شیوه های یادگیری بهتر
شیوه های یادگیری بهتر
زمان مطالعه: 8 دقیقه
صحبت های سرکار خانم دکتر زهرا امیر آتشانی در برنامه تلوزیونی از شبکه پنج با موضوع:
شیوه های یادگیری بهتر.
دانش آموزانی هستند که علیرغم تلاشی که دارند رحمتی که می کشند و تمرکزی که دارند اما باز گویا در حوزه یادگیری دچار مشکل هستند.
پدر و مادرها باید چه کار بکنند باید مضطرب بشوند و فرزندشان را دعوا کنند.
چرا یاد نگرفتی یا نه راههای دیگری هست که کمک میکند فرزندم خوب درسش را فرا بگیرد و هم ما به اضطراب و تنش را وارد نکنیم.
برای این موضوع گفتگو میکنم با سرکار خانم دکتر امیر آتشانی.
ایشون روانشناس و کارشناس حوزه پرورش ذهن هستند و قرار است در رابطه با شیوههای یادگیری بهتر با شما خانواده صحبت کنند.
خانم دکتر مجدد به شما سلام می کنم وقت بخیر خیلی خوش آمدید سلام عرض می کنم خدمت شما و همه بینندگان عزیز.
پرسش مجری: درود بر شما ممنونم که دعوت ما را پذیرفتید خانم دکتر شما فرزند محصل دارید؟
پاسخ دکتر امیرآتشانی: بله الان بزرگ شده و کارمند هستم و دانشجوی فوق لیسانس هستیم و سالهاست این دوران را پشت سر گذاشته.
پرسش مجری: و به واسطه رشته تحصیلی و تحصیلات تان مشکلی نداشته اید؟
پاسخ دکتر امیراتشانی: من معلم هم بودم سال ها و الآن در حوزه پژوهش هستم.
پرسش مجری: چقدر عالی شما جزء افرادی هستید که دانشی که داری با پشتوانه یک تجربه چندین ساله است.
پاسخ دکتر امیرآتشانی: و خدا را شکر ما از این نوع انسان ها زیاد داریم من هم سعی کردم تاثیر و تجربه هم در کنار یکدیگر باشد.
پرسش مجری: واقعاً پدر مادرها باید چه کاری بکنند شیوه رفتار درست والدین چگونه است که فرزندشان هم دلزده نشود.
در عین حال فرزندان دچار کجفهمی نشوند و فرزند خود را بد ندانند.
و یادگیری واقعاً چه مجموعه عواملی میتواند کمک بکند تا دوران تحصیل دوران خوب به خاطر انگیز شود؟
پاسخ دکتر امیر آتشانی: واقعیت این است زمانی که کودک باهوش هست و خوبی یاد میگیرد قاعدتاً یک مدرسه جذاب می تواند باشد.
و محیط خونه هم لذت می برند از چنین کودکی.
مشکل زمانی اتفاق میافتد که بچههای ما در یک موردی نقص داشته باشد و امروز ما در رابطه با بچه ها است که خیلی باهوش هستند.
و مشکلی در هوش ندارد اما متاسفانه در قسمت یادگیری یک اشکالاتی وجود دارد.
که این اشکالات انقدر ریز هست که به راحتی شود در پایه اول دبستان رفعش کنند.
سرعت عمل و افزایش دقت و تمرکز یا در این حوزهها کارهایی که بشود برای کودک انجام داد.
مشکل زمانی اتفاق میافتد که والدین با این موضوع درست مواجه نمیشود.
و درست به آن نگاه نمیکنند و همین فرمایش شما یک حس نافرمان ایجاد میشود.
و زمانی که حس نافرمانی در دو مقوله ایجاد میشود یک زمانی فرزندم نافرمانی و مقاومتش در برخورد با من منفعل هست.
در چنین حالتی ظاهراً بچه ساکت است تلاش میکند مشقش را بنویسند اما عملاً در رویاهای خودش است در فکر خودش هست و عملا بعد از یک مدت مادر می گوید بچه است و انگیزه درس خوندن ندارد.
و نوع دیگر بچه فعالانه نافرمانی می کند و واقعاً بچه پرخاشگر شده است.
ما با کودکانی مواجه میشویم که حاضر نیست ۵ ثانیه روی دفتر به خود وقت بگذارند.
برای این که شدیدا میخواد مقابله کند میخواهیم به جایی برسیم که در مواردی وجود نداشته
باشد.
حالا چند دسته والدین داریم در زمانی که مشکل یادگیری وجود دارد اما بچه من باهوش هست از نظر هوشی مشکل ندارد .
پرسش مجری: با مشکل عدم دقت و تمرکز مواجه است؟
پاسخ دکتر امیر آتشانی: یکی از حوزهها این است میتواند در حوزه اختلال و ناتوانی در دیکته ریاضی و این موارد باشد که بسیار زیاد است.
و ما زیادترین چیزی را می بینیم بحث این است.
که بچه من مشکل کوچکی دارد چه کار بکنم برای او رهایش بکنم که کاملاً اشتباه است.
چون این بچهها در صورتی که میشود در کلاس اول و دوم درست کرد گاهی میبینیم.
با شیوه ارزیابی الان ارزشیابی الان به کلاسهای بالاتر می رسد.
خانوادههای ما بعضی ها سعی می کنند چنین چیزی را انکار کنند.
مثلاً می بینند وقتی بچه می نویسد جا میاندازد.
مثلاً مدل های مختلف مثلا می گوید سه کلمه را مینویسد یه دونه را در وسط وسط جا می اندازد.
این موارد نوع متفاوتی دارند که به سادگی می شود آنها را درست کرد.
اینها انکار میکنند وجود مشکل را مثلاً پدر یا مادر میگویند من بچه بودم همینطور بودم اصلا چیز مهمی نیست.
ظاهر قضیه چیزی که مهم نیست باعث میشود عملکرد تحصیلی بچه من مثل بقیه دوستانش نباشد.
و این به اعتماد به نفس او لطمه وارد میکند به مهارت اجتماعی و دوستیابی اش خیلی از موارد دیگر در صورتی که میشود به راحتی آن را رفع کرد.
خیلی وقت خود والدین میتوان مشکل رفتن و نیاز به بازی درمانی و رفتار درمانی نیست.
دست دوم خانواده هایی که فرزندشان را سرزنش میکنند.
دلم برای این بچهها خیلی میسوزد.
من به خیلی از خانوادهها میگویم مثل این میماند که شما به بچه بگویید بپرد تا به سقف دست بزند.
وقتی بچه دقت و تمرکز کافی را ندارد می تواند در حوزه دیداری و شنیداری و اعضای مختلف باشد.
دسته سوم والدینی هستند که میترسند و میبینیم اضطراب زیادی در
خانواده شکل میگیرد.
مادر می گوید بچه من هیچ چیزی نمی شود آینده ای ندارد.
و مشکلاتی از این دست بعضی از خانواده ها می آیند شروع می کنند به شرط و شروط گذاشتن برای فرزندشان.
چه مثبت چه منفی اگر رفتی این دفعه ۲۰ شدی فلان جایزه را برایت می خرم.
و یا تهدید میکنند که اگر نمره خوب نگیری باید جواب پدرت را بدهی.
دسته بعدی خانوادههایی هستند که سرزنش گر هستند.
ما خیلی در خانوادههایی که در چنین شرایطی در میآید و فکر میکند اگر این سه سالش بود فلان بازی را باور میکردم اینطوری نمیشد.
یه وقتایی خانوادههایی میآیند که فکر میکنند که همدیگر را مقصر کنند الان بچه اینطور نمی شد اما خیلی وقتها اینطور نیست.
اینها مواردی هستند که خانوادهها در اصل به جای اینکه مشکل را کامل بپذیرند در این قالب قرار میگیرند.
آنها چیزهای کلی هست که خانواده باید به آن توجه کند.
پرسش مجری: یک بار دیگر مرور کنیم.
قدم اول برای حل مشکل پذیرش آن است.
آنهایی که میروند در این نوع سرزنش می کنیم که گناه دارند بدانند که در مسیر دارند قدم می گذارند که نه تنها مشکل حل نمیشود.
بلکه ممکن تشدید بشود. قدمهای بعدی چگونه است؟
پاسخ دکتر امیر آتشانی: اولین قدم شناخت این است که مشکل کجاست چه دردهایی که باید بررسی کنیم.
فرزندمان را اما چون تخصصی می شود میروم سراغ مطلبی به عنوان که مردم بتوانند استفاده کنند.
به عنوان یک مادر باید به خواب بچه توجه کنیم.
خواب فقط کمیت خواب مهم نیست کیفیت خواب خیلی مهم است.
و چه مقدار از خواب عمیق بوده است.
نکته بعدی تشنگی تشنگی.
خیلی تاثیر در یادگیری دارد و پژوهش ها ثابت کرده اند که تشنگی ۱۰ درصد یادگیری را کاهش میدهد.
خیلی از موارد غذایی کمبودش کم صبری میآورد برای بچه.
نکته بعدی محیطی که بچه میخواهد درس بخواند ساده باشد.
متاسفانه ما میزهای تحریر میبینیم که پر از لوازم تحریر فانتزی است.
و لوازم تحریر فانتزی است و چون ناخودآگاه دقت و تمرکزش را از دست میدهد مخصوصا نگاه دیداری باشد ماهیت میز بچه ساده باشد.
و هم یک مقدار برنامه های ساده بچه نگه دارند خانواده هایی داریم که صبح تا ظهر بچه مدرسه میرود و از بعدازظهر کلاس متفاوت دارد و بعد که بخواهد مشقش را بنویسد بچه خسته است.
و نکته آخر اینکه مادران اگر میخواهند مادر خوبی باشند باید به علایق
شخصی خود توجه داشته باشند.
من از آنها می خواهم که حداقل یک ساعت در روز برنامه برای خود داشته باشند که بعد از ظهر بتوانند مادر پر حوصله تری باشند برای کودکشان و همسرشان.
دیدگاهتان را بنویسید