نقش فرمان ذهنی در تربیت کودک

نوشته شده توسط پرورش ذهن فرزام 

“آنتونی رابیز”، نویسنده کتابهای جالب و پرفروش(به سوی کامیابی)
در یکی از سمینارهای خود مثالی زیبا می آورد که خوب است قبل از طرح نقش فرمان ذهنی، برای روشن شدن مطلب، اشاره ای داشته باشیم به این مثال:
پدری به فرزندش می گوید: “برو از آشپزخانه، نمکدان را بیاور”، بچه بی درنگ می گوید: “نیست” یا “نمی توانم پیدا کنم” و…..
پدر می گوید: “تو برو، پیدا می کنی.”
بچه پاسخ می دهد: “می دانم که پیدا نمی کنم ولی می روم.”
بچه به اشپزخانه می رود و تمام آشپزخانه را می گردد اما نمکدان را پیدا نمی کند. پدرش به اشپزخانه می اید و خیلی زود می گوید: “نمکدان که اینجاست! جلوی چشمت بود، چطور ندیدی؟”
بچه متعجب و متحیر می ماند که چرا با تمام جستجوی خود، نمکدان را که جلوی چشمش بود، پیدا نکرده است.
در این داستان که شاید در خاطره شما هم به نوعی مستند باشد، واقعیت چیست؟ چرا بچه نمکدان را پیدا نمی کند؟
واقعیت این است که این بچه قبل از انکه به دنبال نمکدان برود بارها به خود گفت: نیست، نمیتوانم پیدایش کنم. یعنی به ذهنش فرمان داد: نمکدان را پیدا نکن! مغز بچه این فرمان را دریافت کرد. حالا بچه به اشپزخانه می رود و به جستجو می پردازد اما با انکه نمکدان در میدان دیدش قرار دارد، ان را نمی بیند یعنی مغز، برنامه قبلی دارد که ان را شناسایی و پیدا نکند و به همین خاطر، به اصطلاح ان را پس می زند.
مغز بچه، مانند یک ماشین، فقط فرمانی را که بچه به او داده بود، اجرا می کند.
نقش فرمانهای ذهنی در تمام موفقیت های زندگی و از جمله موفقیت های تحصیلی بسیار مهم است.
قبل از اینکه به کلاس بروید، برای خود هدف تعیین کنید. به ذهن خود بگویید که چرا به کلاس می روید، آیا فقط برای اینکه برایتان غیبت ثبت نشود می روید؟ آیا برای خندیدن می روید؟ آ یا برای چرت زدن می روید؟ و یا اینکه قصد دارید چیزی را بفهمید و یاد بگیرید؟ اگر این طور است دقیقا برای خود مشخص کنید که می خواهید چه چیز را یاد بگیرید و در جستجوی چه هستید؟
همین برنامه ذهنی که قبل از کلاس به خود می دهید، تمام فعالیت های شما را در کلاس پیرو خود می سازد. بنابراین کلاس را جدی بگیرید و قبل از حضور در ان به ذهن خود برنامه ای جدی بدهید. دقیقا مشخص کنید که می خواهید چه چیزی از این کلاس یاد بگیرید. این موضوع به موفقیت شما بسیار کمک خواهد کرد. یادتان هست که در تعیین هدف، گفتیم هدف باید جزئی، روشن و دقیق باشد. پس به ذهن فرمانهای کلی ندهید. نگویید می روم که مطلبی بیاموزم. دقیقا به ذهن خود بگویید که چه مطلبی را می خواهید بیاموزید. در خواستی مشخص از ذهن خود داشته باشید.
مثلا به خود بگویید:
امروز می خواهم بفهمم واقعا چرا و چطور رعد و برق ایجاد می شود؟
امروز می خواهم بدانم چطور می توان از یک عدد اعشاری، جذر گرفت؟
امروز می خواهم بدانم غده هیپوفیزچه کارهایی را در بدن ما به عهده دارد؟
و….
هدف خود را از حضور در کلاس با صدای بلند یا درذهن خود، برای خود کاملا مشخص سازید.
فرمانهای ذهنی منفی ومخرب به ذهن خود ندهید. مثلا همان فرمان “امروز به کلاس می روم که بخندم” یا بروم ببینم چه می شود” یا بروم که غیبت نخورم” و……وقتی این فرمانها را به ذهن خود می دهید، در واقع به ان، این برنامه را داده اید که: هیچ چیز یاد نگیر.
وقتی هدف خود را از حضور در کلاس، خندیدن معرفی می کنید، تمام فکر شما به رویدادهای طنزامیزی که در کلاس پیش می اید، متمرکز می شود ویا سرگردان به هر موضوعی واکنش نشان می دهید وتوجه می کنید و قادر نیستید بر درس که مسلما هدف اصلی حضور شما در کلاس است، تمرکز پیدا کنید. موسسه پرورش ذهن فرزام
یک عده هم هستند که وقتی به سمینار یا سخنرانی یا همین کلاس درس می روند به خود فرمان ذهنی ایراد گرفتن از استاد یا سخنران را می دهند. ” ببینیم چقدر ایراد دارد” چند اشتباه می کند”و…..
افرادی که در یک جلسه سخنرانی یا کلاس درس حضور دارند، شرایط نسبتا یکسانی دارند اما چرا برداشت انها از کلاس متفاوت است؟ علت ان است که فرمانهای ذهنی ابتدایی حضورشان در کلاس با هم فرق داشته است.
یکی از کلاس بیرون می اید و می گوید: چه نکته جالبی را یاد گرفتم. یکی می گوید: هیچ فهمیدید که فلان جا چه اشتباهی کرد؟ یکی می گوید: چه حرف خنده داری در فلان لحظه کلاس گفت. و یکی هم می گوید، چه کلاس خسته کننده ای بود. من که فقط چرت زدم و هیچ چیز یاد نگرفتم.
نفر اخر کسی است که یا به خود فرمان چرت زدن داده یا اینکه اصلا هیچ فرمانی قبل از کلاس به ذهن خود نداده است که حالت دوم معمول تر و شایع تر است.
با توجه به همه این نکات که گفتیم، شما از این پس:
ابتدا در منزل مطالعه اجمالی بر مطالبی که می خواهند تدریس کنند، خواهید داشت.
سپس قبل از ورود به کلاس، فرمان ذهنی دقیقی را به مغزخود می دهید و ذهن خود را از حضور در کلاس هدفدار می کنید.
بعد از ورود به کلاس، حتی الامکان در ردیفهای جلو می نشیند و مانند یک شنونده فعال به درس گوش می دهید و یادداشت برداری می کنید. اگر هم سوالی داشتید یا در طول کلاس می پرسید و یا ان را ثبت می کنید و در اخر کلاس از معلم سوال می کنید.
به این ترتیب شما حضور متمرکز و فعال و مثمری در کلاس خواهید داشت و در صد مهمی از یادگیری مطلب را همان سر کلاس به دست خواهید آورد.

در صورت نیاز مرکز پژوهشی پرورش ذهن فرزام با ارایه پک دقت و تمرکز، برگزاری کلاس های خصوصی در منزل شما یا در مرکز می تواند مهارت دقت و تمرکز را در کودک شما افزایش دهد.