توصیه هایی برای معلمینی که دانش آموز بیش فعال دارند:

1- بهتر است محل نیمکت او را نزدیک میز خود یا ردیف اول تعیین کنید و از قرار دادن نیمکت یا صندلی او در کنار پنجره یا محلی که ممکن است موجب حواس پزتی او شود اکیدا خودداری نمایید.

2- برای یادگیری بهتر او سعی نمایید از روش های عملی استفاده کنید.

3- به او یاد دهید که به خود بگوید: صبر کن. کمی بیشتر دقت کن. حالا انجام بده. تا از رفتارهای تکانشی او کاسته شود.

4- او را در یک گروه کلاسی عضو کنید تا کارهایش را بصورت گروهی انجام دهد.

5- تکلیف های طولانی را برای او به قسمت های کوتاه و کوچکتر تقسیم کنید.

6- او را زود به زود تشویق کنید. او به پاداش های پیاپی در زمان کوتاه نیاز دارد.

7- تماس چشمی خود را با او به طور مستمر حفظ کنید و او را زود به زود نگاه کنید.

8- در جاهای مهم درس با حالت ها و حرکت های خود به او بفهمانید که کدام قسمت درس مورد تاکید است.

9- سعی کنید از رنگ ها و بخصوص مواد دیداری (مثل نقاشی – مجسمه – عکس – فیلم) و مواد لمس کردنی (مثل گچ – کاغذ – خمیر – گل رس و...) بیشتر استفاده کنید.

10- معلمین دوره ابتدایی  بویژه کلاسهای اول و دوم و سوم سعی نمایید اطلاعات خود را در زمینه ملاک های تشخیصی و روش های درمانی بیش فعالی افزایش دهند چون عدم تشخیص و درمان در سالهای اولیه ابتدایی یقینا عواقب ناگواری را برای کودک در آینده به دنبال خواهد داشت.

توصیه های عملی برای خانواده هایی که فرزند بیش فعال دارند:

1- ابتدا باید مطمئن باشید که فرزندتان واقعا دارای اختلال است چون گاهی والدینی که خود بسیار مضطرب و نگرانند ممکن است جنب و جوش طبیعی فرزند خود را دلیلی برای بیش فعالی بدانند و به او برچسب نادرست بزنند.

2- مراجعه به مشاور، روانشناس و روان درمانگر جهت تشخیص نهایی و استفاده ز خدمات روانی یاورانه به عنوان درمان کمکی و مکمل.

3- مراجعه به روانپزشک تا در صورت لزوم دارو درمانی حتما با تجویز و نسخه روانپزشک مربوطه انجام پذیرد.

4- شرایط شرکت او را در فعالیت های ورزشی به منظور تخلیه انرژی و هیجانات سرگردان  فراهم آورید. بهترین ورزش ها برای او عبارتند از: دومیدانی – شنا – والیبال – ژیمناستیک و...

5- حتی المقدور از بازیهای کامپیوتری هیجان بر انگیز او را منع نمایید.

6- برای افزایش حس مسولیت پذیری به او اجازه ندهید بطور مستقیم یا غیر مستقیم بگوید:

( من اختلال بیش فعالی دارم پس مسول اعمالم نیستم ) در این مواقع به او بگویید: شما مسائلی داری که گاهی از کنترل تو بیرون است ولی برای جلوگیری از بی نظمی و فراموشکاری می توانی از دفترچه یادداشت برای ثبت کارهایت استفاده کنی، ما با کمک همدیگر می توانیم برنامه ای بریزیم تا راحت تر بتوانی آن ها را انجام دهی.

7- زمینه آموزش مهارت های زندگی از جمله مهارت مقابله با ترس – حل مساله – تصمیم گیری – ارتباط بین فردی و... را توسط خود یا دیگران برایش فراهم نمایید که بکارگیری این مهارت ها می تواند مشکلاتش را کاهش دهد.

8- از تنبیه کلامی و بدنی اکیدا پرهیز نمایید و بجای آن از اجرای محدودیت استفاده کنید. ضروری است این محدودیت ها حتما قبل از تخلف وضع شده باشند و اعمال محدودیت نیز بلافاصله پس ازتخلف اجرا شود.

9- رفتارهای پسندیده و مثبت او را بلافاصله با تشویق، دادن امتیاز و تحسین تقویت کنید.

10- بمنظور ( خود کنترلی ) او از ( تکیه کلام ) در برابر رفتار آزار دهنده اش استفاده کنید و همیشه همان جمله را بکار ببرید مثلا ( داری خیلی هیجانی می شوی )

11- هنگامی که داد و فریاد می کند با او بحث نکنید به او بگویید ( وقتی آرام شدی درباره موضوع مورد نظر صحبت می کنیم ) اگر آرام نشد او را در اتاق دیگری نگه دارید. می توانید نام اتاق را ( اتاق آرامش ) بگذارید.

12- فهرست کارهای روزانه اش را بر اساس الویت مرتب بنویسید و آن را در مکانی قابل دید مانند روی یخچال، آیینه و یا تابلوی اعلانات نصب کنید و به ازای هر کار انجام شده روی آن خط بکشید و او را مورد تشویق، تحسین و حمایت قرار دهید.

13- حتما معلم او را در جران مسائل ناشی از بیش فعالی او قرار دهید و با هم همکاری داشته باشید.

14- برای افزایش تمرکز او در حین مطالعه به او آموزش دهید به ترتیب زیر عمل نماید.

تیتر خوانی و کلی خوانی کند. قسمت خلاصه فصل ها را بخواند. جدول ها و عکس ها و زیرنویس آن ها را مطالعه کند. پاراگراف پاراگراف ( بند بند ) بخواند. زیر نکات مهم خط بکشد. یادداشت برداری و خلاصه نویسی کند. شرایط محیطی از نظر نور و سر و صدا را رعایت کند.

15- برای کمک به پیشرفت درسی او با مشارکت خودش کارت های کوچکی تهیه کنید و نکات مهم درسی را به صورت پرسش و پاسخ کوتاه روی کارت ها بنویسید و با استفاده از آنها تمرکز و حافظه او را با پرسش تقویت کنید.

16- برای کنترل تکانه ( عمل بدون تفکر ) به او آموزش دهید هنگام تصمیم گیری و پاسخ دادن به سوالات اول فکر کند، مکث کند، سپس انتخاب کند، پاسخ دهد، و یاعمل نماید تا الگوی رفتاری ( اول اندیشه سپس عمل ) در او تقویت شود.

17- اگر تحت درمان دارویی قرار گرفت خودسر و بدون مجوز روانپزشک داروی او را قطع نکنید.

18- گروهی از مواد غذایی از جمله کاکائو، شکلات، قهوه، نسکافه، نوشابه رنگی، چیپس، پفک، ادویه و دیگر تنقلات را که باعث تحریک بیش فعالی می شوند از رژیم غذای آنها حذف کرده و به جای آن آب، ماست، دوغ و... را جایگزین نمایید.

19- چون خواب شبانگاهی کودکان بیش فعال بسیار اهمیت دارد بهتر است والدین برنامه خانواده را به گونه ای تنظیم کنند که همه اعضای خانواده تلویزیون و برق را خاموش کنند و زودتر به رختخواب بروند تا او از 7 الی 8 ساعت خواب مفید بهره مند گردد.

20- اجازه ندهید اعضای خانواده و یا نزدیکان او را به دید کودکی تنبل، نافرمان، پررو، شرور نگاه کنند بلکه باید او را کودکی بدانند که تلاش می کند با ناتوانی خود که خارج از کنترل اوست کنار بیاید.

21- حس اعتماد به نفس و موفقیت را در او تقویت کنید.

22- ضروری است قوانین را برای او واضح تر، در فواصل کوتاه تر و در دفعات بیشتر بیان کنید تا او بتواند آن ها را بیاموزد و از آن ها پیروی کند.

23- برخورد مناسب با کودکان بیش فعال نیازمند به زمان ، پشتکار، کوشش، صبر، حوصله، مداومت، همکاری و هماهنگی زیادی است به همین دلیل سعی نمایید همواره نشاط، شادابی، طنز پردازی و شوخ طبعی خود را حفظ و تقویت کنید.

شما می توانید برای درمان اختلال کمبود توجه-بیش فعالی کودکتان به موسسه پرورش ذهن فرزام با مدیریت دکتر زهرا امیر آتشانی به شعبه های زیر مراجعه کنید.

شعبه 1: تهران بزرگراه رسالت بین صیاد شیرازی و استاد حسن بنای جنوبی پلاک 1152 واحد 3 تلفن:22302095-22302092

شعبه 2:تهران خیابان ولیعصر بالاتر از میرداماد نبش کوچه یزدان پناه برج پیروز پلاک 2539 واحد 903 تلفن: 22275312