کودکان دارای اضافه وزن اگر ورزش کنند هوششان بیشتر می شود

با اینکه امروزه همگی می دانیم چاقی یکی از مهمترین معظلات زندگی و تهدید کننده سلامتی است ولی از نظر فرهنگی بچه های تپل تر را سالم تر می دانیم.  جدید ترین پژوهش ها نشانگر اینست که اگر بچه های کم تحرک و دارای اضافه وزن به طور منظم ورزش کردن را شروع نمایند ،  توانایی خود را در فکر کردن ، برنامه ریزی و حتی در انجام تکالیف ریاضیات بهبود می بخشند.  

علاوه بر این ، تجزیه و تحلیل هایی که بر تصاویر اسکن مغز کودکان قبل و پس از ورزش نمودن انجام گرفته حاکی از این است که ورزش به افزایش فعالیت بخش هایی از مغز که مرتبط با تفکر و کنترل بر نفس است منجر می گردد.

نتایج تحقیقاتی که دانشگاه علوم بهداشت گرجستان در سال 2011 ارائه نموده بیانگر این واقعیت است که بی تحرکی مزمن کودکان به طور معنی داری با عدم توانایی و موفقیت آنان در آینده رابطه دارد.

همه ما می دانیم که ورزش نمودن خوب است و از فواید آن بسیار شنیده ایم ولی پژوهش های جدید به این نکته توجه نموده اند که ورزش به کودکان ما کمک می کند که در مدرسه موفقیت های بیشتری کسب نمایند. اگر چه این نتایج  برای کودکان دارای اضافه وزن بدست آمده است ولی باور بیشتر محققان این است که بتوان نتایج مشابهی را برای کودکان با وزن نرمال نیز در نظر گرفت.

عوامل اجتماعی و زیست محیطی موجود،  تکنولوژی مدرن، کمبود وقت و سرعت گذر زمان عواملی هستند که جامعه را به سمت کم تحرکی سوق می دهند. امروزه در ایالات متحده بیش از یک سوم کودکان دارای اضافه وزن هستند و ورزش به عنوان بخش ضروری زندگی آنان مطرح شده است.

به گزارش نشریه بین المللی روان شناسی بهداشت، 171 کودک 7 تا11 ساله دارای اضافه وزن در دو گروه مورد بررسی قرار گرفتند. گروه اول بعد از مدرسه هر روز بیست تا چهل دقیقه ورزش داشتند. البته این ورزش نه ایجاد مهارت خاصی بود و نه رقابتی،  بلکه بیشتر جنبه بازی داشت و سرگرم کننده و مفرح بود مانند توپ بازی ، طناب بازی یا لی لی. و گروه دوم هیچ برنامه ورزشی نداشتند. محققان دریافتند که گروه اول علاوه بر بهبود وضعیت ضربان قلبشان ، در آزمون های استاندارد پیشرفت تحصیلی نیز موفق تر عمل نمودند.

اسکن مغز کودکان نشان داد که فعالیت در منطقه عملکرد اجرایی مغز کودکان گروه اول ( در ارتباط با خودکنترلی، استدلال ، تفکر انتزاعی و رفتار اجتماعی درست) افزایش یافته است .

تست های هوش گرفته شده از این کودکان نیز نشانگر افزایش هوش آنان ÷س از سه ماه ورزش مداوم بود. به طوری که کودکان دارای اضافه وزنی که طی سه ماه هر روز چهل دقیقه ورزش نمودند به طور متوسط 3.8(سه و هشت دهم) به میزان هوششان اضافه شد.

کودکانی که این برنامه را بیست دقیقه در روز داشتند میزان افزایش هوششان کمتر از این بود. همچنین بدون هیچ آموزش اضافه ای گروهی که ورزش نموده بودند عملکردشان در ریاضیات پیشرفت نموده بود.

متخصصین تغذیه و فیزیولوژیست های ورزش نیز بر این باورند که ورزش برای داشتن مغز سالم، ضروری است.

کلام آخر این که برای داشتن کودکانی سالم از نظر جسمی و روحی، آنان را جلوی تلویزیون و کامپیوتر رها نکنیم و به فکر تحرک آنان نیز باشیم. درست است که زندگی شهری و آپارتمان نشینی مجال تحرک زیاد را از فرزندانمان گرفته است و تغذیه های امروزی نیز راه را برای اضافه وزن پیدا کردن هموار نموده، ولی با یک برنامه ریزی منظم و صحیح و استفاده بهینه از امکانات موجود می توانیم کودکانی پر تحرک،  شاداب، سالم و باهوش بپرورانیم. گاهی می شود خودمان هم کودک شویم  و به یاد  دوران کودکی با فرزندانمان وسطی، گانیه، زو، آسیاب بچرخ  و لی لی ... بازی کنیم.

دکتر زهرا امیرآنشانی