اختلال خواندن در کودکان و نوجوانان
سرفصلهای این مقاله
اختلال خواندن در کودکان و نوجوانان
اختلال یادگیری یا نارسائیهای یادگیری یک اصطلاح کلی است که شامل یک گروه ناهمگون از مشکلات یادگیری میشود.
کودکان دارای اختلال یادگیری، کم هوش و خنگ یا بیانگیزه و تنبل نیستد، تنها تفاوت در سیستم عصبی مغز آنها و نحوه دریافت و پردازش اطلاعات توسط مغز آنهاست.
پس میتوان این طور بیان کرد که اختلال یادگیری نوعی اختلال عصب شناختی است که به طور مستقیم به مغز فرد مرتبط میشود. این اختلال بر نحوه درک اطلاعات، پردازش و همچنین برقراری ارتباط فرد با دنیای اطراف بسیار تاثیرگذار است؛ کودکان با نارساییهای ویژه در یادگیری، کودکانی هستند که جهان را به گونهای متفاوت یا غیرمعمول ادراک میکنند.
متداول ترین انواع اختلالات یادگیری شامل: مشکلات اساسی در گوش دادن، صحبت کردن، خواندن، نوشتن، استدلال کردن یا توانایی ریاضیات است.
عمل خواندن در نگاه اول ساده به نظر میرسد. واژهها دارای معنا هستند. بنابراین خواندن ترجمان مستقیم نمادها به فکر کردن یا گفتار است.
اما در واقع این کار به این سادگی هم نیست. خواندن در اصل فرآیند شگفتآوری است که در آن فعالیتهای شناختی زیادی باید به طور همزمان عمل نمایند.
برخی از مؤلفان، بر این عقیدهاند که خواندن یک فرآیند رمزگشایی است و کودکان زمانی این توانایی را کسب میکنند که پیوند میان نمادهای نوشتاری و اصوات گفتاری را یاد گرفته باشند.
به عبارت دیگر خواندن عبارت است از تبدیل نمادهای نوشتاری به نمادهای صوتی معادل آنها.
اما مؤلفان دیگر معتقداند که خواندن چیزی بیش از یک فرآیند رمزگشایی است و اعتقاد دارند که این کار به معنای کسب مفهوم از یک متن است.
خواندن عبارت است از ارتباط کلی فرد با اطلاعات نمادی، اطلاعاتی که با علائم و نشانهها القا میگردد و معمولاً بر جنبه ادراک و فهم بصری یادگیری اطلاق شده است.
خواندن دارای هفت گام زیر میباشد:
- تشخیص
- جذب
- درک کلی یا درک درونی
- درک خارجی یا درک نهایی
- نگهداری
- یادآوری
- ارتباط یا به کارگیری
خواندن فرآیندی شناختی است که در آن دیدگاههای خواننده و فرآیند خواندن ارتباط زیادی با مطلبی که میبایست یاد گرفته شود، پیدا میکند.
این امر اغلب مهارتی عادی در نظر گرفته میشود. ولی در واقع فرآیندی پیچیده و عالی است که اجزای بسیار متفاوتی را در برمیگیرد.
برای بهبود اختلال خواندن در کودکان بر روی لینک زیر کلیک کنید:
درک خواندن با بازی
اختلال خواندن در کودکان از اساسیترین مشکلاتی است که کودکان با نارساییهای ویژه در یادگیری با آن مواجه هستند. زیرا کودکی که نمیتواند بخواند شانس بسیار کمی جهت موفقیت در مدرسه دارد.
خواندن مهارت پیچیدهای است همانند سایر مهارتها و یادگیری آن در نتیجه تمرین و مهارت پیشرفت میکند.
دیس لکسیا یا نارساخوانی اصطلاحی است که برای کودکانی که علیرغم هوش طبیعی قادر به خواندن نیستند، به کار میرود.
این گروه از کودکان ممکن است واژههای بسیاری را بدانند و به راحتی آنها را در مکالمه به کار بگیرند، اما قادر به درک و شناسایی نشانههای نوشتنی یا چاپی نیستند.
برخی از این کودکان حتی میتوانند واژهها را بخوانند اما مفهوم آنها را نمیفهمد. این را اصطلاحاً هییرلکسی مینامند.
نسبت پسران نارساخوان سه برابر بیشتر از دختران نارساخوان است. معلمان و مسئولان آموزش و پرورش به علت عدم آگاهی از مشکلات ویژه این گروه از کودکان معمولاً آنها را در شمار عقبماندگان ذهنی ردهبندی میکنند یا به عنوان کودکان تنبلی که کوشش برای یادگیری نمیکنند، میشناسند.
کودکان نارساخوان اکثراً مشکلاتی در جهتیابی فضایی، تشخیص راست و چپ، بالا و پایین، توالی حروف و کلمات، هماهنگی بین چشم و دست، ارتباط بین اعضای بدن خود و دیگران دارند.
عوامل خواندن به شرح زیر است:
- عدم آمادگی برای آن
- معلولیتهای جسمانی مانند اشکالات دیداری و شنیداری
- نیروی زیستی ناکافی
- عقبماندگی عمومی گفتار و اشکالات گفتاری
- محدودیت واژهها
- معلولیتهای فرهنگی و اجتماعی
- عوامل شخصیتی (اشکالات عاطفی و سازگاری)
- عوامل اجتماعی
- عوامل محیطی
- عدم توجه مدرسه و تغییر مکرر مدرسه و آموزگار
- شرایط نامساعد خانه
- روشهای آموزشی ناقص و تشکیلات ناقص مدرسه
- محتوای ناکافی متن خواندنی که حاوی ارزش باشد
- اشکال در درک موقعیت فضایی
- عدم برتری جانبی
- اختلال در قدرت حرکتی
افراد دچار اختلال خواندن، در تشخیص حروف و واژهها و تفسیر اطلاعاتی که به صورت چاپی به آنها ارائه میشود، بینهایت مشکل دارند. بسیاری از افراد دچار نارساخوانی در کارهای دیگر هوشمندانه عمل میکنند. مثلا ممکن است در ریاضیات یا مسائل مربوط به روابط فضایی مهارت بسیار خوبی داشته باشند.
اختلال خواندن در کودکان و ویژگیهای آنها:
اگر چه نمیتوان ویژگیهای صد در صد مشابهی را برای کودکان با اختلال خواندن مشاهده کرد، اما میتوان گفت اغلب آنها ویژگیهای زیر را دارند:
1- بیشتر این کودکان پسر هستند. بنابر برخی تحقیقات، تعداد پسرانی که این مشکل را دارند، چهار برابر دختران است.
2- در کلاسهای درس غالباً مشکلات رفتاری دارند.
3- تمایل به خواندن ندارند.
4- قادر نیستند یک دایرهی لغات بینایی ایجاد کنند.
5- دامنه توجهشان کوتاه است.
6- در تمرکز، مشکل دارند.
7- کودکان با اختلال خواندن، معمولاً در مدرسه افت تحصیلی دارند.
8- معمولاً دارای مشکلات جسمی مانند ضعف بینایی و شنوایی هستند.
9- اغلبشان مسائل هیجانی دارند.
10- احساس ناامیدی، بی لیاقتی و کم جراتی میکنند.
11- در خواندن شفاهی و کلامی تردید میکنند و گاه دچار لکنت میشوند.
12- هنگام خواندن، به جای اینکه چشمهایشان را حرکت دهند، سرشان را حرکت میدهند.
13- اختلال خواندن منجر میشود کلمه به کلمه بخوانند.
14- به زحمت، با صدای کشیده و لحن یکنواخت میخوانند.
15- به نقطهگذاریها توجه ندارند و از توجه کردن به معنی کلمات غافلاند.
16- وقتی مطلبی را آهسته میخوانند، لبهایشان را تکان میدهند یا در ذهنشان کلمات را میخوانند.
17- واژهها را غیر مرتبط با محتوا و غیر مرتبط با عناصر آوایی حدس میزنند.
18- کلماتی را که تازه خواندهاند، جابهجا یا تکرار میکنند.
19- حافظهی دیداری و شنیداریشان ضعیف است.
20- فاقد تمیز و تشخیص کافی شنیداری هستند.
21- محیط خانوادگیشان برای موفقیت در مدرسه به آنها فشار میآورد و یا اینکه نگرش منفی افراطی به عملکرد مدرسه دارند.
22- کودکان با اختلال خواندن در مدرسه سازگاری مناسبی ندارند.
23- رشد اجتماعی کافی ندارند.
افزون بر بازشناسی درست واژهها، خوانندگان باید مطالب را سریع و روان بخوانند. در غیر این صورت، خواندن غیر طبیعی و ناخوشایند میشود و خواننده معنی مطالب را درک نمیکند.
میتوانید اختلال یادگیری و دقت و تمرکز در فرزندان خود را از طریق مشاوره و تستهای خانم دکتر زهرا امیرآتشانی ارزیابی بفرمایید.
برای رزرو مشاوره میتوانید با شمارههای زیر تماس حاصل نمایید و یا از لینک زیر اقدام به رزرو نوبت مشاوره خود نمایید:
22302092
22302093
22302095
دیدگاهتان را بنویسید