برنامه ریزی برای استفاده مناسب از فرصت تعطیلات تابستان
زمان مطالعه: 5 دقیقه
صحبتهای سرکار خانم دکتر زهرا امیرآتشانی در برنامه خانه و خانواده از رادیو ایران.
پرسش مجری: خانم دکتر ما میخواهیم در مورد تابستان صحبت کنیم و برنامهریزیهایی که پدرها و مادرها برای فرزندان خود دارند. و کلاسهای مختلفی که اسمشان را نوشتند و یا قرار است اسم آنها را بنویسند.
از جمله کلاسهای تقویتی و جبرانی که برای آنها در نظر گرفتهاند. نظر شما در مورد این جور برنامهریزیها چیست؟
پاسخ دکتر امیرآتشانی: واقعیت این است که تابستان یک فرصت بسیار مناسبی برای فرزندان و خانوادهها ایجاد میکند.
سرفصلهای این مقاله
- بهترین کار یک برنامهریزی دقیق و منسجم است، برای اینکه بهترین بهره را در این زمان ببریم.
- اگر یک همچنین چیزی است باید بر اساس ویژگیهای خود کودک تصمیمگیری شود.
- گاهی فرزند من بدون دقت و تمرکز است و شرایط دقت و تمرکز را بلد نیست و ندارد.
- برای افزایش انواع هوش در فرزندان خود میتوانید مجموعه زیر را خریداری نمایید:
- مجموعه پرورش ذهن کودک(هفت جلدی)[نسخه چاپی]
- مجموعه پرورش ذهن کودک(هفت جلدی)[نسخه pdf]
بهترین کار یک برنامهریزی دقیق و منسجم است، برای اینکه بهترین بهره را در این زمان ببریم.
حالا در این زمان باید برنامهریزی ما واقعگرایانه باشد و باید با توجه به مشکلات امروز و آیندهی فرزندانمان و توانمندیهای فرزندانمان این برنامهریزیها را انجام بدهیم.
قاعدتاً ما میتوانیم در حوزههای مختلف کلاسها و برنامهریزیهای مختلفی را برای فرزندانمان داشته باشیم.
از حوزههای علمی، هنری، اجتماعی و ورزشی میتوانیم انتخاب کنیم و یک برنامهی منسجم خوب برای فرزندانمان ایجاد کنیم.
قرار نیست هر 5 تای اینها باشد. شاید یک خانواده تصمیم بگیرد فقط در یک حوزه فعالیت انجام دهد. حوزهی فرهنگی. و یک خانواده بخواهد در حوزهی علمی فعالیت کند.
من توصیهام این است که اگر بخواهیم تنوعی داشته باشیم در فعالیتهای کودکانمان اگر علمی را هم به شرایط و امکاناتی که دارند انتخاب میکنند، در کنار آن بقیه را هم انتخاب کنند. در حوزههای اجتماعی، اقتصادی، هنری و ورزشی هم فعالیت کنند.
من برای هر کدام، اگر اجازه بدهید یک مثالی را بزنم.
مثلاً، اگر فرزند من از نظر هوشی یک هوش خیلی خوبی دارد و قاعدتاً در سال تحصیلی آینده ریاضی را به راحتی سر کلاس یاد میگیرد.
این که من بیایم در سال قبل در تابستان یک کلاس تقویتی ریاضی برای او بگذارم. فکر اینکه کودک من در طی سال تحصیلی راحتتر باشد و درسهایش را بلد باشد. این فکر خیلی خوبی نیست.
پرسش مجری: ولی آن بچهای که سال قبل مثلاً ریاضی یا علومش ضعف داشته است برای او اگر بخواهیم کلاس تقویتی یا جبرانی بگذاریم. آیا برای او هم مشکلی دارد؟
پاسخ دکتر امیرآتشانی: ببینید اولین نکته این است که ما باید هدفمان را مشخص کنیم و بر اساس داشتهها و مشکلاتی که در امروز وجود دارد تصمیمگیری کنیم.
ممکن است ما فرزندمان را کلاس علمی بگذاریم. زبان، علوم، ریاضی و هر کلاس دیگری که در این حوزه باشد. ولی اگر بدون هدف این کار را انجام بدهیم، اشتباه است.
من کلاس ریاضی فرزندم را میگذارم برای اینکه پیشرفت کند. یا اینکه دارم او را کلاس میگذارم تا جبران کند کلاس قبلی خود را.
اگر یک همچنین چیزی است باید بر اساس ویژگیهای خود کودک تصمیمگیری شود.
و نمیتوان یک نسخهی واحد برای همهی فرزندان پیچید.
مثلاً فرزند من ممکن است باهوش باشد و همین کلاس تابستانی برای پیشرفتش است و درسهای سال بعد را میخواهد آموزش ببیند، باعث میشود در طول سال تحصیلی خسته شود و انگیزهی خود را از دست بدهد.
پرسش مجری: ضمن اینکه خانم دکتر کسانی که به قول خودمان بچه زرنگ هستند در تابستان هم دوست ندارند کلاس بروند.
حتی اگر کلاس علمی هم آنها را ثبتنام کنیم. چون من الآن هم با این موضوع سر و کار دارم چون یک نوجوان دارم و میبینم که هم خودش و دوستانش اصرار دارند که اگر کلاس هم میرویم تکلیف نمیخواهیم داشته باشیم.
و به همین دلیل ما صحبت کردیم با مسئول مدرسه که اگر قرار است کلاسی هم باشد، بدون تکلیف باشد و بچهها انگیزه پیدا کنند برای کلاس اومدن؟
پاسخ دکتر امیرآتشانی: مهم این است که اگر ما کلاس جبرانی برای فرزندمان میگذاریم، فقط درس دادن مشکل ما را حل نمیکند.
گاهی فرزند من بدون دقت و تمرکز است و شرایط دقت و تمرکز را بلد نیست و ندارد.
من مداوم کلاسهای تقویتی او را میگذارم بدون اینکه مشکل را حل کنم.
ممکن است فرزند من دچار افسردگی کودکی باشد. بیانگیزه باشد برای درس خواندن و آن هزینهای که ما میخواهیم بپردازیم، برای کلاس جبرانی به جای هزینهی کلاس آن را برای ریشهیابی و حل مشکل بگذاریم.
من الآن مراجعه کننده دارم که الآن کلاس چهارم است و از توصیفی وارد حوزهی نمره دهی میشوند.
بعد، وقتی که میخواهند بررسی کنند، میبینند که هیچ چیزی بلد نیستند. در صورتی که این کودک از کلاس اولش کاملاً مشخص بوده است که مشکل یادگیری دارد.
ولی چون خانواده فکر میکنند که خیلی باهوش است. فکر میکنند که حواسش را جمع نمیکند. و فکر میکنند که تمرکز نکردن یک شیطنت کودکانه است.
در صورتی که این یک مشکل است و باید آن را بررسی کرد.
بحث دیگر برنامهریزی کردن است و گاهی لازم است مهارتهای اجتماعی را به آنها آموزش بدهیم و از این مشکلات، خجالتی بودن را کم کنیم.
گاهی یک همچنین چیزی بدون هزینه برای ما پیش میرود. در تابستان میتوان مهمانیهای بیشتری را ترتیب داد. و خانواده را بیشتر کنار هم جمع کنیم.
یک رشد است برای اینکه هوش اقتصادی فرزندانمان را بالا ببریم در تابستان فرصت خیلی خوبی است.
هم میتوانیم خرید کردن خانواده را به عهدهی آنها بگذاریم. هم اینکه جدای از بحث خرید کردن ما گاهی از نظر سنتی هم داشتیم که اینها را تابستان چند مدتی در یک کسب و کار میگذاشتند به عنوان یک شاگرد باشند و یک حرفهای را یاد بگیرند.
جدایی از اینکه آن حرفه را یاد میگیرند بچهی من اصلاً مبانی اولیهی کسب و کار را یاد میگیرد. و این برای رشد آتی خیلی مهم است.
دیدگاهتان را بنویسید