نحوه برخورد با فرد متخاصم
گاهی طرف مقابلتان به جای امتناع از گفتگو، ممکن است پرخاشگر بوده و خشمش را به طور لفظی نشان دهد. در این مواقع او از موضعی بالاتر با شما سخن گفته و از لحنی فخرفروشانه یا تمسخرآمیز استفاده میکند.
اولین واکنش شما به این برخورد، معمولاً گرفتن حالت تدافعی و پرخاش متقابل یا احساس رنجش و سرزنش خودتان خواهد بود. در هر مورد، شما اجازه میدهید طرف مقابل اوضاع را به دست گیرد. شما به او انرژی میدهید؛ هر یک از این واکنشها تنها کشمکشها را بیشتر میکند.
سرفصلهای این مقاله
بنابراین چه میتوانید انجام دهید؟
مهارتهای خوب شنیدن و ابراز وجود تقریباً همیشه کلید حل هر کشمکشی است. لازم است خوب گوش فرا داده و حقیقت را در سخن دیگران بشنوید و احساساتشان را تصدیق نمایید. در عین حال، باید احساستان را از برخوردی که با شما شده، بیان کنید.
«تغییر کانون توجه» یک مهارت شنیداری است: شما عصبانیت دیگران را تصدیق کرده و به توصیف شیوه خصمانهای میپردازید که آنها در قالب آن، احساسشان را بیان کردهاند.
«تغییر کانون توجه» یک مهارت ابراز وجود نیز هست: شما به آنها اجازه میدهید بدانند از برخوردی که با شما شده، ناراحتید. این تکنیک باعث تضعیف خصومتها شده و حس اعتماد بالایی پدید میآورد. برای مثال، اگر فردی شما را تحقیرتان کرد میتوانید بگویید: من الان حس میکنم تحقیر شدم. لحن صدایت خیلی تند و ناراحت کننده بود.
وقتی توجه را به نوع برخورد انجام شده با خود جلب میکنید، حالتی خصمانه نگیرید. به جای حمله به دیگران، احساستان را با آنها در میان گذارید.
لازم نیست که بگویید: تو مرا تحقیر کردی.
این گونه مثل یک قربانی ترحمانگیز به نظر میرسد، چرا که طرف مقابلتان را مقصر قلمداد کرده و باعث عصبانیت او میشوید. او میتواند بگوید: الهی کوچولوی تحقیر شده!
اگر عضوی از خانواده شما را احمق بخواند، میتوانید بگویید: به نظر میرسد کاملاً از من رنجیدهای خواهش میکنم بگو چه کردهام که شما را ناراحت کرده است. گمان کنم دلیل خوبی برای عصبانیت داشته باشی.
بدون شک طرف مقابلتان هم دلیل موجهی دارد، اما تنها مشکل، جنگیدن شما دو نفر با هم است. از تکنیک پرس و جو استفاده کنید تا او را ترغیب کنید با شما رو راستتر باشد. سعی کنید در انجام این کار حس احترام را حفظ نمایید.
از تکنیک آرامسازی استفاده کرده و سعی کنید خود را به جای او بگذارید تا ببینید آیا میدانید چرا چنین برخورد پرخاشگرانهای کرده است یا نه.
منبع مقاله: کتاب از حال بد به حال خوب (شناخت درمانی)، دکتر دیوید برنز؛ ترجمه: مریم سعیدی.
دیدگاهتان را بنویسید