پرورش خلاقیت با استفاده از بازیهای وانمودی
زمان مطالعه: 5 دقیقه
این فایل ادامه فایل پرورش خلاقیت با استفاده از الگوی خلاقیت ویلیامز (فایل شماره ۲) است.
صحبتهای سرکار خانم دکتر زهرا امیرآتشانی در برنامه رادیویی از رادیو مادر.
در این برنامه در خدمت شما هستم با راهکارهای پرورش خلاقیت به کمک بازیهای وانمودی. پژوهشها نشان داده است که این نوع بازیها در پرورش تخیل خلاق کودکانمان بسیار کمک میکند. مخصوصاً برای کودکانی که در دوره قبل از سن و سالهای اولیه دبستان هستند اثرات بسیار زیادی دارد.
تحقیقات نشان داده والدینی که به کلی درگیر بازی فرزندانشان میشوند، در پرورش تخیل خود موفقیت چندانی به دست نمیآورند.
ولی والدینی که پس از کمک کوچکی در شروع بازی کودک را به حال خود رها میکنند و فقط وقتی ابتکار عملی نشان میدهد واکنش نشان میدهند، موفقتر هستند.
بازیهای وانمود سازی مدلهای مختلفی دارد که در این برنامه چند نمونه از آنها را ارائه میدهیم.
سرفصلهای این مقاله
- اولین مدل، بازیهای انگشتی است.
- مدل دوم استفاده از کل دست است.
- این جور بازیها میتواند حسهای مختلفی را به کودکان منتقل بکند.
- در مدلهای دیگری از بازیهای وانمود سازی، کودک در نقش دیگری جای میگیرد.
- تربیت جنسی در کودکان امری مهم و ضروری است که متاسفانه اغلب والدین آن را به فراموشی میسپارند.
- وبینارهای زیر به شما کمک خواهد کرد تا این نکات طلایی را در تربیت فرزندان خود اعمال کنید:
- فیلم وبینار دوره تربیت جنسی کودک و نوجوان
- فیلم وبینار دوره تربیت جنسی بلوغ
اولین مدل، بازیهای انگشتی است.
کودکان قطعاً میتوانند بازیهای انگشتی را با مدلهای مختلف انجام بدهند.
یک نوع از این بازیها این هست که کودک هر یک از انگشتهای خود را جایگزین یک شخصیت میکند. میتوانیم روی انگشتهایش نقاشی بکشیم یا از عروسکهای انگشتی استفاده کنیم.
حتی میشود از دستکشهای کهنه و ماژیک استفاده کرد و شخصیتهایی را درست نمود. مثلاً انگشتهای یک دستکش آشپزخانهی کهنه را ببریم و با ماژیک چشم و دهن و سبیل برای آن بکشیم.
حتی میتوانیم با کاغذ دو تا گوش به شکل نیم دایره، و دو تا گوش به شکل سه گوش درست کنیم. این گوشها را بچسبانیم به قسمتهایی که از انگشتهای دستکش کهنه آشپزخانهمان بریدیم.
میتواند شکل موش را برای ما مجسم بکند و گوشهای سه گوش نقش گربه را بازی کند. از یک دستکش برای یک داستان موش و گربه استفاده کنید.
کودک خودش میتواند داستانهای مختلفی را بسازد و خودش را جایگزین شخصیتهای مختلف داستان بکند.
در این زمان کودک تفکر خود را در قالب واژهها و عبارات، حرکات و موارد دیگر آشکارا بیان میکند.
در بازیهای وانمود سازی، کودک هر چقدر تجربه کند، میتواند در قالب شخصیتهای دیگر بهتر نقش بازی کند و خواهناخواه تخیل او بیشتر رشد میکند.
حال میشود از کودک بخواهیم با دستش یک حیوان تجسمی بسازد. این یک مدل دیگر است.
مدل دوم استفاده از کل دست است.
کودکان بسیار مبتکر هستند. اگر به آنها بگویید که یک حیوان تجسمی درست کن، کارهای جالبی را از آنها میبینید.
مثلاً، ممکن است یک دست مشت شده، یک خرس چاق باشد که انگشت شست نقش سرش را بازی کند.
یا یک دستی که همه انگشتان به غیر از انگشت وسط جمع شدند، نقش زرافه را بازی کند و داستان جالبی از زرافه و خرس و گفتگوی بین آن دوتا را با دستانش بازی بکند.
کودکان از تقلید صدا و حرکات حیوانات لذت میبرند. برای در تنوع بازی، میشود برای هر یک از حیوانات با یک تن مخصوص که به این حیوان بیاید، صحبت بکنیم. مثلاً برای خرس صدایمان را ضخیمتر بکنیم و برای زرافه، نازکتر بکنیم.
بازیهای دیگری که میتوان انجام داد این هست که، بیایم از سایه دستمان و انگشتانمان استفاده کنیم. با سایه میتوانید حیوانات مختلفی را بسازید و با آن داستان تعریف کنید.
کودکان در بازیهای وانمودی، علاوه بر انگشتان و دستان خود میتوانند از کل بدن خود هم استفاده کنند.
مثلاً از آنها بخواهیم که نمایشهای حرکت کرم شبتاب را، تند باد و توفان را، یا پرچمی در حال اهتزاز را، دود دودکش، موج دریا، ابر، ماهی قرمز داخل تنگ، بازی کنند.
بازیهای وانمودی میشود در ارتباط با حواس بدن انجام شود. مثلاً به کودک بگویید تصور کند در یک هوای برفی در زمستان بیرون از خانه است، یا اینکه مثلاً از او بخواهیم نقش این را بازی کند که در هوای برفی نوک یک کوه پر از برف است یا جلوی یخچال با در باز ایستاده است.
بعد بیایم از او بخواهیم که همان لحظه احساس کند که نزدیک یک بخاری است، یا اینکه در یک ساحل آفتابی دراز کشیده است، یا این که با یک لباس بسیار گرم کنار شوفاژ زیر لحاف خوابیده است.
این جور بازیها میتواند حسهای مختلفی را به کودکان منتقل بکند.
و قطعاً میتواند برای کودک ایجاد خلاقیت و تفکر خلاق زیادی را در بازیهای وانمودی داشته باشد.
ما بازیهای وانمودی را هم به صورت سنتی در زندگیمان داریم. خاله بازی، یکی از این بازیها است که قطعاً همه ما تجربه انجامش را در زندگی خود داشتهایم.
اگر بخواهیم همان بازیها را ادامه بدهیم موارد دیگر این هست که بیاییم از بازیهایی با حس بویایی استفاده کنیم.
این بازیها به شدت با حافظه پیوند دارند. بهتر است تدابیری را در نظر بگیریم که به همراه کودکمان چندین بو را بتوانیم امتحان کنیم.
مثلاً ادویههای آشپزخانه برای این کار خیلی مناسب است.
دارچین، آویشن، لیمو عمانی، پودر نارگیل، گلبرگ گل، پودر قهوه و نسکافه، فلفل البته در مورد این یکی خیلی با احتیاط به بینی کودکمان آن را نزدیک بکنیم.
حس بویایی تجربه بسیار ارزشمندی در رشد خلاقیت فرزندتان است و هم در رشد حافظه بویایی فرزندتان میباشد.
حالا این تجربهها را در مورد حسهای دیگر هم میتوانید ادامه بدهید. مثلاً حس چشایی، حس لامسه، حس شنوایی میتوانید تمام این برنامهها را خلاقانه برای فرزندتان تدارک ببینید.
در مدلهای دیگری از بازیهای وانمود سازی، کودک در نقش دیگری جای میگیرد.
سادهترین این بازیها همان خاله بازی است که قبلاً اعلام کردم؛ ولی میتواند در نقشهای دیگر، نقشهای مشاغل را بازی کند.
مثلاً، کودک نقش معلم را بازی کند، نقش فروشنده لباس را بازی کند، نقش یک مجری تلویزیون را بازی کند. نوع بازی به قدرت تخیل کودک کمک میکند. ولی قرار نیست نوع بازی را ما به کودک دیکته بکنیم.
سعی کنید از خلاقیتش استفاده بکنید و این بازیها را در زمانهای مختلف و در موقعیتهای مختلف با کودکتان انجام بدهید.
این بازیها اغلب میتوانند ارتباط اجتماعی کودک را هم بهبود ببخشند.
از بزرگی پرسیدند بزرگترین معصیت چیست؟
گفت آنکه بر کار نیک توانا باشید و چندان انجام ندهی که از دست برود.
تا این روزهای شیرین را از دست ندادید، برای پرورش کودک خلاق خود تلاش بکنید.
ادامه این مطلب را در موانع پرورش خلاقیت بخوانید.
دیدگاهتان را بنویسید