هوش اقتصادی و درک و فهم اقتصادی
زمان مطالعه: 5 دقیقه
صحبتهای سرکار خانم دکتر زهرا امیرآتشانی در برنامه تلویزیونی حرف حساب از شبکه یک سیما.
پرسش مجری: موضوع آموزش بچهها در این راستا که فرزندان توانایی اقتصادی داشته باشند یک مبحث مهمی است. خیلی از افرادی که به بزرگسالی میرسند، متوجه میشوند که آمادگی ورود به جامعه از نظر کاری را ندارند. چه کاری باید انجام دهیم؟
پاسخ دکتر امیرآتشانی: در سرتاسر دنیا برای تمامی بچهها در قرن بیست و یکم موضوع مهمی است که علاوه بر سواد علمی، سواد اقتصادی داشته باشند.
سرفصلهای این مقاله
- فرزندان باید به یاد داشته باشند که یکی از برنامه اقتصادی، سواد اقتصادی است.
- کم کم بچهها ارزش پول را تشخیص میدهند.
- اما امروزه فرزندی که سواد اقتصادی نداشته باشد قطعاً نمیتواند خود را مدیریت کند.
- برای پرورش انواع هوش در کودکان خود میتوانید مجموعه پرروش ذهن را خریداری نمایید:
- مجموعه پرورش ذهن کودک(هفت جلدی) [نسخه چاپی]
- مجموعه پرورش ذهن کودک(هفت جلدی) [نسخه pdf]
فرزندان باید به یاد داشته باشند که یکی از برنامه اقتصادی، سواد اقتصادی است.
اگر بخواهیم فرزندانمان سواد اقتصادی داشته باشند، پدر و مادر باید در این حوزه تلاش کنند که من امروز در رابطه با یکی از این مباحث که درک و فهم اقتصادی است، صحبت میکنم.
برای اینکه سواد اقتصادیمان را زیاد کنیم یکی از مهمترین مباحث این است که مفاهیم پایه اقتصادی را به فرزندانمان آموزش دهیم. فرزند من باید مفهوم پول، بودجه و پسانداز را بداند و بشناسد. باید تمام این موارد را برای او توضیح دهیم.
به فرزندمان پول دهیم که البته خیلی از خانوادهها اجازه نمیدهند فرزندشان به پول دست زنند. اجازه دهیم که فرزندمان کرایه تاکسی را با پول پرداخت کند. این رد و بدل کردن پول بهگونهای که باقیمانده آن را بگیرد، مباحثی هستند که برای رشد اقتصادی فرزندانمان لازم است.
پرسش مجری: از چه سنی؟
پاسخ دکتر امیرآتشانی: از ۳ سالگی میتوانیم این کار را انجام دهیم.
پرسش مجری: مفاهیمی که نام بردیم مقداری سخت به نظر میآیند. در عمل باید چه کاری انجام دهیم؟
پاسخ دکتر امیرآتشانی: قرار نیست که به فرزند یاد دهیم که مثلاً این پول پنج هزار تومانی است یا ده هزارتومانی. قرار است فرزند با سکههای مختلف آشنا شود و اول تشخیص دهد که کدام کوچک و کدام بزرگ است. و سپس ببیند با این پول میتواند مثلاً دو تا بیسکویت بخرد یا خیر. به فرض مثال با این پول قرمز میتواند برای مادرش پودر لباسشویی بخرد.
کم کم بچهها ارزش پول را تشخیص میدهند.
و بعد در مراحل بعدی خودبهخود تمام پولها،خرد کردن، جمعکردن و گرفتن باقیمانده پول را یاد میگیرند.
مثلاً در برنامههایی که برای بچهها داشتیم یکی از بچهها فکر میکرد دستگاه خودپرداز است که به مادرش پول میدهد. و آن دستگاه را یک دستگاه جادویی در نظر میگرفت.
پرسش مجری: خیلی از افراد میگویند فرزندان زمانی که به این موارد نیاز داشته باشند آنها را به هر حال یاد میگیرند. چه نیازی هست که ما از کودکی مفاهیم را به آنها آموزش دهیم؟
پاسخ دکتر امیرآتشانی: قرار است که ما یک کودک با سواد بزرگ کنیم. اگر فرزند ما قرار است در قرن بیست و یکم عنوان باسواد داشته باشد، ما به عنوان پدر و مادر موظف هستیم که در تمام حوزهها این بچه را باسواد تربیت کنیم.
در ابتدا باسواد شدن تنها خواندن و نوشتن بود سپس علاوه بر خواندن و نوشتن زبان و کامپیوتر به آن اضافه شد.
اما امروزه فرزندی که سواد اقتصادی نداشته باشد قطعاً نمیتواند خود را مدیریت کند.
بحث این است که فرزندم بتواند تواناییهای خود را به قدری بالا ببرد که بتواند اقتصاد خود و خانوادهاش را در آینده به راحتی اداره کند.
پرسش مجری: در میان این مفاهیم اقتصادی مفهومی مثل کارآفرینی را میشود به کودک یاد داد؟ و میشود با گذاشتن مسئولیت به عهده خودش آنها را ترغیب کرد که بهتر با مسائل اقتصادی روبهرو شوند؟
پاسخ دکتر امیرآتشانی: بهتر است، من نیز مطالبی را عنوان کنم که در سواد اقتصادی وجود دارد:
-
گفتمان اقتصادی
-
درک و فهم حرفهای
-
کارآفرینی
-
بهرهوری
-
حفظ ثروت ملی
-
عدالت اقتصادی
-
کیفیت
-
انضباط
یعنی اگر ما بخواهیم فرزندمان باسواد اقتصادی باشد، باید این ۸ مقوله را به کار ببریم که کارآفرینی نیز در آنها وجود دارد.
پرسش مجری: مادری با کار کردن روی این موارد از طریق توضیح دادن بهتر میتواند آنها را به فرزندش آموزش دهد؟
پاسخ دکتر امیرآتشانی: آموزش برای کودکان در اصل بهتر است به صورت غیرمستقیم باشد. به فرض مثال من مادر زمانی که میروم خرید و قیمت محصولات را حساب میکنم. غیرمستقیم باید تک تک این مفاهیم را برای فرزند خود جا بیندازیم.
دیدگاهتان را بنویسید