راهکارهایی برای پرورش کودکانی تیزهوش (فایل شماره 2)
زمان مطالعه: 4 دقیقه
این فایل ادامه فایل راهکارهایی برای پرروش کودکانی تیزهوش (فایل شماره 1) است.
صحبتهای سرکار خانم دکتر زهرا امیرآتشانی در برنامه خانه و خانواده از رادیو ایران.
پرسش مجری: ما داریم در مورد بچههای تیزهوش صحبت میکنیم. که پدر و مادرها چه باید انجام بدهند و از این بهرهی هوشی بیشترین استفاده را ببرند.
خانم دکتر در بخش قبلی فرمودند که ما باید بچههای خود را در همهی ابعاد رشد دهیم و نباید زور و اجبار بالای سر آنها باشد. که چون هوش شما بالاتر است و اصطلاحاً تیزهوش هستید، پس باید در این بخش بیشتر تلاش کنید.
خانم دکتر در این بخش میخواهم این را از شما بپرسم که پدر و مادرها چون فرزند آنها هوش بالایی دارد، فکر میکنند که باید رشد آموزشی آنها یک مقدار سریعتر انجام بگیرد و خواهان جهشی خواندن آنها هستند.
سرفصلهای این مقاله
- به نظر شما این تصمیم درست است؟
- متاسفانه ما بیشترین مورد عدم اعتماد به نفس را در دوران نوجوانی در این کودکان داریم.
- تکالیف مدرسه را زود انجام میدهد و میگذارد کنار و پدر و مادر میخواهند که کودک فعالیتهای آموزشی
- بیشتری را انجام دهد.
- بهتر است کودکی که از جمیع حالات متوسط است و نصف استعدادها را دارد، بپرورانیم.
- برای پرورش کودکانی توانمند در تمامی حوزهها (انواع هوش) میتوانید از محتواهای دورهی آموزشی زیر
- استفاده نمایید:
- دوره آموزشی باهوشتر زیستن برای کودکان، والدین و مربیان
به نظر شما این تصمیم درست است؟
پاسخ دکتر امیرآتشانی: من کاملاً معتقد هستم که این تصمیم اشتباه است. دلیلش این است که ما در مدرسه فقط آموزش نداریم.
در مدرسه کودک ما در مهارتهای اجتماعی هم رشد میکند، یاد میگیرد که چگونه باید با همسن و سالان خود برخورد کند و خیلی موارد دیگر.
متاسفانه ما بیشترین مورد عدم اعتماد به نفس را در دوران نوجوانی در این کودکان داریم.
به خاطر اینکه این کودکان مثلاً، بلوغ آنها یک سال بعد است و بچههایی که مهر و آبان به دنیا میآیند. و خانواده میخواستند که آنها را شهریور و مرداد ثبت نام کنند.
ولی از نظر علمی هم ثابت شده است که کودکانی که در مرداد و شهریور هم به دنیا میآیند. بهتر است که یک سال دیرتر به مدرسه بروند، به خاطر اینکه در مسائل اجتماعی و ارتباطی به مشکل برنخورند.
پرسش مجری: در مورد تکالیفشان خانم دکتر در بخش قبل فرمودید که کودکانی که هوش بیشتری دارند و تیزهوش هستند. ممکن است در بعدازظهر چند ساعت وقت اضافهتری داشته باشند.
تکالیف مدرسه را زود انجام میدهد و میگذارد کنار و پدر و مادر میخواهند که کودک فعالیتهای آموزشی
بیشتری را انجام دهد.
برای او کلاسی را در نظر میگیرند و یا فعالیتهایی را در کنار کارهای مدرسه، و به زور و اجبار هم میخواهند که این کار را انجام دهد. و این باعث نمیشود که کودک تک بعدی، بار بیاید؟
پاسخ دکتر امیرآتشانی: بله متاسفانه، مثلاً کودک من هوش منطقی و ریاضی بالایی دارد. و لذت میبرد از حل مسئله و ریاضی خواندن و یکسره خودش هم لذت میبرد. بعد چه اتفاقی میافتد؟
همین کودک در هوش هیجانی مشکل دارد و نمیتواند هیجانات خود را کنترل کند و یا در موارد دیگری مشکل دارد.
حتی، مثلاً بازیهایی که میخواهد انجام شود و یا هوش کلامی او مشکل دارد حاضر نیست که شعر بخواند و از ضرب المثلها نمیتواند استفاده کند.
پژوهشها نشان داده است که اگر در یک زمینه هم نابغه باشد ولی هوش هیجانی خوبی نداشته باشید، نمیتوانید توانمندی های خود را به خوبی بروز دهید.
و در موفقیتهای شغلی آتی به مشکل برمیخورید. این کودک تک بعدی رشد میکند و در زمینههای دیگر به مشکل برمیخورد.
واقعیت این است که اگر ما میخواهیم مادر و پدر خوبی برای فرزندمان باشیم و بخواهیم او را تک بعدی بار بیاوریم. و در یک بعد این کودک بخواهد توانمندیهای خود را نشان دهد.
بهتر است کودکی که از جمیع حالات متوسط است و نصف استعدادها را دارد، بپرورانیم.
به جای اینکه استعدادیابی را انجام دهید و ببینید که این کودک چه نقاط قوتی دارد و فقط روی آن کار کنید.
بیاید استعدادیابی را انجام دهید و نقاط ضعف کودک را پیدا کنید و تلاش کنید که نقاط ضعف او به حد متوسط برسد.
اینگونه شما یک انسان موفقتری را بار میآورید، تا اینکه در یک بعد بخواهد سرآمد دنیا باشد. ولی در ابعاد دیگر زندگی نقص داشته باشد.
دیدگاهتان را بنویسید