بیش فعالی

نوشته شده توسط موسسه پرورش ذهن فرزام :

بیش فعالی به چه معناست؟

سعید که9 سال دارد سر کلاس درس ناآرام است و هم کلاسی هایش به دلیل شیطنت های او نمی توانند تمرکز داشته باشند. او تقریبا هیچ وقت روی صندلی اش نمی نشیند- بی دلیل در کلاس راه می رود و با سایر دانش آموزانی که مشغول انجام تکالیف شان هستند صحبت می کند. وقتی هم که می نشیند ارام و قرار ندارد یا با وسایلش بازی می کند یا آنها را به زمین می اندازد. به همین دلایل بارها از کلاس اخراج شده است . در زنگ های تفریح بچه های دیگر را هل می دهد و هیچ گاه نمی تواند سر صف آرام و راحت بایستد.

همان طور که در مثال بالا می بینید- بیش فعالی به معنای پر تحرکی و جنب و جوش زیاد است که در کودکان به درجات مختلف دیده می شود و تا زمانی که در عملکرد فردی- تحصیلی و اجتماعی کودک خللی ایجاد نکند- اختلال به شمار نمی اید. منظور از اختلال کمبود توجه-0بیش فعالی اختلال پایدار عدم توجه و تمرکز – بیش فعالی و رفتار تکانشی است و در کودکان مبتلا شدیدتر از دیگر کودکان با سطح رشد مشابه دیده می شود. برخی از این نشانه ها قبل از هفت سالگی ظاهر می شوند و حداقل در دو محیط خانه و مدرسه دیده شده و باعث اختلال عملکرد فرد در زمینه های اجتماعی و تحصیلی می شود. در حدود سه تا پنج درصد کودکان دبستانی به این عارضه مبتلا هستند و این اختلال شایع ترین علت مراجعه انها به درمانگاه های روان پزشکی کودک است. از آنجا که معمولا این بیماری در مدرسه و خانه تشخیص داده نمی شود فقط نیمی از کودکان مبتلا شناسایی و تحت درمان قرار می گیرند.

گاهی کودکانی که از نظر سرشتی پرتحرک و بازیگوش هستند به اشتباه بیش فعالی تشخیص داده می شوند. به خصوص در سنین قبل از دبستان افتراق این دو از هم کمی دشوار است. ولی نکته ی قابل اهمیت آن است که عملکرد مبتلایان به اختلال کمبود توجه-بیش فعالی در زمینه های روابط بین فردی و یادگیری پایین است. به عنوان مثال والدین آنها به دلیل رفتار های نامناسب فرزند خود سعی می کنند کمتر به محیط های اجتماعی نظیر مهمانی ها بروند. در مهد کودک  مربیان از به هم زدن نظم کلاس- پرخاشگری و درگیری این کودکان با سایرین شکایت دارند و ذکر می کنند که آنها   در هیچ فعالیتی بیش از دو سه دقیقه دوام نمی آورند و در نتیجه یادگیری آنها پایین تر از بقیه است در حالی که یک کودک صرفا بازیگوش که سرشت پرتحرکی دارد- اختلالی در زمینه های عملکرد بین فردی و اجتماعی نشان نمی دهد و برعکس ممکن است خیلی اجتماعی باشد و با همسالان خود ارتباط خوبی برقرار کند – رهبر گروه شود و بفیه از بودن با او لذت ببرند. او تنها از بقیه پر انرژی تر و پر جنب و جوش تر است و اگر قوانین مناسبی در خانه حاکم  باشد و او در یک محیط با انضباط رشد کند- می تواند به شکل مناسبی رفتارهای خود را مهار کند.

با ما در موسسه پرورش ذهن فرزام با مدیریت خانم دکتر زهرا امیر آتشانی در 2 شعبه غرب و شرق همراه باشید:

شعبه 1:تهران بزرگراه رسالت بین صیاد شیرازی و استاد حسن بنای جنوبی پلاک 1152 واحد 3 تلفن:22302095-22302092

 شعبه 2:تهران خیابان ولی عصر بالاتر از میرداماد نبش یزدان پناه برج پیروز پلاک 2539 واحد 903 تلفن:22275312