چگونه ناتوانی در حوزه شنیداری را بهبود بخشیم؟ (مشکل در شنیدن)
سرفصلهای این مقاله
مشکل در شنیدن
تحقیقات و مطالعات بسیاری در مورد کودکان با نارسائیهای ویژه در یادگیری و مشکلات آنان در تشخیص صداها (اختلال در شنوایی) مخصوصاً صداهایی که مربوط به تکلم یا گفتار است در مراکز مختلف علمی جهان انجام شده است؛ اما در کشور ما این مساله کمتر مورد توجه و مطالعه قرار گرفته است. این گروه از کودکان با اینکه از قدرت شنوایی کافی برخورداراند، اما در تشخیص تشابهات و تفاوتهای کلمات مختلف مشکل دارند.
این ناتوانی به علت نقش مهمی که در تشخیص تشابهات و تفاوتهای صداها در تکلم، خواندن، ریاضیات و دیکته نوشتن دارد، از اهمیت خاصی برخوردار است و باید به آن توجه شود.
دانشمندان دشواریهای ناشی از اختلالات شنوایی را به نارسایی شنوایی کلی، نارسایی در دریافت و نارسایی در بیان مطالب شنیده شده، تقسیم میکنند و برای هر مورد تمرینها و فعالیتهای آموزشی ویژهای پیشنهاد مینمایند.
1- نارسایی شنوایی کلی:
هدف از تمرین و آموزش در این زمینه آن است که کودک در تشخیص صدا از بیصدایی و نیز در فهم معانی صداهای محیطی و تکلمی مهارت یابد. برای تشخیص وجود یا عدم وجود صدا باید محیط آموزشی خالی از هرگونه صدایی که سبب پراکندگی حواس کودک میشود، باشد.
در چنین محیطی از کودک خواسته میشود در برابر وجود یا عدم وجود صدا پاسخ مناسب ابراز دارد. اگر پاسخ او نادرست است باید با تکرار و تمرین به اصلاح آن اقدام کرد.
پس از اینکه کودک از وجود صدا در مقابل عدم آن آگاه شد، برای کشف صداهای مختلف، وسایل یا اسباب بازیهایی که ایجاد صدا میکنند، نظیر: زنگ، طبل، شیپور و مانند آن در اختیار او قرار میگیرد، تا با ایجاد صدا در آنها با صداهای مختلف آشنا شود. سپس برای تعیین محل صداهای مختلف، تمرینهایی با چشم بسته انجام میگیرد. برای مثال از کودک خواسته میشود صدای سوت مربی را در حالی که در جهت مختلف حرکت میکند، دنبال کند.
برای بهبود دقت شنیداری در کودکان بر روی لینک زیر کلیک کنید:
دو بازی افزایش حافظه شنیداری
در این مرحله جور کردن اسباب بازیها یا وسایل صدادار بر بنیاد صدای آنها و تشخیص تفاوت در صداها را برای کودک آسان میکند. برای تقویت و رشد توالی حافظه شنوایی از کودک میخواهند که صداهای شنیده شده را به همان شیوهای که شنیده است، تقلید کند.
2- نارسایی در دریافت زبان:
از آنجا که این کودکان میتوانند بشنوند، بنابراین هدف عمده از آموزش این گروه، رشد و تقویت درک و فهم آنان است، از آنچه شنیدهاند. تمرین در این مورد شامل تداعی تجارب گفتاری و عملی است.
برای مثال، اگر فعلی چون “پریدن” را آموزش میدهید، از کودک بخواهید هنگام تکرار آن فعل، عمل پریدن را انجام دهد.
توضیح آنکه: فعالیتها در این زمینه را باید از پایینترین سطح، یعنی صدا شروع کرد و سپس به ترتیب اسمها، فعلها، صفتها و حرفهای اضافه را توام با تجربه عملی آموزش داد.
3- نارسایی در بیان مطالب شنیده شده:
کودکان با این نارسایی معمولاً درکی مناسب از گفتار یا مطالب شنیده شده دارند، اما در بیان آنها دچار مشکل هستند.
برای ترمیم این نارسایی که در واقع از ناتوانی در به خاطر آوردن کلمات ناشی میشود، میتوان از تمرینهایی نظیر: کامل کردن جملات با استفاده از تصاویر به عنوان راهنما، کاربرد آینه برای دیدن طرح حرکتی لبها در موقع گفتن کلمات و نیز جملات بهم ریخته که کودک باید کلمات آنها را به ترتیب و به گونهای مناسب تنظیم کند، استفاده کرد. این نوع نارسایی به حافظه فعال شنیداری کودک مربوط است.
میتوانید اختلال یادگیری و دقت و تمرکز در فرزندان خود را از طریق مشاوره و تستهای خانم دکتر زهرا امیرآتشانی ارزیابی بفرمایید.
برای رزرو مشاوره میتوانید با شمارههای زیر تماس حاصل نمایید و یا از لینک زیر اقدام به رزرو نوبت مشاوره خود نمایید:
22302092
22302093
22302095
دیدگاهتان را بنویسید