اعتقاد به اینکه میتوانید باهوشتر شوید، شما را باهوش میکند.
زمان مطالعه: 4 دقیقه
فکر در مورد اینکه هوش، به جای پایدار و ثابت، تغییرپذیر و قابل انعطاف است منجر به پیشرفت تحصیلی بیشتری میشود، خصوصاً برای افرادی که جامعه آنها بار کلیشههای منفی راجع به هوش را به دوش میکشند.
سرفصلهای این مقاله
یافتههای پژوهش
آیا مردم میتوانند هوشمندتر شوند؟
آیا برخی از گروههای نژادی یا اجتماعی از سایر افراد باهوشتر هستند؟
علی رغم شواهد زیاد بسیاری از مردم معتقداند که هوش ثابت است. و علاوه بر این، برخی از گروههای نژادی و اجتماعی ذاتاً از دیگران باهوشتر هستند. صرف استناد به این کلیشهها در مورد حقارت فکری این گروهها (مانند زنان و سیاه پوستان) کافی است تا به عملکرد علمی اعضای این گروهها آسیب برساند.
کلود استیل، روانشناس اجتماعی و همکارانش این پدیده را ” تهدید کلیشهای” خواندهاند.
با این حال روانشناسان اجتماعی Aronson ، Fried و Good پادزهر احتمالی تهدیدهای کلیشهای را ایجاد کردهاند. آنها به دانشجویان آمریکایی آفریقایی تبار و اروپای آمریکایی آموختند که هوش را به جای ثابت، تغییرپذیر بدانند – درسی که بسیاری از مطالعات روانشناسی نشان میدهد درست است.-
دانشجویان گروه کنترل این پیام را دریافت نکردند. آن دسته از دانش آموزانی که از قابلیت انعطاف پذیری ضریب هوشی مطلع شدند. نمرات خود را بیش از دانش آموزانی که این پیام را دریافت نکردهاند. بهبود بخشیدند و همچنین دانشگاهیان را از دانش آموزان گروه کنترل مهمتر میدانستند.
حتی هیجان انگیزتر این بود که دانش آموزان سیاه پوست از یادگیری در مورد ماهیت قابل انعطاف هوش بیشتر از دانشجویان سفید بهرهمند شدند. این پژوهش نشان میدهد که مداخله میتواند با موفقیت تهدیدهای کلیشهای را خنثی کند.
اهمیت پژوهش
این تحقیق روشی نسبتاً آسان برای کاهش شکاف پیشرفت تحصیلی سیاه و سفید (و یا زن و مرد) را نشان داد. درک اینکه ممکن است هوش فرد بهبود یابد، در واقع میتواند هوش وی را بهبود ببخشد. به ویژه برای کسانی که گروههای آنها هدف کلیشههایی هستند که ادعا میکنند. هوش محدودی دارند (به عنوان مثال، سیاه پوستان، لاتینها و زنان در حوزههای ریاضی)
کاربرد عملی پژوهش
بلك ول، دوك و ترزنیفسكی اخیراً این تحقیق را با دانش آموزان پایه هفتم در شهر نیویورك تكرار و كاربردی کردهاند. در طول هشت هفته اول ترم بهار، این دانش آموزان با خواندن و بحث در مورد مقالهای مبتنی بر علم که چگونگی رشد هوش را توصیف میکرد. در مورد انعطاف پذیری هوش، اطلاعات کسب کردند.
یک گروه کنترل از دانش آموزان کلاس هفتم درباره تغییر پذیری هوش چیزی یاد نگرفتند، و در عوض در مورد حافظه و راهکارهای یادگیری، اطلاعات کسب کردند.
در مقایسه با گروه کنترل، دانش آموزانی که در مورد انعطاف پذیری هوش (باهوشتر) آموختهاند، دارای انگیزه تحصیلی بالاتر، رفتار تحصیلی بهتر و نمرات بهتر در ریاضیات هستند.
در واقع، دانش آموزانی که عضو گروههای آسیب پذیر بودند (به عنوان مثال، کسانی که قبلاً فکر میکردند هوش نمیتواند تغییر کند. کسانی که موفقیت کمتری در ریاضیات داشتند و دانش آموزان دختر) پس از مداخله قابل انعطاف پذیری، نمرات ریاضیات بالاتری داشتند. در حالی که نمرات دانشجویان مشابه در گروه کنترل کاهش یافت.
در واقع، دخترانی که مداخله را انجام دادهاند از پسران در نمرات ریاضی مطابقت داشته و حتی اندکی از آنها فراتر رفتهاند. در حالی که دختران گروه کنترل، عملکرد بهتری نسبت به پسران داشتهاند.
این یافتهها از اهمیت ویژهای برخوردارند زیرا زمان واقعی آموزش برای مداخله فقط سه ساعت بود. بنابراین، این یک روش بسیار مقرون به صرفه برای بهبود انگیزه و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است.
منبع مقاله: سایت انجمن روانشناسی آمریکا
عنوان مقاله منبع: Believing You Can Get Smarter Makes You Smarter
دیدگاهتان را بنویسید