تشخیص و مدیریت اختلالات اضطرابی

بیشتر کودکان در طول دوره ی کودکی شان، ترس ها و نگرانی های گوناگونی را تجربه می کنند و این بیم و هراس ها، اغلب تحت عنوان ( اضطراب ) نام گذاری می شوند. برای مثال یک کودک هشت ماهه به اقتضای رشدش، وقتی که یک شخص ناآشنا به وی نزدیک می شود، با گریه کردن و چسبیدن به مراقب خود اضطراب غریبه را نشان می دهد. همچنین بیشتر کودکان تقریبا در سنین ده تا هجده ماهگی، در حین اینکه می خواهند از مراقبان خود دور شوند قدری اضطراب جدایی نشان می دهند.همچنان که کودکان بزرگتر می شوند، اضطراب های رایج دیگری نظیر ترس از تاریکی، نگرانی درباره ی عملکرد اجتماعی، ترس از آسیب رسیدن به اشخاص مورد علاقه، و ترس از مردن پدیدار می شوند. نشانه های اضطراب و نگرانی در دوره ی کودکی واقعا امری عادی هستند. با وجود این، گاهی این نگرانی ها یا ترس ها می توانند با توجه به ایجاد اختلال مهم در کارکرد کودک وخیم تر شوند.

وقتی که نشانه های اضطراب و اختلال در کارکرد کودک، هر دو ظاهر شوند، کودک بایستی برای اختلال اضطرابی احتمالی مورد ارزیابی قرار گیرد.

اختلال اضطراب جدایی، به صورت پریشانی مفرط و وحشتناک کودک، وقتی که از او خواسته می شود از شخص اصلی مورد علاقه و دلبسته خودجدا شود، تعریف شده است. این پریشانی ممکن است به صورت نگرانی مداوم و مزمن درباره ی سلامتی اشخاصی که از وی جدا شده اند، امتناع از مدرسه رفتن، مشکلات خواب، و شکایات بدنی بروز کند. اختلال اضطراب فراگیر که شامل طبقه بندی قبلی اختلال اضطراب مفرط دوره ی کودکی است، به صورت نگرانی بیش از حد درباره ی رویدادها و فعالیت های زیادی که مهارش برای شخص دشوار است تعریف شده است. نگرانی های رایج شامل ترس از نشان دادن ضعف عملکرد در مدرسه، ترس از عیب و نقص، و ترس عمومی از بلایا و فجایع هستند و ترس های اختصاصی تر، شامل ترس های اجتماعی و اختصاصی می شوند.کودکان دچار این اختلال، ممکن است از بی قراری، خستگی، تحریک پذیری، یا آشفتگی خواب رنج ببرند. ترس اجتماعی که اختلال اضطراب اجتماعی نیز نامیده می شود، ترس از عملکرد اجتماعی و ارزیابی های احتمالی از سوی دیگران است. کودک احتمالا از موقعیت اجتماعی دوری می کند و ممکن است بداند (و شاید هم نداند) که پاسخ نگرانی وی، افراطی است. و سرانجام ترس های خاص، واکنش های افراطی به حضور یا انتظار حضور موقعیت یا اشیاء خاصی هستند. وقتی که کودکان با محرک ترس آوری روبرو می شوند ممکن است با گریه کردن زیاد، چسبیدن و محکم گرفتن، یا قشقرق واکنش نشان دهند.

شما می توانید برای درمان اختلال کمبود توجه-بیش فعالی کودکتان به موسسه پرورش ذهن فرزام با مدیریت دکتر زهرا امیر آتشانی به شعبه های زیر مراجعه کنید.

شعبه 1: تهران بزرگراه رسالت بین صیاد شیرازی و استاد حسن بنای جنوبی پلاک 1152 واحد 3 تلفن:22302095-22302092

شعبه 2:تهران خیابان ولیعصر بالاتر از میرداماد نبش کوچه یزدان پناه برج پیروز پلاک 2539 واحد 903 تلفن: 22275312