رسیدگی به امور فرزندان در زمان دوری از مدرسه
سرفصلهای این مقاله
-
- معلمین خیلی با این فضا آشنا نیستند.
- حالا برویم سراغ خانوادهها که امروزه خیلی درگیر این موضوع هستند.
- حالا اگر قرار باشد آبان هم همان برنامه پیش برود لطمه میخورد به بچهها.
- در چند حوزه خانواده حتماً باید برنامهریزی داشته باشد:
- ما با دو معضل اساسی در این بحران مواجه هستیم:
- نکتههای بعدی در مهارتهای ذهنی علاوه بر درس به آن برسیم.
- و نکتهی بعد حتماً کارهای هنری را در خانه انجام دهیم.
- نکتهی بعدی ارتقای سطح بهداشت و ایمنی یکی از اهدافی است که باید به آن توجه کنیم.
- نکتهی آخر اینکه لطفاً با محیط زیست کودکان را آشنا کنیم.
- کتابهای انتشارات فرزام برای پرورش فرزندانی توانمند:
- فرزند بادقت من: راهنمای والدین و مربیان(نسخه pdf)
- باهوش خوشاخلاق(نسخه چاپی)
- پرورش هوش اخلاقی کودکان و نوجوانان
- بازی پدیدهای شگفت انگیز(نسخه چاپی)
زمان مطالعه: 7 دقیقه
صحبتهای سرکار خانم دکتر زهرا امیرآتشانی در برنامه خانه و خانواده از رادیو ایران.
پرسش مجری: خانم دکتر عزیز شما یکی از متخصصین در امر آموزش هستید. این روزها ما نیازمند برنامهریزی خیلی دقیقی برای کودکان هستیم.
از طریق آموزشهای برخط یا آموزشهای آنلاینی که خیلی با آنها سروکار داریم. ولی یک نکتهای را بگویم قبل از اینکه حالا بپردازیم به اینکه، پدر و مادرها گاهی هنوز با این فضا آشنا نیستند.
معلمین خیلی با این فضا آشنا نیستند.
نکتهای که من در اطراف خودم دیدم. این است که بسیاری از کودکان جدی نمیگیرند آموزش آنلاین را و خیلی برای آنها شکل کلاس مدرسه نیست.
پاسخ دکتر امیرآتشانی: این بستگی به مهارت معلم دارد. ما امروز قرار است برنامهای را برای والدین ارائه بدهیم. ولی نوع محتوا همانطور که پسر عزیزمان در گزارش بیان کردند و گفتند که معلم ما طولانی صحبت میکند.
ما در مدرسه دانشآموز را موظف میکردیم که یک ساعت بنشیند سر جای خود. ولی در فضای مجازی، یک همچنین امکانی وجود ندارد. و معلم باید جذابیت خود را اینقدر بالا ببرد که کودک اصلاً حس نکند که آن تایم تمام شده است.
و ناراحت باشد از اینکه کلاس تمام شده است و خودش درخواست کلاس بیشتری را در فضای مجازی داشته باشد. این بستگی پیدا میکند به مهارتهای معلم.
و یک نکتهی اساسی این است که کارهای معلم طوری درست شده است که من هم در یک سری از آنها عضو هستم.
نوشتهاند انتشار محتویات اول دبستان. اشتراک محتویات ششم. اینها میآیند هر معلمی فیلمی که خودش تهیه کرده است. میگذارند داخل گروه و اینها میآیند اینها را نگاه میکنند و بهترین را انتخاب میکنند و در کلاس ارائه میدهد.
همین بحثی که شما فرمودید ما نمیتوانیم انتظار داشته باشیم که همهی معلمین ما متخصصین تولید محتوا باشند. این اتفاق افتاده است و معلمین ما اینقدر مسئولیتپذیر هستند که دارند تمام تلاش خود را انجام میدهند.
ولی واقعیت این است که قرار نیست همه موفق شوند در این حوزه. ولی اگر ارتباطهای دوستانه باشد، شاید یک موضوع را من بهتر بیان کنم. شاید یک موضوع را دوستم بیان کند در جایگاه یک معلم و این مشارکت کاری باشد. فکر کنم مشکل را حل کند.
حالا برویم سراغ خانوادهها که امروزه خیلی درگیر این موضوع هستند.
عزیزان همهی ما میدانیم که والدین الآن خیلی تحت فشار هستند. و در کنار اینکه خودشان تحت فشار هستند، فرزندان آنها هم تحت فشار هستند. کودکی که دو ماه از خانه بیرون نرفته است واقعاً حس خوبی ندارد و واقعاً آستانهی تحمل او پایین آمده است.
مشکلات مختلفی ما داریم ولی اگر خانوادهها یک مقدار بیشتر تلاش کنند و هیجانات مثبت را بیشتر در خانوادهای انجام دهند. این بحران میگذرد. ولی ارزشمند میگذرد.
یعنی از زمانشان خوب استفاده کردند. نظر ما این است که خانواده باید حتماً برنامه داشته باشند. ما قبلاً گفتیم که در مدرسه است. برنامه وجود داشته باشد و آموزشها را کافی به کودکانمان بدهند.
یک مقدار شاید تعطیلات عید باعث شد ما خانواده هایمان چون تعطیلات عید بچهها درس نمیخوانند در سفر بودند. شب تا هر وقت که دلشان میخواست بیدار بودند. صبح هر وقت دلشان میخواست بیدار میشدند.
حالا اگر قرار باشد آبان هم همان برنامه پیش برود لطمه میخورد به بچهها.
پرسش مجری: یعنی شما میفرمایید خانوادهها طبق برنامهریزی که میکنند بچه را آموزش بدهند. که سر همان ساعتی که مدرسه میرفت بیدار شود. و زندگی او بر روی نظم باشد. و در همان ساعتهایی که آموزش قبلاً در مدرسه بوده. همان ساعتها را برای آموزش برخط استفاده کنند؟
پاسخ دکتر امیرآتشانی: بله ولی یک نکتهی اساسی نه تمام آن ساعتهای که قبلاً وجود داشت. چون شاید الآن آن ساعتها تکلیفی نباشد و ما بچه را مجبور کنیم که جلوی لب تاپ بنشیند. دو ساعت را داشته باشد و برای بقیه زمان هم برنامه داشته باشد.
مثلاً قبلاً به خاطر اینکه سرویسی بود و مدرسه دور بوده است، مجبور بوده که ساعت شش بیدار شود. ولی الآن مجبور نیست ولی دیگر ساعت ۸ باید بیدار شده باشد. یا مثلاً مجبور بوده است ۸ و ۹ شب بخوابد ولی الآن ساعت 9:30 بخوابد و در سنین بالاتر ۱۰ بخوابد کودک.
اگر قرار باشد که ساعت خواب کودک بهم بریزد. برنامهی غذایی کودک بهم بریزد. مثلاً ما قبلاً ساعت ۸ صبح بچهها صبحانه را خورده بودند و مدرسه بودند. ولی الآن ساعت ۱۱ بیدار میشود و ساعت ۱۲ صبحانه میخورد. تایم برنامهی غذایی بهم میریزد.
من امیدوارم که خانوادهها توجه کنند که اینها برنامههای زندگی هستند و پایههای رفتاری کودک را در آینده میچیند.
در چند حوزه خانواده حتماً باید برنامهریزی داشته باشد:
اولین مورد مهارتهای ذهنی و حرکتی است که در مدرسه به آن توجه میشده است.
یعنی حتماً کودک ما ورزش داشته باشد در خانه، اگر حرکتهای مناسب را نداشته باشد. حتی اگر ما در کوچکترین آپارتمانها هم زندگی میکنیم میتوانیم یک سری حرکتها را، در همان فضای کوچک خانه داشته باشیم.
و نکتهی بعد حتماً روابط عاطفی در خانه عالی پیش رود.
من این روزها خیلی میشنوم که مادر در خانه زده زیر گریه و گفته است که من دیگر تحملش را ندارم.
مراقب تضعیف شدن اقتدار والدین باشیم. زود از کوره در نرویم. شمایی که بزرگسال هستید در خانه باید بتوانید مشکلات را تحمل کنید.
شما باید صبوری را به فرزند خود آموزش بدهید. حال خوب را آموزش بدهید. اگر نه قرار باشد که خودتان نتوانید این کار را انجام دهید، دردسر آفرین است.
ما با دو معضل اساسی در این بحران مواجه هستیم:
یک افسردگی که فرد کلاً ورزش نمیکند و این باعثش میشود.
نکتهی دیگر وسواس و اضطراب است و این موارد شوخیبردار نیست و نزدیک است به ما.
اگر ما به عنوان مادر، به عنوان پدر نیاییم این برنامه را برای فرزندانمان بچینیم. آنوقت سالها درگیر تبعات منفی این دوران خواهیم بود.
اگر قرار است که ما به عنوان یک والد یک برنامهی منسجم و خوب برای فرزندانمان بچینیم باید موارد مهمی را در نظر بگیریم.
مهارتهای جسمی و حرکتی را عرض کردم و مسائل عاطفی را عرض کردم. و دوباره میگویم که این روزها نیاز به پیوند عاطفی قویتر میان اعضای خانواده داریم و تقویت کلامی مثبت میتواند این قضیه را تقویت کند.
نکتههای بعدی در مهارتهای ذهنی علاوه بر درس به آن برسیم.
بازیهای فکری بازیهای که میتواند به پرورش ذهن کودکانمان خصوصاً به دقت و تمرکز آنها کمک کند. این روزهای دوری از مدرسه فرصت خوبی است برای استفاده. قطعاً تمام دوستان از آن بهرهمند شدهاند در این بازهی کرونا که وقت زیادی داریم.
و نکتهی بعد حتماً کارهای هنری را در خانه انجام دهیم.
میتواند یک کاردستی ساده باشد. مثل این عزیزی که، بیان کردند قالیبافی باشد و هر کار دیگری که مادر بلد است و میتواند به فرزندان خود آموزش دهد و یا پدر عزیز خانواده.
نکتهی بعدی ارتقای سطح بهداشت و ایمنی یکی از اهدافی است که باید به آن توجه کنیم.
ما باید به فرزندمان آموزش بدهیم که فرزندمان چگونه از خودش مراقبت کند. اگر بیرون رفت، چگونه در خانه دستانش را بشوید این اطلاعات خیلی زیاد آمده است.
ولی باید حواسمان باشد که فرزندمان هم اینها را یاد بگیرد ولی بهاندازهی وسواس او را نرسانیم.
نکتهی آخر اینکه لطفاً با محیط زیست کودکان را آشنا کنیم.
کاشتن یکدانهی لوبیا حتی در خانه بکاریم. پرورش حفظ دوستداری طبیعت و آشنا بودن با این فضا میتواند این روزها خیلی به ما کمک کند.
برای یک برنامهی منسجم خواب و غذا و ورزش کردن اینها را فراموش نکنید. میدانم که الآن همه کلافه هستند و اعصابشان خیلی راحت نیست ولی به خوبیهای این دوره که کودکان مدرسه نمیروند و در خانه پیش شما هستند، هم فکر کنید.
ما در هر شرایط ناجوری هم میتوانیم مطالب خیلی خوبی را از دل آن بکشیم بیرون. من خودم دارم میگویم در این دو ما بهاندازهی بیست سال گذشته آشپزی کردم.
واقعاً دور بودم قبلاً این واقعاً لذتبخش است. این موارد را رعایت کنیم و با فرزندانمان از نظر عاطفی قویتر باشیم. نکات مثبت رفتاری آنها را ببینیم.
و با کلام تأکید میکنم به آن و نکات منفی آنها را کمتر نگاه کنیم. در این دوران بهتر است نادیده بگیریم.
دیدگاهتان را بنویسید