خلاقیت

نوشته شده توسط موسسه پرورش ذهن فرزام

 

(خلاقیت)  یعنی به وجود آوردن، تولید کردن و نیرویی که موجب خلق آثار بدیع می شود و در واقع تمایل به ایجاد گری است که در همه ی افراد به طور بالقوه وجود دارد.(خلاقیت یعنی خلق کردن، آفریدن، به وجود آوردن) به عقیده ی بعضی از متفکران، خلاقیت ترکیبی است از قدرت ابتکار، انعطاف پذیری و حساسیت در مقابل نظریاتی که یاد گیرنده را قادر می سازد خارج از تفکر نا معقول به نتایج  متفاوت و مولدی بیندیشد که حاصل آن رضایت شخصی و احتمالا خشنودی دیگران خواهدبود.

ضرورت خلاقیت

خلاقیت یکی از نیاز های انسان است که ما را از دیگر موجودات متمایز می کند.توانایی های خلاق در همه ی مردم با درجات مختلف وجود دارد.آنچه بر عهده ی ماست این است که آن را شکوفا کنیم. امروزه یکی از خلأهایی که در فرهنگ ما دیده می شود، مساله توجه نکردن علمی به نو آوری، ابداع گری و آفرینش گری است و این مشخصه ای است که جوامع مترقی را از جوامع عقب مانده متمایز می کند و شاید که با شناسایی و تربیت قدرت خلاقانه ی افراد جامعه بتوان از شدت عقب ماندگی جوامع کمتر توسعه یافته کاست.

نوشته شده توسط موسسه پرورش ذهن فرزام

 آموزش خلاقیت

لازمه ی آموزش دادن خلاقیت به دانش آموزان و افراد مختلف، داشتن معلمی خلاق است و محیطی مناسب و آرام که موجبات یورش فکری رادر آموزندگان فراهم آورد.بنا بر تحقیقات انجام شده می توان دریافت:

1-هر کسی می تواند خلاقیت خود را بهبود بخشد.

نتایج تحقیقات (گیلفورد) درباره ی فعالیت ذهنی انسان

1-فعالیت های خلاق

همانند اغلب فعالیت های انسان احتمالا نتیجه ی چند استعداد اکتسابی است. بدون شک ممکن است برای این استعداد ها محدودیت ارثی وجود داشته باشد ولی به طور قطع از طریق آموزش وتربیت، هرکسی می تواند در محدودیت های شخصی هم استعدادهای خود را توسعه دهد.

2-آموزش گروهی موثر تر است

تکنیک های بررسی افکار، که بعدا به شرح آن ها خواهیم پرداخت، اساسا تکنیک های گروهی می باشند.

3-برتری تحقیقات و آموزش گروهی چندین دلیل دارد:

وسعت معلومات، تصورات و تجارب چند نفر، بیشتر از وسعت معلومات یک نفر است.

نظری که یکی از اعضای گروه ارایه می دهد، نقطه ی اغازی است که خلاقیت دیگران را بر انگیزد. این همان بهره وری متقابل است.

یک گروه بیش از افراد تشکیل دهنده ی آن دست به اقدامات احتمالی و خطرناک می زند. تجارب انجام شده در ایالات متحده ی آمریکا،این امر را ثابت کرده است که پاسخ خلاق، پاسخی است که از احتمال و خطر بیشتری برخوردار می باشد.

4-آموزش به تمام شخصیت ادمی مربوط می شود

نوشته شده توسط موسسه پرورش ذهن فرزام

 

اگر خلاقیت یک فرد رفتاری است که با توجه به مجموعه ی شخصیت او توجیه می شود، برای تاثیر بر آن نیز باید روی شخصیت تاثیر گذاشته شود. آموزش خلاق، در این صورت به اشکال غیر منتظره ای در خواهد آمد.

جسم و حرکات و رفتار انسانی، مسایل و مشکلات روان شناختی یک فرد را نشان می دهد.خصوصا بعضی حرکات اصلی یک فرد در طرز رفتار و حالت او منعکس می شود که همین طرز رفتار در هنگام بروز واکنش، سبب تشدید رفتار و حرکات اصلی می گردد.

5-واقیت ها وتجارب جدید را بپذیرید

ذهن خلاق، روی ماده و مقدار اطلاعاتی که هر کس از آن برخوردار است، تاثیر می گذارد. همین می تواند با افزایش اطلاعات مورد نیاز، بر مقدار خلاقیت بیافزاید.

6-خود را بشناسید و قبول کنید

طرد و عدم پذیرش ناخود آگاه شناخت وپذیرش بعضی جنبه های شخصیت خویشتن، که همان سرکوبی است، سبببسته شدن ذهن و فکر آدمی می گردد و در نتیجه در بروز خلاقیت خدشه وارد می کند.

7-برای پیدا کردن چیزی در وهله ی اول و سپس تحلیل و القای افکار و نظرات خود به دیگران، باید از پشتکار کافی برخوردار بود.

8-انعطاف پذیری درونی خود را افزایش دهید

نوشته شده توسط موسسه پرورش ذهن فرزام

 

محققان آمریکایی، نشان داده اند که خلاق ترین افراد در صورت لزوم قادر هستند به طرز فکر کودکانه برگردند. تمرینات انجام شده در مورد استفاده در گروه های خلاقیت، در تمایلات مختلف شخصیت، امکان دخالت در راه حل یک مساله را فراهم می کنند و در نتیجه سبب رشد و گسترش و انعطاف پذیری فرد می شوند.

9-انتقال از یک حالت یا احساس به یک تصور

در این جا مراد بیان ویژگی و منش خاص یک شخص یا یک وضعیت است.اگر پل یکی از رنگ ها بود چه رنگی می شد؟...اگر یک کشور بود؟...دوره ی تاریخی؟...

10-انتقال از یک احساس به مرحله ی عمل

11-سمبولیسم بین دو وسیله ی توجیه

منظور از عبارت بالا، این است که موسیقی مخصوصی به طریق آهنگ رقص بیان می شود، آهنگ مخصوصی به صورت گرافیک نشان داده می شود.

12-پیش بروید و ابداع کنید

فرد خلاق کسی است که بین پدیده های ظاهری بی ربط، روابطی ایجاد می کند: مانندساختار اتم و سیستم خورشیدی.متاسفانه ما اغلب به اندازه ی کافی تسلیم تسلیل افکار خود نمی شویم بلکه سعی می کنیم فکر خود را کنترل کنیم و آن را برای خود حفظ کنیم.برخورداری از استعدادبیان فکر واظهار نظر نوعی تکنیک خلاق به شمار می رود.

13-هر قدر امکان داشته باشد محیط خود را تغییر دهید

اگر محیط زندگی فردی تغییر نکند، آنگاه او میل خواهد داشت به افکار و عقایدخود واعمال و رفتار خود پناه ببرد

نوشته شده توسط موسسه پرورش ذهن فرزام

.

چند پیشنهاد در جهت رشد خلاقیت کلامی کودک

1-به کودکان فرصت دهید تا افکار و اندیشه های خود را به صورتی آزاد و ارام بیان کنند.

2-در هنگام سخن گفتن و آفرینش کلامی کودک، با دقت، حوصله و علاقه به حرف های او گوش دهید.

3-توجه کنید که کودک وقتی از سخن گفتن و آفرینش گری کلامی لذت می برد، که شما نیز علاقه ی خود را ابراز کنید.

4-آفرینش کلامی شکل نظم، نثر و مکتوب و شفاهی دارد، به همین دلیل انواع آن را در کودکان پرورش دهید.

5-با خواندن کتاب و علاقمند کردن کودکان به کتاب، خزانه ی لغات آن ها را گسترده کنید.

6-بازی نام، شهرت، میوه، شهر، غذا را با کودکان انجام دهید.

7-بازی های کلامی بیشتری را برای بچه ها شناسایی کنید و آن ها را تمرین کنید.

8-در این فرآیند شعر و شعر خوانی را به عنوان یک ضرورت در نظر بگیرید.

9-توجه کنید که کودکان در هنگام صحبت کردن باتوجه به شرایط، آرام یا مضطرب می شوند.

10-نوشتن انشا، روشی مناسب برای پرورش خلاقیت کلامی است.

11-یک روش بسیار مهم در پرورش خلاقیت کلامی کودکان، روش سفید خوانی است. در این روش، کودک و نوجوان از روی برگه ای سفید موضوعی را بداهه سازی می کنند.

12-هیچ رفتار کلامی کودک را خصوصأ رفتار های خلاقانه را بدون تقویت رها نکنید.

 

  مرکز پرورش ذهن فرزام افتخار دارد در حوزه های افزایش دقت و تمرکز و پرورش ذهن به خانواده ها  و افراد خواهان ارتقاء یادگیری خدمات ارائه دهد.

با ما تماس بگیرید:

مرکز رسالت 22302092

  مرکز جردن 22275327