اختلال در خواندن و سایر مشکلات یادگیری

نوشته شده توسط پرورش ذهن فرزام 

نویسنده : مارک سلیکوویتز**************
ترجمه : دکتر علی اصغر احمدی ومسعود براتیان*****************
اختلالات یادگیری از جمله مسائلی هستند که استعداد و توانایی کودکان را تحت تاثیر قرار داده و سبب بروز مشکلات رفتاری و روان شناختی نظیر اضطراب، افسردگی، فرار از مدرسه، اختلالات خوردن و خوابیدن و غیره در آن ها می شوند. زمینه یابی های صورت گرفته در کشورهای مختلف نشان می دهد که حدود ده درصد از کودکان به نوعی مشکل یادگیری ویژه دارند . با این حال این موضوع نباید مایه ی ناامیدی والدین و مربیان محترم گردد چراکه تجارب چندین ساله ی متخصصانی که با چنین کودکانی سر و کار داشته اند نشان می دهد که چنین کودکانی به شرط تشخیص زود هنگام توسط والدین و مربیان و ارجاع آن ها به متخصصان قابل درمان هستند .*****************************************************
مشکلات یادگیری از چند سالگی قابل تشخیص هستند ؟

کودکان شما از سه سالگی در مرکز پژوهشی پرورش ذهن فرزام مورد ارزیابی دقیق قرار می کیرند.
مشکلات یادگیری ویژه معمولا از زمانی که کودک به مدرسه می رود بیشتر خودشان را نشان می دهند، اغلب از هشت سالگی به بعد یعنی زمانی که باید کودک تکالیف کلاسی را انجام دهد .
چگونه مشکل یادگیری ویژه را تشخیص دهیم ؟
معلمان می توانند کار و رفتار یک کودک را با دیگر هم کلاسی هایش مقایسه کنند و از این رو اغلب می توانند کودک با مشکلات یادگیری ویژه را قبل از تشخیص والدینش تشخیص دهند .
بااین حال گاهی اوقات والدین نخستین افرادی هستند که به مشکل فرزندشان پی می برند . هیچ روش کاملا مطمئنی برای تشخیص کودک با مشکل یادگیری ویژه وجود ندارد که شما را به لزوم ارزیابی بیشتر مشکلات فرزندتان آگاه می کنند .

اگر به مشکل یادگیری فرزندتان مظنون شدید چه کاری باید انجام دهید ؟
اگر گمان می کنید که فرزندتان مشکل یادگیری ویژه دارد با معلمش صحبت کنید .
وقتی که راجع به مسائل کودک به طور خصوصی با معلمش صحبت می کنید مشخص کنید که فرزندتان در مدرسه چگونه رفتار می کند و چگونه با هم کلاسی های خود در زمینه کار تحصیلی و سایر حوزه های توانشی مقایسه می شود .
در مورد ضرورت ارزیابی مشکل فرزندتان با معلم صحبت کنید . اگرچه معلمان و والدین اولین افرادی هستند که به مشکل یادگیری ویژه کودک مظنون می شوند، با وجود این تشخیص قطعی چیزی نیست که والدین یا معلمان انجام دهند .
اگر مطمئن شدید که فرزندتان دچار مشکل معناداری می باشد باید توسط یک متخصص روانشناسی تربیتی و یک پزشک متخصص اطفال مورد ارزیابی قرار بگیرد .

نگرانی های والدین
والدین کودکان با مشکلات یادگیری ویژه اغلب اضطراب زیادی را در مورد فرزند خود احساس می کنند . آنها نگران وضعیت تحصیلی و اجتماعی فرزند خود در مدرسه و احساس بی کفایتی او هستند . والدین اغلب در مورد مشکلات فرزند خود احساس گناه می کنند . هم چنین این والدین ممکن است بیشتر اوقات احساس خشم کنند : خشمگین از دست معلمانی که مسائل فرزندشان را درک نمی کنند و خشمگین از دست دکترهایی که نمی توانند مشکلات فرزندشان را توجیه کنند !!!
بسیاری از والدین از نظرات مختلف در مورد بیماری فرزندشان و درمان های متنوعی که از طرف مردم پیشنهاد می شود احساس گیجی می کنند . آن ها اغلب نمی دانند که هر چه از دستشان برمی آمده است برای فرزندشان انجام داده اند یا نه؟ آیا کار بیشتری باید انجام دهند… ؟؟؟
این دسته از والدین ممکن است از مشکلات فرزند خود احساس شرمندگی کنند، از سخنان نیشدار افراد دیگر ناراحت شوند و تحت فشار تکالیف آموزشی فرزندشان برای غلبه بر مشکلاتش باشند . این والدین نیازمند اطلاعاتی در مورد چگونگی آموزش و تقویت عزت نفس فرزند خود هستند . علاوه بر این آنها نیازمند کمک برایزمقابله با احساسات خود و احساسات سایر فرزندانشان می باشند .

والدین چگونه می توانند کمک کنند ؟

— نیازهای سایر فرزندان : خواهر یا برادر یک کودک با مشکل یادگیری ویژه باید بداند که مشکل یادگیری برادر یا خواهرش ناشی از تنبلی یا شیطنت نیست و بدانند زمانی که والدین وقت بیشتری برای برادر یا خواهرش صرف می کنند مورد تبعیض قرار نمی گیرند .
— تقویت عزت نفس فرزند : عزت نفس نقش مهمی برای کودکان با مشکلات یادگیری ویژه دارد، زیرا سبب وارد شدن کودک به چرخه ی موفقیت می شود . اگر آن ها به توانایی خود ایمان داشته باشند تلاش بیشتری می کنند، به احتمال زیاد موفق می شوند که در نتیجه احساس خود ارزشمندی آن ها تقویت می شود. در مقابل عزت نفس پایین، سبب دور باطل شکست می شود و کودک سعی می کند با کناره گیری از چالش ها از شکست بگریزد و در نتیجه احساس بی کفایتی کودک تقویت می شود .
— با فرزند خود در مورد مشکل یادگیری اش صحبت کنید : منتظر نباشید گیج و مایوس شود . توضیح دهید که افراد متفادت استعدادهای مختلفی دارند و به او بگویید که در چه مواردی مشکل دارد . همچنین از تلاش زیاد او تقدیر کنید .
— والدین به عنوان معلمان : رابطه کودک با والدینش معمولا نیرومندتر از رابطه اش با معلمان است به این دلیل والدین بایستی با دقت فرزندشان را آموزش دهند . زمانی که به فرزند خود آموزش می دهید خود را زیاد خسته نکنید . جلسات روزانه کوتاه مدت در یک محیط آرام و بدون مزاحمت ترتیب دهید، زمانی را انتخاب کنید که هر دو احساس آرامش می کنید، باید در آن هنگام سایر فرزندانتان در جایی دیگر مشغول شوند . تا حد امکان سعی کنید جلسات آموزشی لذت بخش و متنوع باشند، به آرامی و با شکیبایی کار کنید . از بیان جملاتی نظیر ( زود باش ) ( نگاه کن چه کار می کنی ) ( دقت کن ) ( آن کلمه را قبلا دیده ای ) خودداری کنید . فقط پیشرفت را تحسین نکنید بلکه سعی و تلاش را نیز تحسین کنید . ساده ترین روش پاداش دادن تحسین کار کودک با هیاهو کردن و گفتن ( احسنت ! عجب هجی کردنی ) و نظایر آن هاست . در صورت لزوم از سیستم پاداش ملموس ( دادن ستاره یا تمبر ) استفاده کنید . از دادن پاداش های بسیار گران قیمت پرهیز کنید . جلسه را با فعالیتی به اتمام برسانید که فرزند شما در آن مهارت دارد و از آن لذت می برد . بعد از جلسه سعی کنید نقش معلم بودن را متوقف کنید شما والد نیز هستید !
— همکاری با مدرسه : خودتان، معلم و سایر متخصصان ( نظیر گفتار درمانگر یا روانشناس ) دخیل در آموزش فرزندتان را به عنوان یک تیم در نظر بگیرید . گفت و گوی دائمی شما و اعضای دیگر این تیم ضروریست . در آغاز هر سال تحصیلی با معلم جدید فرزندتان ملاقات نمایید و مشکلات او را توضیح دهید و نسخه هایی از ارزیابی های انجام شده در گذشته را به او بدهید و در طول سال تحصیلی برای آگاهی از پیشرفت فرزند خود تماس منظمی با معلم داشته باشید .
و همچنین :
— احساسات خود را با یک دوست، همسر یا متخصص در میان بگذارید ( فردی که با همدردی گوش دهد و داوری ننماید یا خیلی سریع توصیه نکند . )
— مرحله به مرحله پیش بروید . اهداف کوتاه مدت و واقع گرایانه ای وضع کنید و روی آن ها تمرکز نمایید و از آینده نگری افراطی پرهیز نمایید .
— فعال بمانید . کارهای سازنده ای انجام دهید که هم سرگرم کننده، هم برطرف کننده ی نیاز باشد و نه کارهای پر اضطرابی که آرامشی در آن نباشد .
— راهبردهایی را برای مقابله با سخنان نیشدار افراد دیگر در مورد فرزند خود بیاموزید : اول سعی کنید سرمشق شوید . اگر فردی حرف نامناسبی زد فقط آنچه را گفته است به طریقی مناسب تکرار کنید.

در مرکز پژوهشی پرورش ذهن فرزام خدمات ارزشمندی برای این کودکان باهوش ولی با مشکل یادگیری و دقت و تمرکز ارایه می شود.