آموزش و پرورش بهرهور
زمان مطالعه: 3 دقیقه
صحبتهای سرکار خانم ساناز مهدوی تبار در برنامه رادیویی.
یک نظام آموزشی بهرهور چه ویژگیهایی دارد؟
شما رتبه بهرهوری سیستم آموزشی کشور ما را چه میدانید؟
سرکار خانم ساناز مهدوی تبار روانشناس و مشاور و مدرس و مولف کتب دانشگاهی کودک و نوجوان در خصوص آموزش و پرورش بهرهور برای ما صحبت میکنند.
صحبتهای خانم مهدوی تبار: اگر دانش آموزان آموزش و بهرهوری لازم را برای زندگی اجتماعی یاد بگیرند، در اعطلای جامعه هم تاثیر بسزایی خواهد داشت.
حرکت بهرهوری و افزایش آن در این نهاد منجر به توسعه اقتصادی اجتماعی و تربیت نیروی انسانی کارآمد و خلاق هم میشود.
بهتر این است که ارتقای بهرهوری در آموزش و پرورش از طرح ارتقای بهرهوری در محیط آموزشی مدرسه باشد.
اگر آموزش و پرورش سعی کند یک سری تغییرات کیفی را در فرهنگ جامعه ایجاد کند. افزون بر دانش و مهارت به تحکیم و تقویت سرمایههای انسانی و مادی هم کمک شایانی کرده است. و به تبع آن بهرهوری در کل جامعه افزایش پیدا میکند.
سرفصلهای این مقاله
- برای افزایش دقت و تمرکز در فرزندان خود میتوانید از کتابهای زیر استفاده نمایید:
- آبنباتی برای ذهن فسقلیها: بر اساس شیوه نورواجوکیشن ( 3 تا 5 سال)(نسخه pdf)
- شکلاتی برای ذهن کوچولوها: بر اساس شیوهی نورواجوکیشن(5 تا 7 سال)(نسخه چاپی)
- ۱۵گام تا تمرکز کودکان بر اساس نظریههای فرآیندی (۳ تا ۷ سال)
- راهکارهای افزایش دقت و تمرکز (8تا12سال)(نسخه چاپی)
حالا بهرهوری در محیط آموزشی یعنی چی؟
در حقیقت تمرکز بر یادگیرنده و بهبود یادگیری یعنی هر چه میزان توانمندیهای دانشآموزان ما افزایش پیدا کند، استفاده بهتر از منابع موجود میشود و هزینههای کمتری را هم به وجود میآورند.
برای ایجاد نظام آموزشی بهرهوری و ارتقا بهرهوری آموزش و پرورش لازم است یک سری اصول و قوانین را به آن بپردازد، به تفاوتهای فردی احترام گذاشته شود و همکاری در کنار درس خواندن اتفاق میافتد و همین طور به نظرات همدیگر در آن محیط احترام میگذارند.
نکتهی بعدی این است که انتظاراتی که در این محیط هست متناسب با توانمندیها میباشد.
یک سری راهکارهای گوناگون و متنوع در نظر گرفته میشود که دانش آموز بتواند از عهدهی آن بربیاد و همینطور تلاش کردن دانش آموزان برای رسیدن به اهدافشان هم دیده میشود.
نکتهی بعد فرصت و زمان مناسب برای آموزش مهارتهای ضروری است.
برنامهریزی مدون را برای دانش آموز میتوانند در نظر بگیرند و همینطور به طور مداوم میزان پیشرفت در این محیط از طریق شیوههای گوناگون اندازهگیری شود.
یعنی توازن بین آن چیزی که آموخته شده است با آن چیزی که درخواست میشود را بررسی کنند.
نکتهی بعد ارتباط و اعتماد کافی بین محیط آموزشی و خانواده است که نقش بسیار مهمی دارد.
دیدگاهتان را بنویسید