افزایش هوش منطقی/ریاضی در دانشآموزان
هوش منطقی/ریاضیات ظرفیت استدلال، محاسبه، تشخیص الگوها و کنترل تفکر منطقی است.
ویلی وال نات
سرفصلهای این مقاله
افزایش هوش منطقی|یک یادگیرنده هوش منطقی/ریاضیات کیست؟
یادگیرندههای هوش منطقی/ریاضیات (LML) بسیارعالی استدلال میکنند و میشمارند. مغز آنها مانند کامپیوتر کار میکند، الگوهای عددی را تقریباً خارج از هر اطلاعاتی میسازند.
یک یادگیرنده منطقی/ریاضیات کسی است که از شمارش، بازیهای ریاضی، کامپیوتر و آزمایشات لذت میبرد، مادامی که آزمایشات منطقی باشند، یک (LML) به شدت تمایل به سازماندهی، اختصار و انضباط در عادتهایش دارد.
این دانش آموزان در حل مسائل، فکر به مسائل انتزاعی و تشخیص الگوها عالی هستند و باعث افزایش هوش منطقی آنها میشود .
یک یادگیری هوش منطقی، طبقه بندی، دسته بندی، الگوهای انتزاعی و ارتباطات را ذاتاً انجام میدهد.
آنها هم به صورت قیاسی هم استقرائی فکر میکنند، معما طرح میکنند، آزمایشات، اعداد و شرایط کشف شده به آنها در یادگیری کمک میکند.
یادگیرنده منطقی/ریاضیات اغلب به خوبی موسیقی مینوازند. آموزش و یادگیری بسیار با ریاضی ارتباط دارد. فرد باید ضربهها، مقیاسها، یادداشتها را یاد بگیرد و اغلب آهنگها برای بازی مناسب یا آموزش و موسیقی است و میتوانند به افزایش هوش منطقی کمک کنند.
افزایش هوش منطقی|چگونه LML را یاد بگیریم؟
سازماندهی، کلیدی برای افزایش هوش منطقی/ریاضیات است. جایی برای چیزهایی که در جایشان قانون است.
یک (LML) این سازماندهی را جهت یادگیری با پتانسیل کاملش نیاز دارد. اگر به تنهایی سازماندهی کنند میتوانند کار را انجام دهند، مادامی که ابزار لازم را برای انجام آن داشته باشند.
با استفاده از بازیهای فکری مغز را گرم کنید قبل از اینکه درسها نیز در گرفتن توپ کمک کنند. اگر ابزار درستی داشته باشید، باعث افزایش هوش منطقی میگردد.
تفکر استقرائی در مورد افرادی مانند شرلوک هولمز و سایر کارآگاهان بزرگ در ادبیات، ابزار بزرگی برای استفاده است. پیوسته و گام به گام برای حل مسائل است.
کامپیوترها، صفحات گسترده، نمودارها، جدولها و حسابها همه ابزارهایی عالی برای یادگیری تفکر منطقی هستند.
برای یادگیری در مورد پرندگان، فرزندنتان با استفاده از یک طرح موضوع، توالی انواع پرندگانی را بررسی میکند که پرنده غذا دهنده تمرکز میکنند و نتایج جدید را مشاهده میکنند.
بعد از اینکه فرزندتان به اندازه کافی داده داشته باشد، از تجهیزات شخصیاش خرسند میشود، او میتواند نمودار اطلاعات را با هم ترسیم کند.
یادگیرنده منطقی/ریاضیات مسائل را با راهحلهای خلاقانه حل میکند و با آزمایش کردن مشکلی ندارد.
مسیر زمانی تاریخ کهن با داشتن تاریخها و حقایق در مطالعه بیشتر یا شنیدن حقایق موجود در کتاب کمک خواهد کرد. علم بهترین یادگیرنده آزمایشات کاربردی و حلال مسائل است که با استفاده از مهارتهای استقرائی و قیاسی این کار را انجام میدهند.
تحلیل آمار و نتایج به فرزندانتان کمک خواهد کرد تا آنچه را یاد میگیرند به خاطر بیاورند و افزایش هوش منطقی را به دنبال خواهد داشت.
من مطالعه انگلیسی، سوالات زیادی را انتظار داریم. چنین متفکران منطقی اغلب قوانین گرامری را با استفاده از روند تفکر قیاسیشان یاد خواهند گرفت. پیش بینی فرزندتان از آنچه بچههایی که نسبت به سایر بچهها بیشتر در ارتباط هستند کسانی هستند که به یک سخنرانی گوش میدهند.
ریاضی بهترین آموخته در بازیهای شمارشی وسائل است. با ایجاد مسائل پیشرفتهتر و راهحل برای آنها تمرینهای فکری را امتحان کنید.
افزایش هوش منطقی|علت پیشرفت یک یادگیرنده هوش منطقی/ریاضیات:
بسیاری از یادگیرندههای منطقی/ریاضیات، دانشمند، برنامه نویس کامپیوتر، محقق یا حسابدار میشوند، اندکی ریاضیدان و وکیل میشوند.
برخی از متفکران منطقی/ریاضیات معروف، آلبرت انیشتین، بیل گیتس و ایزاک نیوتن هستند. این یادگیرندهها موفق شدند زیرا به آنها ابزارهای یادگیری داده شده بود و خودشان را رها کرند تا جهان را کشف کنند.
یک فرد بالغ و رشد یافته تفکر سیستمی، منطقی و دقیقی دارد. ظرفیت استدلالهای ظریف و دقیق همیشه نشان دهنده افراد نابغه و برجسته بوده است، از کارآگاه بزرگ شرلوک هولمز تا نخبگان تجارت در دنیای امروز، همه از نظر تفکر منطقی قابل تحسین میباشند.
بنابراین در حال حاضر بسیاری از والدین جوان که به طور معمول دارای تحصیلات عالی نیز میباشند به طور چشم گیری نگران پرورش تفکر منطقی در کودکشان هستند.
افزایش هوش منطقی دانشآموزان:
صحبتهای سرکار خانم دکتر زهرا امیرآتشانی مدیر مرکز پرورش ذهن فرزام.
یک فرد بالغ و رشد یافته تفکر سیستمی، منطقی و دقیقی دارد. ظرفیت استدلالهای ظریف و دقیق همیشه نشان دهنده افراد نابغه و برجسته بوده است، از کارآگاه بزرگ شرلوک هولمز تا نخبگان تجارت در دنیای امروز، همه از نظر تفکر منطقی قابل تحسین میباشند.
بنابراین در حال حاضر بسیاری از والدین جوان که به طور معمول دارای تحصیلات عالی نیز میباشند به طور چشم گیری نگران پرورش و افزایش هوش منطقی در کودکشان هستند.
آیا شما تمایل دارید روی افزایش هوش منطقی و ریاضی فرزندتان کار کنید؟
برای این کار چند راهکار ساده وجود دارد:
اول اینکه تفاوتها و شباهتهای دو شیء را با هم مقایسه کنید.
مثلاً قاشق و چنگال چه تفاوتهایی دارند و چه شباهتهایی دارند؟
یا خودمان و فرزندمان جلوی آینه بایستیم و راجع به تفاوتها و شباهتهای خودمان صحبت کنیم. این بازی به افزایش هوش منطقی کمک میکند.
اگر به پارک میرویم و دو برگ روی زمین افتاده است، آنها را برداریم و راجع به تفاوتها و شباهتهای آنها حرف بزنیم. این یکی از بازیهای خوب و اثربخش است.
نکتهی دیگر این است که بازی «چی غلط است؟» را انجام دهیم. خیلی از افراد با این بازی آشنایی دارند ولی لطف کنید و در منزل انجام دهید.
مثال: ببعی داشت میرفت به چَرا تا غذا بخورد، شروع کرد تیکههای آهن را خوردن! قطعا گوسفند هیچ وقت آهن نمیخورد.
افزایش هوش منطقی|مشکلات دانش آموزان در ریاضیات:
دانش آموزان از مطالعهی ریاضی نه تنها محاسبه کردن را میآموزند، بلکه یاد میگیرند که چگونه استدلال کنند و چگونه استدلال کردن را برای حل مسائل زندگی واقعی به کار ببرند.
درک مفاهیمی نظیر عدد، برابر، مجموعهها، نسبت و تناسب و روابط تابعی جنبههای مهمی از قابلیتهای ریاضی هستند. مهارتهای دیگری نیز از قبیل شمردن پول، تعیین و خواندن زمان از روی ساعت، و اندازهگیری اندازه و وزن و تبدیل مقیاسهای مختلف به یکدیگر به همان اندازه مهماند.
امروزه توجه روزافزونی به نواقص و کمبودهای دانشآموزان در ریاضیات و افزایش هوش منطقی آنها معطوف شده است.
اگر چه تحقیقات در زمینه اختلالات ریاضی هنوز از تحقیقات در مورد خواندن عقبتر است. دشواریهای دانشآموزان در ریاضیات روز به روز توجه بیشتری را به خود جلب میکند و این توجه به ویژه در مورد دانشآموزان دارای اختلالات یادگیری مشاهده میشود.
این توجه به خاطر این است که سطح پیشرفت ریاضی در دانشآموزان دارای اختلالات یادگیری به میزان چشمگیری پایینتر از دانشآموزان عادی است. بخش دیگری از این توجه هم ممکن است ناشی از توجه روزافزون به جنبههای یادگیری باشد.
در دهههای 1980 تحقیقات گستردهای بر جنبههای شناختی کسب مهارتهای حساب متمرکز شد. علاقهمندی به این حوزه همچنین ناشی از تجربههای عملی معلمان بوده است که نشان دادهاند بسیاری از دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری در دروس ریاضی نیز اختلال دارند.
دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری، با انواع مختلفی از مشکلات در درس ریاضی روبهرو هستند.
دانشآموزانی که دارای اختلال در ریاضیات هستند، ناهمگونتر از آن هستند که بتوان آنها را به نوع یا تیپ خاص نسبت داد. برای اختلال داشتن در حساب و به طور کلی ریاضی، اصطلاح «نارسایی در ریاضی» مرسومترین اصطلاح است.
و به طور کلی، اختلال در ریاضی به معنی اختلال شدید یا ناتوانی کامل در محاسبه کردن است. مطالعات حاکی از آن است که بین 6 تا 7% از دانش آموزان، دشواریهای مداوم و کلاس به کلاس در یادگیری برخی از جنبههای درس حساب یا حوزههای مرتبط با آن را دارند.
بیش از نیمی از دانشآموزان دارای اختلال یادگیری، تحت برنامههای ویژهی آموزش انفرادی ریاضیات قرار دارند.
دانش آموزان دارای اختلال یادگیری که در کلاس سوم و چهارم درس میخوانند، اغلب در ریاضی نمرهای در سطح دانش آموزان عادی کلاس اول میگیرند.
بعدها نیز وضع بهتر نمیشود، و این دانش آموزان در کلاسهای دبیرستان نمرهای در حد سطح کلاس پنجم ابتدایی میگیرند. این دشواریها از بعد از دبیرستان نیز ادامه مییابد.
روشن است که دانشآموزانی با چنین دشواریها استحقاق آموزش ویژه را دارا میباشند.
بعضی از دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری هم در ریاضی و هم در خواندن دشواری دارند و برخی دیگر فقط در یکی از این حوزهها دچار مشکلاند.
در نتیجه، عملکرد دانشآموزانی که فقط مشکلات ریاضی دارند با مسائل دانشآموزانی که در ریاضی و خواندن در هر دو مشکل دارند، متفاوت است.
دیدگاهتان را بنویسید