دکتر زهرا امیرآتشانی ارزیابی بفرمایید.
برای رزرو مشاوره میتوانید با شمارههای زیر تماس حاصل نمایید و یا از لینک زیر اقدام به رزرو نوبت مشاوره خود نمایید:
22302092
22302093
22302095
دیدگاهتان را بنویسید