آموزشهای قبل از دبستان
زمان مطالعه: 6 دقیقه
پرسش مجری: آیا کودکان قبل از مدرسه لازم هست که آموزش ببینند و یکسری مهارت را در خانواده کسب کنند و بعد وارد جامعه شوند؟
پاسخ دکتر امیرآتشانی: قطعاً همین طور است. چون ما قبل از مدرسه سالهای طلایی را داریم که کودکان باید آموزش ببینند. ولی اینکه چی آموزش ببینند نیز مهم است.
اینکه کودکان قبل از مدرسه با حروف آشنا شوند بزرگترین اشتباهی است که والدین انجام میدهند. چون زمانی که ما درس خواندیم ما جزء نگرانه درس خواندیم. الان شیوهی آموزشی، گشتالتی و کل نگرانه است و اگر قرار باشد که مثل قدیم بیاییم و حروف را آموزش دهیم، قطعا کار درستی انجام ندادهایم.
در 10 حوزه یک والد توانمند باید روی فرزندش کار کند:
سرفصلهای این مقاله
- اولین نکته مطالب علمی است.
- نکته دوم مهارتهای حرکتی است.
- نکتهی سوم مهارتهای عاطفی و یا مسائل عاطفی است که باید یاد بگیرند.
- چهارمین نکته مهارتهای ذهنی است.
- نکتهی پنجم مسائل هوش است.
- نکتهی ششم بحث دقت و تمرکز است.
- نکتهی هفتم مسائل اجتماعی است.
- نکتهی هشتم مسائل فرهنگی است.
- نکتهی نهم مسائل ملی است.
- دهمین نکته مسائل زیست محیطی است.
- برای پرورش انواع هوش در کودکان خود میتوانید مجموعه پرورش ذهن را خریداری نمایید:
- مجموعه پرورش ذهن کودک (هفت جلدی) [نسخه چاپی]
- مجموعه پرورش ذهن کودک (هفت جلدی) [نسخه pdf]
اولین نکته مطالب علمی است.
یکسری چیزها را باید فرزند من آموزش ببیند. کتاب خوانی میتواند در این مورد به فرزندانمان کمک کند. همین که دوست شوند با کتاب و کتاب زیاد برای کودک بخوانیم و در زمان کتاب خواندن انگشتمان زیر کلمات حرکت کند. کودک طوری بنشیند که هم والد و هم کودک صفحه را ببینند.
چیزهای ساده مثل گرما و سرما را برای فرزندمان توضیح دهیم.
نکته دوم مهارتهای حرکتی است.
کودکان ما باید لی لی کردن را قبل از دبستان یاد بگیرند. اینها هماهنگیهای عضلات را ایجاد میکند و کمک میکند به توانمندیهای دقت و تمرکز و یادگیری کودکان.
کارهای ظریف مثل قیچی کردن، رد کردن بند کفش، درست نشستن و درست خوابیدن را ما انتطار داریم قبل از مدرسه اتفاق بیافتد.
نکتهی سوم مهارتهای عاطفی و یا مسائل عاطفی است که باید یاد بگیرند.
دو قسمت اول هوش هیجانی است که فرد باید خودش را بشناسد و خودش را مدیریت کند. کودک ما، قبل از مدرسه باید هیجانات غم، خشم، شادی و شرم را بشناسد. با مامان میتوانند در مورد آن صحبت کنند و شکل های آن را به کودک نشان دهند.
ما انتظار داریم کودک در زمان مدرسه، اضطراب جدایی نداشته باشد. مگر اینکه مشکلی باشد در دلبستگی خانواده که یعنی دلبستگی ناایمن باشد یا اینکه مادر یا پدر دچار اضطراب زیادی باشند و پیشنهاد ما این است که دنبال درمان باشید.
چهارمین نکته مهارتهای ذهنی است.
ما خلاقیت را باید قبل از دبستان با کودک کار کنیم. کار دستیهای مختلف بسازید. با لوازم مصرفی که در خانه داریم، کاردستی بسازیم. باید فرایندی برای رشد خلاقیت کودکمان حتماً قبل از دبستان داشته باشیم.
نکتهی پنجم مسائل هوش است.
از 3 تا 5 سالگی رشد طلایی داریم. اگر بتوانیم درست عمل کنیم، قطعاً از آن چیزی که فرزندمان ژنتیکی برای هوش دارد، میتواند ارتفاع پیدا کند. از طریق محیط غنی که پدر و مادر ایجاد میکنند، فرزند میتواند هوش بیشتری داشته باشد. حالا هوش فقط iq نیست.
نکتهی ششم بحث دقت و تمرکز است.
دقت و تمرکز را چه در حوزهی شنیداری یا دیداری بررسی کنید. با چیزهای ساده میشود بررسی کرد. مثلاً فرزندم را صدا میکنم در حالی که دارد تلویزیون نگاه میکند ولی جواب نمیدهد. این ممکن است دقت شنیداریاش پایین باشد.
پیشنهادی که میدهیم به والدین به جای اینکه تنش ایجاد کنید، اول اسم کودک را صدا کنید. حتی شده 3 مرتبه یا 4 مرتبه. وقتی که ما را نگاه کرد، اول یک بازخورد مثبت میدهیم و بعد دستورالعمل را میدهیم.
اگر کودکمان نمیتواند دو دستورالعمل را با هم انجام دهد و اگر بالای 5 سال باشد، باید نگران حافظه فعال شنیداری او باشیم ولی معمولا کودکان میتوانند انجام دهند.
نکتهی هفتم مسائل اجتماعی است.
واقعیت این است که فرزندان ما باید روابط اجتماعی را یاد بگیرند. قبل از 5 سال نگران نباشید.
نکتهی هشتم مسائل فرهنگی است.
قاعدتاً این موضوع برای والدین مهم است و به فرزندانشان آموزش میدهند.
نکتهی نهم مسائل ملی است.
فرزند من باید سنتها را بشناسد. مثلاً یلدا و نوروز را بشناسد و هر گونه مسائلی که به کشورمان مربوط است و در کنار آن باید مسائل مذهبی را آموزش ببینند.
دهمین نکته مسائل زیست محیطی است.
ما الآن کمبود آب داریم. باید به کودک آموزش دهیم که در هنگام شستن دست، آب کمتری استفاده کند و مثالهای دیگر در این زمینه.
نکتهی دیگر بحث بهداشت فردی و اجتماعی است.
قطعاً خانواده خیلی اهمیت میدهند به بهداشت فردی و اجتماعی.
اینها 10 حوزهی کلی است که هر والدی که کودک قبل از مدرسه دارد، باید با درایت و توانمندی به آن برسد.
پرسش مجری: آیا همه ی والدین میتوانند از پس آموزش های قبل از دبستان فرزندشان بر بیایند؟
پاسخ دکتر امیرآتشانی: قطعا نه. واقعیت این است که یک زمانهایی ما خودمان مشکل داریم. ممکن است ما در بهداشت فردی و اجتماعی مهارتی نداشته باشم.
وقتی که والدین الگو نیستند، آن مهارتها حذف میشود و کودکان ما به این 10 مورد نیاز دارند و والدینی که در این موارد نقص دارند، اول خودش این مهارتها را باید یاد بگیرند، سپس به کودک آموزش دهند.
پرسش مجری: بودن با گروه همسالان چه قدر برای این آموزشها موثر است؟
پاسخ دکتر امیرآتشانی: تاثیرش خیلی زیاد است چون کودکان خیلی از هم الگو برداری میکنند.
خیلی الان نباید نگران باشید. زیرا که فضای مجازی هست و میتوان فیلمهای کودکان کنار هم باشند و رفتارهای هم را مشاهده کنند و صدای یکدیگر را داشته باشند.
دیدگاهتان را بنویسید