شیوههای یادگیری بهتر
زمان مطالعه: 8 دقیقه
صحبتهای سرکار خانم دکتر زهرا امیرآتشانی در برنامه تلوزیونی از شبکه پنج.
پرسش مجری: دانش آموزانی هستند که علیرغم تلاشی که دارند، رحمتی که می کشند و تمرکزی که دارند. اما باز گویا در حوزه یادگیری دچار مشکل هستند.
سرفصلهای این مقاله
- پدر و مادرها باید چه کار بکنند؟
- حس نافرمانی در دو مقوله ایجاد میشود:
- خانوادههای ما بعضیها سعی میکنند چنین چیزی را انکار کنند.
- دسته دوم خانوادههایی که فرزندشان را سرزنش میکنند.
- دسته سوم والدینی هستند که میترسند و میبینیم اضطراب زیادی در خانواده شکل میگیرد.
- دسته بعدی خانوادههایی هستند که سرزنشگر هستند.
- به عنوان یک مادر باید به خواب بچه توجه کنیم.
- نکته بعدی تشنگی.
- نکته بعدی محیطی که بچه میخواهد درس بخواند باید ساده باشد.
- کتابهای انتشارات فرزام برای بهبود عدم دقت و تمرکز در تمامی سنین:
- ۱۵گام تا تمرکز کودکان بر اساس نظریههای فرآیندی (۳ تا ۷ سال)
- راهکارهای افزایش دقت و تمرکز (8تا12سال)(نسخه pdf)
- ویتامین دقت و تمرکز (12 تا 60 سال)(نسخه pdf)
- راهکارهای افزایش دقت و تمرکز بالای 60 سال(نسخه چاپی)
پدر و مادرها باید چه کار بکنند؟
باید مضطرب بشوند و فرزندشان را دعوا کنند که چرا یاد نگرفتی؟ یا نه راههای دیگری هست که کمک میکند فرزندم خوب درسش را فرا بگیرد و هم ما به او اضطراب و تنش را وارد نکنیم؟
خانم دکتر شما فرزند محصل دارید؟
پاسخ دکتر امیرآتشانی: بله الان بزرگ شده و کارمند هست و دانشجوی فوق لیسانس هست و سالهاست این دوران را پشت سر گذاشته است.
پرسش مجری: و به واسطه رشته تحصیلی و تحصیلاتتان مشکلی نداشتهاید؟
پاسخ دکتر امیراتشانی: من معلم هم بودم سالها و الآن در حوزه پژوهش هستم.
پرسش مجری: چقدر عالی شما جزء افرادی هستید که دانشی که دارید با پشتوانه یک تجربه چندین ساله است.
پاسخ دکتر امیرآتشانی: و خدا را شکر ما از این نوع انسانها زیاد داریم. من هم سعی کردم تأثیر و تجربه هم در کنار یکدیگر باشد.
پرسش مجری: واقعاً پدر و مادرها باید چه کاری بکنند؟ شیوه رفتار درست والدین چگونه است که فرزندشان هم دلزده نشود. در عین حال فرزندان دچار کجفهمی نشوند و فرزند خود را بد نداند؟
چه مجموعه عواملی میتواند کمک بکند تا دوران تحصیل، دوران خوب و خاطرانگیز شود؟
پاسخ دکتر امیرآتشانی: واقعیت این است زمانی که کودک باهوش هست و به خوبی یاد میگیرد، قاعدتاً یک مدرسه جذاب می تواند باشد و اهل خانه هم لذت میبرند از چنین کودکی.
مشکل زمانی اتفاق میافتد که بچههای ما در یک موردی نقص داشته باشند و موضوع امروز ما در رابطه با بچهها است که خیلی باهوش هستند و مشکلی در هوش ندارند. اما متاسفانه در قسمت یادگیری یک اشکالاتی وجود دارد که این اشکالات انقدر ریز هست که به راحتی شود در پایه اول دبستان رفعش کنند.
سرعت عمل و افزایش دقت و تمرکز یا در این حوزهها کارهایی که بشود برای کودک انجام داد، وجود دارد.
مشکل زمانی اتفاق میافتد که والدین با این موضوع درست مواجه نمیشوند و درست به آن نگاه نمیکنند و همین فرمایش شما یک حس نافرمان ایجاد میشود.
حس نافرمانی در دو مقوله ایجاد میشود:
یک زمانی فرزندم نافرمانی و مقاومتش در برخورد با من منفعل هست. در چنین حالتی ظاهراً بچه ساکت است. تلاش میکند مشقش را بنویسد اما عملاً در رویاهای خودش است. در فکر خودش هست و عملا بعد از یک مدت مادر میگوید بچه است و انگیزه درس خواندن ندارد.
و نوع دیگر بچه فعالانه نافرمانی میکند و واقعاً بچه پرخاشگر شده است. ما با کودکانی مواجه میشویم که حاضر نیست ۵ ثانیه روی دفتر خود وقت بگذارند.
حالا چند دسته والدین داریم در زمانی که مشکل یادگیری وجود دارد، اما بچه من باهوش هست از نظر هوشی و مشکلی ندارد.
پرسش مجری: با مشکل عدم دقت و تمرکز مواجه است؟
پاسخ دکتر امیرآتشانی: یکی از حوزهها این است. میتواند در حوزه اختلال و ناتوانی در دیکته ریاضی و این موارد باشد که بسیار زیاد است و ما زیادترین چیز را میبینیم. بحث این است که بچه من مشکل کوچکی دارد چه کار بکنم برای او؟ رهایش بکنم که کاملاً اشتباه است.
چون این بچهها در صورتی که میشود در کلاس اول و دوم درستشان کرد، گاهی میبینیم با شیوه ارزشیابی الان به کلاسهای بالاتر میرسد.
خانوادههای ما بعضیها سعی میکنند چنین چیزی را انکار کنند.
مثلاً میبینند وقتی بچه مینویسد جا میاندازد. مثلاً مدلهای مختلف، مثلا میگوید سه کلمه را مینویسد یک کلمه را در وسط جا میاندازد.
این موارد نوع متفاوتی دارند که به سادگی میشود آنها را درست کرد. اینها انکار میکنند وجود مشکل را. مثلاً پدر یا مادر میگویند من بچه بودم همینطور بودم. اصلا چیز مهمی نیست.
ظاهر قضیه چیزی که مهم نیست باعث میشود عملکرد تحصیلی بچه من مثل بقیه دوستانش نباشد و این به اعتماد به نفس او لطمه وارد میکند. به مهارت اجتماعی و دوستیابیاش و خیلی از موارد دیگر. در صورتی که میشود به راحتی آن را رفع کرد.
خیلی وقتها خود والدین میتوانند مشکل را رفع کنند و نیاز به بازیدرمانی و رفتاردرمانی نیست.
دسته دوم خانوادههایی که فرزندشان را سرزنش میکنند.
دلم برای این بچهها خیلی میسوزد. من به خیلی از خانوادهها میگویم مثل این میماند که شما به بچه بگویید بپرد تا به سقف دست بزند. وقتی بچه دقت و تمرکز کافی را ندارد میتواند در حوزه دیداری و شنیداری و یا اعضای مختلف باشد.
دسته سوم والدینی هستند که میترسند و میبینیم اضطراب زیادی در خانواده شکل میگیرد.
مادر میگوید بچه من هیچ چیزی نمیشود. آیندهای ندارد و مشکلاتی از این دست. بعضی از خانوادهها میآیند و شروع میکنند به شرط و شروط گذاشتن برای فرزندشان چه مثبت چه منفی.
«اگر رفتی این دفعه ۲۰ شدی فلان جایزه را برایت میخرم» و یا تهدید میکنند که «اگر نمره خوب نگیری باید جواب پدرت را بدهی».
دسته بعدی خانوادههایی هستند که سرزنشگر هستند.
یک وقتهایی خانوادههایی میآیند که فکر میکنند که همدیگر را مقصر کنند. الآن بچه اینطور نمیشد اما خیلی وقتها اینطور نیست. اینها مواردی هستند که خانوادهها در اصل به جای اینکه مشکل را کامل بپذیرند در این قالب قرار میگیرند. آنها چیزهای کلی هست که خانواده باید به آن توجه کند.
پرسش مجری: یک بار دیگر مرور کنیم.
قدم اول برای حل مشکل پذیرش آن است.
آنهایی که میروند در این نوع سرزنش میکنیم که گناه دارند، بدانند که در مسیری دارند قدم میگذارند که نه تنها مشکل حل نمیشود. بلکه ممکن است تشدید بشود. قدمهای بعدی چگونه است؟
پاسخ دکتر امیرآتشانی: اولین قدم شناخت این است که مشکل کجاست. چه دردهایی است که باید در فرزندمان بررسی کنیم. اما چون تخصصی میشود میروم سراغ مطلبی که مردم بتوانند استفاده کنند.
به عنوان یک مادر باید به خواب بچه توجه کنیم.
خواب فقط کمیت خواب مهم نیست. کیفیت خواب خیلی مهم است و چه مقدار از خواب عمیق بوده است.
نکته بعدی تشنگی.
تشنگی خیلی تأثیر در یادگیری دارد و پژوهشها ثابت کردهاند که تشنگی ۱۰% یادگیری را کاهش میدهد. خیلی از موارد غذایی کمبودش کمصبری میآورد برای بچه.
نکته بعدی محیطی که بچه میخواهد درس بخواند باید ساده باشد.
متأسفانه ما میزهای تحریر میبینیم که پر از لوازمالتحریر فانتزی است و چون ناخودآگاه دقت و تمرکزش را از دست میدهد، مخصوصاً اگر کودک دیداری باشد.
ماهیت میز بچه ساده باشد و هم یک مقدار برنامههای ساده برای بچه نگه بگذارند.
خانوادههایی داریم که صبح تا ظهر بچه مدرسه میرود و از بعدازظهر کلاسهای متفاوت دارد و بعد که بخواهد مشقش را بنویسد بچه خسته است.
نکته آخر اینکه مادران اگر میخواهند مادر خوبی باشند باید به علایق شخصی خود توجه داشته باشند. من از آنها میخواهم که حداقل یک ساعت در روز برنامه برای خود داشته باشند که بعدازظهر بتوانند مادر پرحوصلهتری باشند برای کودکشان و همسرشان.
دیدگاهتان را بنویسید