نوشته شده توسط موسسه پرورش ذهن فرزام

بسیاری از والدین بازی را در حکم یک فعالیت بی ارزش برای گذراندن وقت می پندارند اما نتایج بدست آمده از

تحقیقات ، با این تصورات نا بخردانه تفاوت بسیاری را دارد.بنابراین مربیان کودک به ویژه مربیان خرد سال باید

بر اهمیت بازی کودکان تاکید نمایند و تاثیرات سازنده بازی را به عنوان زمینه ساز تحصیل به دیگران یاد آور

شوند.

نوشته شده توسط موسسه پرورش ذهن فرزام

فروبل پیرامون اهمیت بازی کودکان به نکات ارزشمندی اشاره می نماید. او معتقد است که: (بازی پاک ترین و

روحانی ترین ساخته دست بشر ،در دوران کودکی انسان است و به گونه ای یک تصویر پیشین و یا تقلیدی ،از

زندگی آینده انسان ،به شمار می آید،همانا راز زندگی طبیعی انسان و همه موجودات است. بازی برای کودک

لذت،آزادی،رضایت درونی و بیرونی و احساس آرامش از محیط را به ارمغان می آورد). اهمیت بازی در مباحث

روانشناسی رشد تا حدی است که صاحب نظران آن را تفکر کودک نامیده اند.

نوشته شده توسط موسسه پرورش ذهن فرزام

ارزش ها و فواید بازی

١_ارزش بدنی: کودک برای این که عضلات خود را رشد و پرورش دهد و تمام قسمت های بدنش ورزیده شوند

باید بازی کند همچنین کودک به وسیله بازی انرژی های اضافی خود را صرف می کند،در غیر این صورت احتمالا

موجب هیجان عصبانیت و تند خویی می گردد.

٢_ارزش ذهنی: بازی سبب می شود که کودک نیروهای ذهنی خود را به کار اندازد. کودک را در شناخت و کنترل

محیط یاری می کند ، او را قادر می سازد که توانایی هایش را بیازماید، همچنین ضمن بازی یاد می گیرد که میان

واقعیت و خیال فرق بگذارد.

٣_ارزش اجتماعی و عاطفی: کودک یاد میگیرد چگونه دیگران را در هنگام بازی در وسایل و فعالیت خود سهیم

کند. روح فرمانبرداری از مقررات وضع شده در بازی ها ، او را به فرمانبرداری از مقررات اجتماعی عادت می

دهد. قدرت سازماندهی ،مدیریت و سلسله مراتب را به او می آموزد، کودکان از راه بازی، پشتیبانی عاطفی

دریافت می کنند و مطالب زیادی درباره احساسات و اندیشه های خود می آموزند. به وسیله بازی به بیان احساسات

و عواطفش می پردازد،زیرا بازی هم به عنوان روش یاد گیری و هم به عنوان وسیله بیان ،دارای قدرت  تربیتی و

سازندگی است و در رشد عاطفی و اجتماعی تاثیر بسزایی دارد.

۴_ارزش اخلاقی: بازی یکی از عوامل بسیار مهم برای تربیت اخلاقی است و یک نوع فعالیت فطری و بهترین

وسیله و تمرین برای ورود به زندگی اجتماعی است . کودکان گاهی تجربه های سخت و آسیب زای گذشته را در

بازی های خود دوباره به نمایش می گذارند تا درک درست تری از آن ها به دست آورند و بتوانند تسلط بیشتری بر

آینده داشته باشند. همچنین کودکان می توانند بیاموزند که چگونه روابط و کشمکش های شان را با شیوه های بهتری

مدیریت کنند.

نوشته شده توسط موسسه پرورش ذهن فرزام

عوامل موثر در بازی

١_جنسیت: بازی پسرام با دختران متفاوت است .پسران بیشتر از بازی هایی لذت می برند که نیاز به فعالیت بدنی

دارد و دختران اغلب بازی های ساکت و آرام را ترجیح می دهند. تا قبل از ٨ سالگی کودکان به جنسیت هم بازی

خود اهمیت نمی دهند اما در سنین ٨ تا ١٠ سالگی اختلاف بازی میان دو جنس مشخص است و کودکان معمولا

ترجیح می دهند که با همجنس خود بازی کنند، به عقیده روانشناسان بازی برای پسران بیشتر وسیله ای برای ابراز

وجود خود در برابر دیگران است و برای دختران وسیله ای برای ارتباط برقرار کردن با دیگران است.

٢_سن: کودک در هر سن به یک نوع بازی خاص علاقه نشان می دهد مثلا از تولد تا سه سالگی بازی انفرادی

دوست را دوست دارد و هدف آن شناسایی اندام ها و اشیا و چگونگی کاربرد آن هاست.

٣_هوش: افراد از نظر هوشی به سه گروه کلی تیز هوش ،متوسط و عقب مانده تقسیم می شوند. کودکان تیز هوش

تلاش می کنند از اسباب بازی هایی استفاده کنند که بتوانند با آن ها به ابتکار و ابداع دست بزنند و کودکان عقب

مانده ذهنی بیشتربه بازی های انفرادی علاقه دارند.

۴_محیط: همه کودکان دنیا بازی می کنند اما نوع بازی آن ها از عامل محیط و فرهنگ تاثیر می پذیرد . فرهنگ

هر جامعه بر نوع بازی رایج در آن جامعه تاثیر می گذارد.

۵_عامل تغذیه و بهداشت: نیرویی که کودک از تغذیه می گیرد در تحریک وی برای بازی نقشی فراوان دارد .

کودکی که بر اثر عدم تغذیه کافی از گرسنگی و کمبود ویتامین ها رنج می برد در بازی بهانه گیر، لجباز وغیر

فعال است.

نوشته شده توسط موسسه پرورش ذهن فرزام
پرورش ذهن-دقت وتمرکز

رشد اخلاقی کودکان

ذهن فعال

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X