نقشه گنج (فایل شماره 2) صحبتهای دکتر امیرآتشانی در رابطه با کارآفرینی
زمان مطالعه: 4 دقیقه
این فایل ادامه فایل نقشه گنج (فایل شماره 1) است.
مصاحبهای با دکتر زهرا امیرآتشانی در برنامه صوتی از رادیو جوان.
اگر خدای نکرده پدر و مادرتان نبودند که حمایتتان کنند حتماً بتوانید زندگیتان را به راحتی بگردانید. مثلاً ما چهارتا خواهر هستیم با چهارتا برادر که هرکدام هم شاغل و هم کارآفرین هستیم.
پرسش مجری: خانم دکتر امیرآتشانی اگر شما معلم ریاضی نمیشدید معلم ادبیات میشدید؟ آیا باز هم فکر میکنید این مسیر را ادامه میدادید؟ و کارآفرین میشدید؟ مطمئناً نوع درسی که شما دادید و خواندید خیلی در انتخاب شغلتان و کارآفرینی تاثیر دارد؟
پاسخ دکتر امیرآتشانی: اگر معلم ادبیات بودم احتمال داشت فقط نویسندگی را ادامه میدادم و فقط انتشارات داشتم.
پرسش مجری: با توجه به تحقیقاتی که در دنیا انجام دادید چه تغییراتی در پرورش ذهن و سیستم آموزشی دنیا با ما چه تفاوتی دارد؟
پاسخ دکتر امیرآتشانی: ما در نوشتار این است که سیستم آموزشیمان کاملاً به روز باشد. مثلاً ما در سیستم اسناد بسیار پیشرفته هستیم ما الان بیشتر در سیستم اجرا مشکل داریم به این دلیل که ما معلمهای سنتی داریم.
پرسش مجری: به این دلیل که سیستم آموزشی ما خلاقیت محور نیست و مدرسههای ما خیلی کم از آن استفاده میکنند. مگر اینکه مدارس غیرانتفاعی از آن استفاده کنند ولی سیستم قالب آموزشی ما خلاقیت محور نیست.
پاسخ دکتر امیرآتشانی: من زمانی که معلم بودم و شیوههای نوین آموزش را تدریس میکردم ولی همان شیوهها را با روش سنتی تدریس میکردم. به این دلیل که من سنتی یاد گرفتم و ارائه کار به روش سنتی برای من راحتتر بود.
سرفصلهای این مقاله
- معلمانی که میخواهند به روش جدید تدریس بکنند و در این حوزه کارآفرینی بکنند، حتی مدیران این اجازه را
- به آنها نمیدهند.
- اینکه چطور یاد بگیریم را به ما آموزش نمیدادند و این اتفاق نمیافتاد.
- با کلیک بر روی لینکهای زیر میتوانید انیمیشنهای آموزشی تهیه شده در موسسه پرورش ذهن فرزام را
- تهیه نمایید و برای آموزش این مفاهیم به فرزند خود از آنها بهره ببرید:
- انیمیشنهای مهارتهای اجتماعی
- انیمیشنهای افزایش هوش
- انیمیشنهای آواشناسی
- انیمیشنهای آموزشی مفاهیم علوم
- انیمیشنهای فلسفه برای کودکان(p4c)
معلمانی که میخواهند به روش جدید تدریس بکنند و در این حوزه کارآفرینی بکنند، حتی مدیران این اجازه را
به آنها نمیدهند.
به ندرت پیش میآید که مدیران ما دانششان انقدر پیشرفته باشد. البته مدیران پیشرفته هم داریم به ندرت ولی بیشتر افراد به آن سبک سنتی عادت کردند و تدریس غیرفعال را به تدریس فعال ترجیح میدهیم.
من دوره دکترا را در خارج از ایران خواندهام چیزی که برای من جالب بود این بود که به شیوه فعال تدریس میکردند و شیوه آموزشی آنها برای من جالب بود. آن چیزهایی که من سالها درس میدادم به صورت ملموس اتفاق میافتاد. گره اصلی ما اینجاست.
پرسش مجری: من به خاطر دارم زمانی که مدرسه میرفتیم بسیار دوست داشتیم که زنگ ورزش داشته باشیم زیرا آن موقع زنگ ورزش، ورزش را یاد نمیدادند. زنگ هنر، هنر یاد نمیدادند. یک برگه میدادند و میخواستند که نقاشی بکشیم و
اینکه چطور یاد بگیریم را به ما آموزش نمیدادند و این اتفاق نمیافتاد.
پاسخ دکتر امیرآتشانی: به نظر من این اتفاق در سالهای اخیر افتاده مثلاً معاونان پرورشی مدارس معمولاً در حوزه خلاقیت و کارهای هنری تلاش بر این است که کار انجام دهند و حداقل در مدارس دولتی خوبی که من کار کردم و در آن زمان به نام بودند و من برای معلمان تدریس دارم و برای آنها سخنرانی میکنم برداشتم این است که واقعاً تلاش آنها بر این است که خوب ارائه شود و دیدم که خوب دارند کار انجام میدهند.
پرسش مجری: شما با توجه به تحقیقاتی که در مورد سیستم آموزشی کشورهای دیگر داشتید. آیا آنها هم به اندازه ما به معلمان حقوق میدهند یا برخی از کشورها معلمان خیلی ارزش بیشتری دارند؟
پاسخ دکتر امیرآتشانی: بستگی به کشور دارد بعضی از کشورها به معلمان خیلی حقوق میدهند بعضی از کشورها هستند که رنج متوسط هشت برابر حقوق یک کارگر ساده وزارت کشور حقوق میدهند. یعنی ما اگر وزارت کار حقوق ۷۰۰ باشد اگر آن را ۸ برابر کنیم ۵ میلیون میانگین جهانی میشود.
پرسش مجری: باید نوع نگاهمان را به معلمان و سیستم آموزشی تغییر دهیم اگر نوع نگاهمان تغییر پیدا کند قطعاً معلمها بسیار قوی می شوند و سیستم آموزشی ما خلاقیت محور میشود.
پاسخ دکتر امیرآتشانی: قطعاً. وقتی حقوق یک معلم خیلی عالی باشد و ارزش اقتصادی آن به اندازهی ارزش منزلت اجتماعی که دارد باشد خواه ناخواه بچهای که میخواهد رتبه زیر ۱۰۰ بیاورد به جای اینکه به رشته پزشکی یا مهندسی برود معلمی را انتخاب میکند.
با کلیک بر روی لینکهای زیر میتوانید انیمیشنهای آموزشی تهیه شده در موسسه پرورش ذهن فرزام را
تهیه نمایید و برای آموزش این مفاهیم به فرزند خود از آنها بهره ببرید:
-
انیمیشنهای مهارتهای اجتماعی
-
انیمیشنهای افزایش هوش
-
انیمیشنهای آواشناسی
-
انیمیشنهای آموزشی مفاهیم علوم
-
انیمیشنهای فلسفه برای کودکان(p4c)
دیدگاهتان را بنویسید