متغیرهای شناختی کودکان و نوجوانان دارای اختلال سلوک :

نوشته شده توسط موسسه پرورش ذهن فرزام :

منبع : کتاب درسنامه ی درمان رفتاری –شناختی کودکان مبتلا به بیش فعالی /نارسایی توجه – دکتر الهه محمد اسماعیل

بسیاری از کودکان دارای اختلال سلوک شباهتهایی با کودکان بیش فعال – نارسایی توجه در زمینه مشکلاتی از قبیل توجه مستمر ،جریان شناختی ، تکانشی و نقص در حل مسئله دارند .وجود نقص در حل مسئله ، ویژگی اکثر کودکان و نوجوانان دارای اختلال سلوک است که باعث ایجاد راه حلهای کمتر سازنده و بیشتر پرخاشگرانه در مقایسه با کودکان عادی می شود .

کودکان دارای اختلال سلوک نقایصی در توانایی فکر کردن برای برداشتن قدمهای لازم در رسیدن به یک هدف دارند .همچنین ناتوانی در درک نظر دیگران می تواند مربوط به نقص در کودکان و نوجوانان دارای اختلال سلوک باشد . این کودکان مشکلاتی نیز در درک افکار ،احساسات و عواطف دیگران دارند .

کودکان دارای اختلال سلوک در نسبت دادن علت به اعمال دیگران احتمالا بیشتر اشتباه می کنند .

به نظرمی رسد آنها رفتارهای بین شخصی ملایم یا بیطرفانه دیگران را به خاطر تمایل خصومت آمیز خود ،غلط تفسیر می کنند .کودکان و نوجوانان دارای اختلال سلوک ،همچنین سوگیریهایی در توجه انتخابی و یادآوری دارند .آنها به جای توجه و یادآوری نشانه های اجتماعی مثبت و طبیعی در تعاملهای بین شخصی ، به علائم اجتماعی خصومت آمیز توجه می کنند و همچنین کودکان و نوجوانان دارای اختلال سلوک ممکن است مشکلاتی در ارتباط با خشم تکانشی داشته باشند که به بسیاری از متغیرهای شناختی که قبلا مورد بحث قرار گرفته ،مربوط می شود . همچنین به نظر می رسد خشم تکانشی به نقایصی در میانجیگری رفتار ، عاطفه و برانگیختگی روانی و نیز خطاهایی در پردازش اطلاعات مربوط شود .

همانطور که قبلا بحث شد ، به نظر می رسد کودکان مبتلا به بیش فعالی – نارسایی توجه و اختلال سلوک ، خصوصیات رفتاری آشکار و خاصی داشته باشند . این کودکان اغلب رفتار نامربوط با تکلیف انجام داده ،بیشتر نافرمان هستند و رفتارهای پرخاشگرانه از خود نشان می دهند ، نقایصی در مهارتهای رفتار اجتماعی دارند (مثل : ضعف در برقراری تماس چشمی ، نقص در مهارتهای ارتباطی ، همکاری محدود و مهارتهای جرات ورزی محدود ) وممکن است دچار رفتار ضد اجتماعی شوند ( مثل دزدی : گریز از مدرسه ، مصرف الکل و مواد )

لازم به ذکر است که این عوامل شناختی و رفتاری فقط برای کودک رخ نمی دهند یا شخصا از کودک سر نمی زنند ، بلکه آشکارا ، خانواده و دیگر متغیرهای محیطی / اجتماعی –فرهنگی شدیدا در بروز این رفتارها ، تاثیر می گذارند . به هر حال تفکر درباره این عوامل به عنوان اهداف بالقوه برای مداخله کودک مفید است .

در صورت نیاز مرکز پژوهشی پرورش ذهن فرزام با ارایه پک دقت و تمرکز، برگزاری کلاس های خصوصی در منزل شما یا در مرکز می تواند مهارت دقت و تمرکز را در کودک شما افزایش دهد