تو دیکته کلمات را جا میندازه!
زمان مطالعه: 1 دقیقه
چرا بعضی از بچهها در دیکته نوشتن جا میمانند یا اینکه در منزل یک کاری را که به آنها میگویید، فراموش میکنند؟
این کودکان در حافظه فعال شنیداری مشکل دارند.
چند نکته:
برای بچههای زیر ۷ سال شما اگر چند دستورالعمل به آنها بگویید؛ مثلاً بچه 3 تا 4 ساله میتواند سه تا دستورالعمل را در ذهنش نگه دارد. مثلاً به آنها میگوییم: برو داخل آشپزخانه، لیوان را بزار روی سینک و قاشق را بردار بیاور. اما میبینید رفته است داخل آشپزخانه و لیوان را یک جای دیگر گذاشته، قاشق هم برنداشته است.
در اینجا شک میکنیم که حافظه فعال شنیداری او مشکل دارد.
برای بچههای بزرگتر مثلاً معلم در دیکته جمله: «بابا آمد» را میگوید و کودک سریع مینویسند. ولی وقتی میگوید: «بابا با اسب در باران آمد» یک جایی جا میماند یا اینکه از خودش مینویسد.
سرفصلهای این مقاله
«تصویر سازی مثبت با بازی»
در چنین شرایطی حافظه فعال شنیداری اشکال دارد. ما باید در خانه چه کار کنیم و چه بازی انجام بدهیم تا این وضعیت بهبود پیدا کند؟
یکی از بازیها این است که اعداد را به بچهها بگوییم و بعد از آنها بخواهیم برعکسش را بیان کنند.
مثلاً به بچه میگویید: ۳-۵-۷ فرزندم باید بگوید ۷-۵-۳. برای سنین زیر دبستان سه تا کافی است.
از ۶ تا ۷ سالگی چهار تا میتوانند انجام بگویید. 8 سال به بعد لطف کنید به سراغ پنج تا شش عدد بروید.
فقط خیلی سخت نگیرید. حواستان باشد در بازی با بچهها از آسان شروع میکنید و به سخت میروید ولی با سخت تمام نمیکنید. حتماً دوباره از سخت به آسان برمیگردید.
انتهای بازی باید برای بچهها را جذاب باشد.
دیدگاهتان را بنویسید