نوشته شده توسط موسسه پرورش ذهن فرزام

اگر کودکان با توانایی ذاتی تشخیص درست و نادرست متولد می شوند ،چرا کار درست را انجام  نمی دهند  مخصوصا وقتی که بزرگ تر می شوند (مثلا به بلوغ می رسند)؟

نوشته شده توسط موسسه پرورش ذهن فرزام

مشخص می شود که توضیح رفتار اخلاقی به طور شگفت آوری دشوار است ، مثل کمک داوطلبانه  به فردی که  از خیابان عبور می کند . حتی نفع شخصی هم به طور کامل انواع معینی از نوع دوستی انسانی را توضیح      نمی دهد . راه بین استدلال اخلاقی و رفتار اخلاقی کاملا ناهموار است . ایجاد مفهوم “وجدان” تلاشی جزئی برای رفع این مشکل بود. وجدان چیزی است که هنگام انجام کارهای بد باعث می شود احساس بدی داشته باشید و موقع انجام کارهای خوب باعث می شود که احساس  خوبی داشته باشید . لورنس کولبرگ، روانشناس فقید دانشگاه هاروارد ، اعتقاد داشت که وجدان سالم پله آخر در نردبان استدلال اخلاقی است. اما بعضی دانشمندان اعتقاد ندارند که وجدان ذاتی است. برخی فکر می کنند که وجدان یک سازه اجتماعی است . از نظر آنها، درونی ساختن مهم ترین مقیاس آگاهی اخلاقی است.

نوشته شده توسط موسسه پرورش ذهن فرزام

کودکی که بر وسوسه زیر پا گذاشتن یک هنجار اخلاقی غلبه می کند ، حتی زمانی که احتمال کشف و مجازات آن صفر است ، این قانون را درونی کرده است . آنها نه تنها می دانند که چه چیزی درست است (آگاهی ای که ممکن است از قبل در مغز آنها قرار گرفته باشد) بلکه حالا با آن موافق هستند و تلاش می کنند رفتار های خود را طبق آن تنظیم نمایند. این موضوع گاهی کنترل بازدارنده خوانده می شود، که مثل عملکرد اجرایی گسترش یافته به نظر  می رسد . آنها ممکن است یک چیز مشابه باشند.

نوشته شده توسط موسسه پرورش ذهن فرزام

در هر صورت ،تمایل به اتخاذ تصمیمات  درست (و مقاومت در برابر فشار وارده برای اتخاذ تصمیمات نادرست ،حتی بدون حضور یک تهدید معتبر یا در حضور یک پاداش)هدف رشد اخلاقی است. مساله فوق به این معنی است که هدف شما در فرزند پروری باید این باشد که کاری کنید کودکتان به احساس درونی خود درباره درست و نادرست توجه کند و رفتار خود را طبق آن تنظیم نماید. این مساله به زمان نیاز دارد. زمان زیاد.

پرورش ذهن-دقت وتمرکز
رشد اخلاقی کودکان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X