چرا کودکان کار درست را انجام نمیدهند؟
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اگر کودکان با توانایی ذاتی تشخیص درست و نادرست متولد میشوند، چرا کار درست را انجام نمیدهند مخصوصاً وقتی که بزرگتر میشوند (مثلاً به بلوغ میرسند)؟
مشخص میشود که توضیح رفتار اخلاقی به طور شگفتآوری دشوار است، مثل کمک داوطلبانه به فردی که از خیابان عبور میکند. حتی نفع شخصی هم به طور کامل انواع معینی از نوع دوستی انسانی را توضیح نمیدهد.
راه بین استدلال اخلاقی و رفتار اخلاقی کاملاً ناهموار است. ایجاد مفهوم “وجدان” تلاشی جزئی برای رفع این مشکل بود. وجدان چیزی است که هنگام انجام کارهای بد باعث میشود احساس بدی داشته باشید و موقع انجام کارهای خوب باعث میشود که احساس خوبی داشته باشید.
لورنس کولبرگ، روانشناس فقید دانشگاه هاروارد، اعتقاد داشت که وجدان سالم پله آخر در نردبان استدلال اخلاقی است. اما بعضی دانشمندان اعتقاد ندارند که وجدان ذاتی است. برخی فکر میکنند که وجدان یک سازه اجتماعی است.
سرفصلهای این مقاله
از نظر آنها، درونی ساختن مهمترین مقیاس آگاهی اخلاقی است.
کودکی که بر وسوسه زیر پا گذاشتن یک هنجار اخلاقی غلبه میکند، حتی زمانی که احتمال کشف و مجازات آن صفر است، این قانون را درونی کرده است. آنها نه تنها میدانند که چه چیزی درست است (آگاهیای که ممکن است از قبل در مغز آنها قرار گرفته باشد) بلکه حالا با آن موافق هستند و تلاش میکنند رفتارهای خود را طبق آن تنظیم نمایند.
این موضوع گاهی کنترل بازدارنده خوانده میشود، که مثل عملکرد اجرایی گسترش یافته به نظر میرسد. آنها ممکن است یک چیز مشابه باشند.
در هر صورت، تمایل به اتخاذ تصمیمات درست (و مقاومت در برابر فشار وارده برای اتخاذ تصمیمات نادرست، حتی بدون حضور یک تهدید معتبر یا در حضور یک پاداش) هدف رشد اخلاقی است.
مساله فوق به این معنی است که هدف شما در فرزند پروری باید این باشد که کاری کنید کودکتان به احساس درونی خود درباره درست و نادرست توجه کند و رفتار خود را طبق آن تنظیم نماید. این مساله به زمان نیاز دارد. زمان زیاد!
دیدگاهتان را بنویسید