چگونگی ترمیم ناتوانی در ریاضیات
هدف از ترمیم ناتوانی در ریاضیات تقویت مهارت در به کارگیری روابط کمی است. این برنامه اغلب از آموزش اصول کمی مانند: ترتیب، اندازه، فضا و فاصله با استفاده از مواد قابل لمس و کلام شروع میشود و در نهایت برای ایجاد و تقویت قوه استدلال و تفکر منطقی از معماها و صفحات سوراخ دار که با فرو کردن میلههای پلاستیکی در آنها میتوان طرحهای مختلف را ایجاد کرد، سود برده میشود. بازپروری یا ترمیم مشکلات ریاضیات کودکان باید پس از تشخیص دقیق و ظریف نوع اختلال، میزان و شدت آن و احتمالاً علت اختلال شروع شود.
سرفصلهای این مقاله
ترمیم ناتوانی در ریاضیات:
در زیر به طور خلاصه نکات اصلی و اساسی یا اصولی که در جریان بازپروری با توجه به نوع و شدت مشکل کودک و نیز بهرهگیری از مطالعات و امکانات روز باید انتخاب و مورد استفاده قرار گیرد، آمده است:
1- برای آموزش مفاهیم ریاضیات به کودکان باید مراقب رشد لازم ساختها و سازمانهای کیفی ذهن (ساختارهای رشد شناختی) آنان بود.
به سخن دیگر کودک باید پایههای لازم پیش نیاز برای درک مفاهیم ریاضیات را کسب کرده باشد تا بتواند به استدلال بپردازد. در غیر این صورت یادگیری کودک از مفاهیم ریاضیات به صورت “طوطی وار” یا ” از برکردن” انجام میشود.
برای مثال برای آموزش جمع و تفریق، کودک باید به تساوی جزء به جزء یا ادراک تک رابطهای (تناظر یک به یک) مفهوم عدد و نیز نگهداری ذهنی عدد رسیده باشد.
2- دقت شود که در آموزش ریاضیات، کودکان بیش از آنکه “مصرف کننده” با “از بَر کننده” ساختههای فکری بزرگترها باشند، فرصت درک و کشف رابطههای ریاضی را داشته باشند.
برای مثال معمولاً کودکان میتوانند به آموزش معلم درباره ریاضیات گوش دهند و آنچه او تدریس کرده را بیان کنند. اما این امر نشان دهنده یادگیری واقعی آنان از مفاهیم بیان شده نیست.
معلم باید از کودکان بخواهد که چگونگی استدلال خود را برای حل مسائل با صدای بلند بیان کنند. تا از درستی تفکر آنان و وجود پایههای ذهنی لازم اطمینان حاصل کند.
3- معلم باید فضایی مطلوب برای یادگیری مفاهیم ریاضیات ایجاد کند تا کودکان تنها نقش دریافت کننده منفعل را نداشته باشند و با فعالیتهای مناسب بتوانند بین آنچه معلم تدریس میکند، آنچه در کتاب آمده است و آنچه خود عملاً انجام میدهند و دریافت مینمایند، ارتباطی منطقی و اصولی بیابند.
4- آموزش مفاهیم ریاضی باید از اشیاء واقعی یا مواد قابل لمس و مشاهده شروع شود. برای مثال برای درک مفهوم اعداد باید کمیتهای منفصل مانند مهره، ژتون، نخود و … که کودک میتواند آن را دستمالی و دستکاری کند، آنها را بشمرد، از آنها دو یا چند دسته مساوی، بزرگتر و کوچکتر به وجود آورد، تعداد ژتونهای خواسته شده را بدهد و بگیرد، آغاز شود.
در این مرحله کودک باید بتواند اشیا واقعی اطراف خود مانند صندلی، میز، کتاب، قاشق و… را شمارش کند و بیشتر، کمتر و مساوی بودن آنها را اعلام دارد.
برای بهبود روان خوانی در کودکان بر روی لینک زیر کلیک کنید:
تکنیک جادویی روان خوانی
5- پس از درک مفهوم عدد یا استفاده از مواد ملموس، کودک باید بتواند تصاویر اشیا را بشمرد و آنچه در بند شماره (1) آمده است را در سطح تصاویر آنان انجام دهد.
6- پس از کسب تجربه لازم در سطح تصاویر اشیا، آموزش کودک باید با استفاده از نمادها یا نشانههای مربوط به علائم ریاضی و کلامی آن پیگیری شود. برای مثال استفاده از نماد عددی “2” یا نشانه کلامی “دو” به جای دو توپ واقعی یا دو تصویر توپ آغاز شود.
7- در آموزش کودکان باید تاکید بر خودآموزی آنان باشد، به سخن دیگر باید شرایطی را فراهم کرد، که ضمن هدفمند بودن هر تکلیف خواسته شده، خود کودک به معنا و مفاهیم مربوط به ریاضیات پی ببرد.
8- در آموزش کودکان باید از وسایل متعدد و متنوع آموزشی یا کمک آموزشی برای تسهیل درک مفاهیم مربوط به ریاضیات استفاده شود. برای مثال برای درک مفاهیم مربوط به کمیتهای متصل، استفاده از خمیر، گل رس، ماسه و … پیشنهاد میشود.
به سخن دیگر برای آموزش یک مفهوم واحد به جای تکرار آن با یک ماده، باید از مواد و وسایل متعدد و متنوع در دسترس، استفاده شود.
9- در آموزش کودکان باید از روشهای متعدد آموزشی بهره گرفت، زیرا بعضی از کودکان ممکن است به یک یا ترکیبی از روشها بهتر پاسخ دهند. عمدهترین این روشها عبارتند از:
روش”آموزش انفرادی” که معلم برای هر دانشآموز بر اساس توانائیها، رغبتها و نیازهای او برنامهای ویژه تدارک میبیند. روش آموزش “شاگرد_ شاگرد” که در این روش یکی از دانش آموزان کلاس به کودک مشکل دار کمک میکند.
روش “آموزش گروهی” که در آن گروهی کوچک از دانش آموزان با اختلال در ریاضیات حضور دارند و برای پیدا کردن راه حلها به تبادل افکار و آرا میپردازند.
روش”آموزش با استفاده از کامپیوتر” که برای آموزش مشکلات ریاضی کودکان از برنامههای از پیش تدارک دیده کامپیوتری بهره گرفته میشود.
10- در مواردی که علت مشکلات کودک ضعف در هماهنگی حرکتی مربوط به عضلات بزرگ یا ظریف، کوتاهی دامنه تمرکز و دقت، ضعف در حافظه، ادراک بینایی، شنوایی و … است، اجرای فعالیتهای مناسب برای تقویت این امور، همراه با بازپروری مشکلات ریاضی، ضروری است.
11- با توجه به اینکه مفاهیم مربوط به ریاضیات را میتوان از ساده به مشکل تنظیم کرد و مفاهیم سادهتر پایه و اساس مفاهیم مشکلتر است، لذا در آموزش این مفاهیم رعایت سلسله مراتب آن قابل توجه است.
12- با توجه به این نکته که کودکان با اختلال ویژه در ریاضیات برای یادگیری به تکرار و تمرین بیشتری نیاز دارند، لذا باید مطمئن شد که آنان هر مفهوم ریاضی را در حد تسلط یا چیرگی بر آن فرا گرفتهاند.
برای تشخیص اختلال یادگیری میتوانید از مشاورههای خانم دکتر زهرا امیرآتشانی و دورههای دقت و تمرکز و اختلال یادگیری بهرهمند شوید.
برای رزرو مشاوره میتوانید با شمارههای زیر تماس حاصل نمایید و یا از لینک زیر اقدام به رزرو نوبت مشاوره خود نمایید:
22302092
22302093
22302095
دیدگاهتان را بنویسید