چگونه فرزندی کارآفرین تربیت کنیم؟
زمان مطالعه: 5 دقیقه
کودکان توانایی تفکر را دارند و امکان رشد و پرورش این مهارتهای گوناگون را نیز دارا میباشند. کارآفرینی به عنوان موتور محرکه توسعه اقتصادی و اجتماعی نقش اساسی در فرآیند توسعه جوامع دارد.
لذا ایجاد و پرورش تفکر کارآفرینی برای داشتن فرزندی کارآفرین علاوه بر اینکه امکان پذیر میباشد، گامی موثر و مفید در جهت رشد و تعالی کشور عزیزمان نیز است.
سرفصلهای این مقاله
تعاریف کارآفرینی:
تعاریف گوناگونی از کارآفرینی ارائه شده است که در اینجا به چند مورد از آنها اشاره میگردد:
- کارآفرینی شكل ویژهای از نوآوری است و عبارت از پیادهسازی موفقیتآمیز ایدههای خلاق برای ایجاد كسبوكار جدید یا یك ابتكار جدید در درون كسب و كار موجود میباشد.
- کارآفرینی فرآیندی است كه در آن اختراع به مرحله عمل در آمده و ایدهای خام به عملیاتی كه از نظر اقتصادی معتبر میباشد، دگرگون شده است.
- از نظر کرایزنر [2] کارآفرینی بر بهره برداری از فرصتهای کشف نشده تاکید دارد.
- تیمونز کارآفرینی را خلق چیزی ارزشمند از هیچ تعریف مینماید.
بررسی نتایج نهایی مقاله “آموزش کارآفرینی در هزاره جدید؛ زیرساختی برای اشتغال دانش آموختگان آموزش عالی” نشان داد که اغلب متخصصان معتقد بودند که در گستره جهانی شدن، آموزش سبک تفکر و فرهنگ کارآفرینانه میتواند راهکار ارزشمندی برای کارآفرینی و اشتغال دانش آموختگان آموزش عالی باشد.
پژوهش ساعی و ولی پور حاکی از تأثیر ایجاد تفكر كارآفرینی بر توانمندسازی افراد دارد. آنان معتقداند كه كارآفرینی از عوامل بسیار مهم و اساسی در رشد و توسعه اقتصادی جوامع به شمار میرود. لذا توجه بیشتر به این امر از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.
از طرفی تغییر رویکرد افراد از کاریابی به کارآفرینی فرایندی است که باید از سالهای کودکی آغاز گردد. برای دستیابی به این منظور به نظر میرسد باید تغییراتی در نوع و روش آموزش انجام شود. تا فرزندی کارآفرین داشته باشیم.
بنابراین نوشتار حاضر در ادامه با بررسی ویژگیهای افراد کارآفرین به دنبال راهکارهایی برای ایجاد تفکر کارآفرینی در دوران کودکی به خصوص در دوران پیشدبستان است.
ویژگیهای کارآفرین:
برای کارآفرینی ویژگیهای مختلفی شناسایی شده است. روان شناسان به ویژگیهای شخصیتی کارآفرین توجه نمودهاند. هدف آنها در واقع شناسایی چگونگی ایجاد این ویژگیهای متمایز کننده بوده است.
از اوایل دهه شصت توجه جامعه شناسان و روان شناسان به ویژگیهای دیگری که باعث پرورش کارآفرینی میگردد توجه نمودند که متغیرهای جمعیت شناختی است(احمد پورداریانی و مقیمی:1388)
کمیسیون اروپا برای گسترش و تسهیل کارآفرینی ایجاد قالب ذهنی مناسب در افراد و آموزش از سطوح پایین آموزش و پرورش را پیشنهاد نموده است. و کشورهای آسیایی نیز پروژههایی را در این راستا به کار گرفتهاند.
یکی از استراتژیهایی که مالزی برای توسعه کارآفرینی این کشور به کار برد، ایجاد وزارت پرورش کارآفرین است. آموزش یکی از مهمترین ساختارهای این وزارت خانه است تا فرزندی کارآفرین پرورش دهد.
این آموزش با هدف پدید آوردن فرهنگ كارآفرینی انجام میپذیرد و وظیفه آن ترویج فرهنگ كارآفرینی در جامعه، به گونهای كه دانشآموزان مدارس و موسسههای آموزشی بالاتر (IHL) را در بر بگیرد است.
در ایران پژوهشهای زیادی در راستای ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی افراد و بررسی وضعیت موجود صورت گرفته است. متاسفانه وضعیت در حد مطلوب نیست.
در پژوهشی ویژگی پنجگانه کارآفرینی تحت عناوین توفیق طلبی، استقلال طلبی، خطرپذیری، خلاقیت و عزم و اراده برای ارزیابی نیم رخ کارآفرینی دانشجویان، اندازهگیری شده است.
مطابق نتایج نظرسنجی از 2843 نفر از دانشجویان، در حدود 21% دارای ویژگیهای کارآفرینی هستند. به طور کلی میانگین امتیاز کارآفرینی دانشجویان برابر 92/31 بود که با حداقل میانگین قابل قبول (امتیاز 37) تفاوت بسیار فاحشی دارد.
از سوی دیگر، مقایسه هر یک از ویژگیهای پنجگانه کارآفرینی نشان میدهد که ویژگی عزم و اراده (با میانگین 8/7) در مقایسه با سایر خصیصهها وضعیت نامناسبی دارد. امتیاز ویژگیهای توفیق طلبی، استقلال طلبی، خطرپذیری و خلاقیت دانشجویان، فاصله کمی با حداقل امتیاز قابل قبول دارند.
نتیجهگیری:
با توجه به مطالب فوق، ایجاد تفکر کارآفرینی در کودکان ضرورتی غیرقابل انکار میباشد. روان شناسان معتقداند پنج سال اول زندگی بیشترین تاثیر را در زندگی شخص دارد.
این دوران، زمانی است که جو اجتماعی، اقتصادی، فیزیکی و روانی اطراف کودک، اثر همیشگی بر شخصیت او دارد.
مطالعات مربوط به گذشته کارآفرینان موفق نشان میدهد که آنان از خانوادههایی که ارزشهای خاصی برای استقلال و اتکا به خود قائلاند، بیرون میآیند.
آموزش پوشیدن لباس، بستن بند کفش، عبور از خیابان و انتخاب دوستان و در کل آموزش استقلال در دوران پیشدبستان گام کوچکی در راه تبدیل کودکان امروز به کارآفرینان فردا و داشتن فرزندی کارآفرین است.
کودکانی که یاد میگیرند چگونه اوقات فراغت خود را با کارهای هنری و ساخت کاردستی پر نمایند، دارای تفکر خلاق و توفیق طلبی هستند.
داشتن اولیایی در مشاغل تجارت و شبیه آن کمک بزرگی در پرورش تفکر کارآفرینی در کودکان است. افراد موفق در این حوزه در سنین کودکی با مفاهیمی همچون فروش، شمارش پول، پول خرد کردن و… آشنا شدهاند.
ایجاد تفکر مثبت اندیشی و ایجاد تفکر خلاق در سوق دادن کودکان در این راه کمک شایانی مینماید. توجه به واحد کار پول و خرید و فروش که معمولاً در اکثر پیشدبستانیهای کشور ارائه میشود در این زمینه یاریرسان است.
ایجاد هر یک از ویژگیهای ذکر شده و ارائه راهکارهای مناسب آن در یک دوره کوتاه قطعاً برای رشد و توسعه تفکر کارآفرینی در ذهن آینده سازان کشور مناسب نمیباشد. و نیازمند برنامهریزی منسجم و دراز مدت است. امید است که تمامی اولیای عزیز گامی در جهت ایجاد تفکر کارآفرینی در کودکان بردارند.
دیدگاهتان را بنویسید