ویژگی کودکان دارای اختلال خواندن

اگر چه نمی توان ویژگی های صد در صد مشابهی را در این گونه کودکان مشاهده کرد، اما می توان گفت اغلب آن ها ویژگی های زیر را دارند.

1-  بیشتر این کودکان پسر هستند. بنا بر برخی تحقیقات، تعداد پسرانی که این مشکل را دارند، چهار برابر دختران است.

2- در کلاس های درس غالبا مشکلات رفتاری دارند.

3- تمایل به خواندن ندارند.

4- قادر نیستند یک دایره ی لغات بینایی ایجاد کنند.

5- دامنه توجه شان کوتاه است.

6- در تمرکز، مشکل دارند.

7- معمولا در مدرسه افت تحصیلی دارند.

8- معمولا دارای مشکلات جسمی مانند ضعف بینایی و شنوایی هستند.

9- اغلب شان مسائل هیجانی دارند.

10- احساس نا امیدی، بی لیاقتی و کم جراتی می کنند.

11- در خواندن شفاهی و کلامی تردید می کنند و گاه دچار لکنت می شوند.

12- هنگام خواندن، به جای این که چشم هایشان را حرکت دهند، سرشان را حرکت می دهند.

13- کلمه به کلمه می خوانند.

14- به زحمت، با صدای کشیده و لحن یکنواخت می خوانند.

15- به نقطه گذاری ها توجه ندارند و از توجه کردن به معنی کلمات غافلند.

16- وقتی مطلبی را آهسته می خوانند، لب هایشان را تکان می دهند یا در ذهن شان کلمات را می خوانند.

17- واژه ها را غیر مرتبط با محتوا و غیر مرتبط با عناصر آوایی حدس می زنند.

18- کلماتی را که تازه خوانده اند، جا به جا یا تکرار می کنند.

19- حافظه ی دیداری و شنیداری شان ضعیف است.

20- فاقد تمیز و تشخیص کافی شنیداری هستند.

21- محیط خانوادگی شان برای موفقیت در مدرسه به آن ها فشار می آورد و یا این که نگرش منفی افراطی به عملکرد مدرسه دارند.

22- در مدرسه سازگاری مناسبی ندارند.

23- رشد اجتماعی کافی ندارند.

شما می توانید برای درمان اختلال کمبود توجه-بیش فعالی کودکتان به موسسه پرورش ذهن فرزام با مدیریت دکتر زهرا امیر آتشانی به شعبه های زیر مراجعه کنید.

شعبه 1: تهران بزرگراه رسالت بین صیاد شیرازی و استاد حسن بنای جنوبی پلاک 1152 واحد 3 تلفن:22302095-22302092

شعبه 2:تهران خیابان ولیعصر بالاتر از میرداماد نبش کوچه یزدان پناه برج پیروز پلاک 2539 واحد 903 تلفن: 22275312