نوشته شده توسط موسسه پرورش ذهن فرزام

بعضی اوقات اقدامات مستقیم تر ضروری است. برای این موقعیت ها مفهوم تنبیه وجود دارد ، که رابطه نزدیکی با تقویت منفی دارد. تحقیقات دونوع تنبیه را مشخص می کند:

نوشته شده توسط موسسه پرورش ذهن فرزام

بگذارید اشتباه کنند : تنبیه از طریق انجام دادن

اولین نوع از تنبیه بعضی اوقات تنبیه از طریق انجام دادن خوانده می شود.

این تنبیه نوعی ویژگی رفلکسی دارد. اگر دستتان را به اجاق بزنید ،بلافاصله دستتان می سوزد و یاد می گیرید که

نباید به اجاق دست بزنید . این نوع رفتاراتوماتیک بسیار قدرتمند است.

نوشته شده توسط موسسه پرورش ذهن فرزام

تحقیقات نشان می دهد که کودکان زمانی رفتارها را به بهترین نحو درونی می سازند ،که اجازه یابند مرتکب اشتباه

شوند و عواقب آن را احساس کنند . یک نمونه مورد زیر است :

نوشته شده توسط موسسه پرورش ذهن فرزام

اون روز پسرم تو فروشگاه قشقرق راه انداخت و کفش ها و جوراب هاشو درآورد.

به جای اینکه باهاش بحث کنم تا اونها رو دوباره بپوشه ،گذاشتم با پای برهنه بیرون بیاد و چند قدم تو برف راه بره.

 تنها حدود ٢ثانیه طول کشید تا بگه : (مامی ،می خوام کفش هامو بپوشم.)

این بهترین استراتژی تنبیهی شناخته شده است.

نوشته شده توسط موسسه پرورش ذهن فرزام

گرفتن اسباب بازی ها: تنبیه از طریق گرفتن

در نوع دوم تنبیه ، والدین چیزی را از بچه می گیرند. به عنوان مثال ، پسر شما خواهر کوچکش را می زند و شما

به او اجازه نمی دهید به یک جشن تولد برود. یا اینکه به طور موقت اورا در یک اتاق تنها می گذارید . (زندان رفتن

به دلیل ارتکاب جرم تنبیهی از همین نوع برای بزرگسالان است . )

نحوه عملکرد این نوع تنبیه برای یک مادر به شکل زیر بوده است:

نوشته شده توسط موسسه پرورش ذهن فرزام

پسر ٢٢ماهه ام دوباره امشب سر میز شام سر و صدا کرد، چون غذارو دوست نداشت. بردم و توی اتاق خواب

گذاشتمش تا جیغ و دادش تموم بشه (حدود دو دقیقه طول کشید) .                                                             

وقتی ساکت شد دوباره آوردمش سر میز و برای اولین بار بعد از نق زدن هاش غذا رو خورد! تمام پوره سیب

زمینی و همبرگر تو بشقابش رو خورد ! مامی ١ پسر صفر ، هورا!!!

نوشته شده توسط موسسه پرورش ذهن فرزام

هر دونوع تنبیه تحت شرایط مناسب ، می توانند تغییرات قوی و بادوامی را در رفتار به وجود آورند. اما برای

گرفتن جواب مناسب باید دستور العمل های خاصی را دنبال کنید .                                                            ا

ین دستور العمل ها لازم هستند زیرا تنبیه چندین محدودیت دارد :

نوشته شده توسط موسسه پرورش ذهن فرزام

تنبیه رفتار را سرکوب می کند اما دانش کودک درباره نحوه بدرفتاری را نه.

تنبیه فی نفسه راهنمایی اندکی برای کودک فراهم می کند . اگر تنبیه با نوعی آموزش همراه نباشد ،کودک نمی تواند

رفتار جایگزین را کشف کند.

تنبیه همیشه احساسات منفی را بر می انگیزد ؛ ترس و خشم واکنش های طبیعی هستند ( و این احساسات چنان آ

زردگی به وجود می آورند که به جای آن رفتار بد ممکن است خود رابطه مساله شود) در صورت تنبیه نادرست

،ممکن است نتیجه عکس بگیرید یا حتی به ارتباط خود با کودکتان صدمه جدی برسانید.

چگونه کودکان را تنبیه نکنیم… برای خواندن این مقاله آموزشی کلیک کنید.

پرورش ذهن-دقت وتمرکز

رشد اخلاقی کودکان

ذهن فعال

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X