برای نگارش قصه، آگاهی ،توانایی وابزارهایی لازم است.اگاهی وتوانایی عواملی هستند اموختنی، دانستی و درک کردنی و برای دست یافتن به آن ها علاقه ،انتخاب، استعداد ،مطالعه،تحقیق،تجربه و... به علاوه ذوق وخلاقیت لازم است. ابزار گفتن و نوشتن قصه عبارتند از :

1-توصیف (تصویر)      2-توضیح(تفسیر)  3-گفت وگو

عناصرسه گانه بنیادی یک قصه

دریک قصه اطاعات مربوط به سه عنصر اصلی است که شامل : شخصیت ،موضوع ونتیجه می باشد.

قبل از شروع این سوال معروف وساده را مطرح می کنیم: چرا می خواهیم قصه بیافرینیم؟

زیرا سوالی است که علت انتخاب نوع، محتوا، شکل، هدف مخاطب و همه ی مباحث مربوط به ساختن و آفرینش قصه وهر نوع اثر ادبی دیگر در آن  نهفته است سوالی  که همه ی قصه پردازان و حتی همه ی قصه گوها، پیش از اغاز نوشتن یا گفتن اولین جمله قصه شان از خودشان می پرسند و سپس باید بپرسند:

1-چه می خواهیم بگوییم؟(یعنی موضوع قصه ما چیست یا درباره چیست؟)

2-چگونه می خواهیم بگوییم؟(یعنی در چه سبک و در چه قالب و توسط کدام ابزار وبیانی می خواهیم بگوییم؟یا بهتر است بپرسیم چگونه می خواهیم روایت کنیم؟)

3-برای چه کسی می خواهیم بگوییم؟(ینی مخاطب ما کیست؟ دختر است یا پسر است؟زن یا مرد؟کودک است یا نوجوان؟جوان یا بزرگسال؟شهری است یا روستایی؟...

4-چرا می خواهیم بگوییم؟(یعنی هدف ما از گفتن موضوعی که می خواهیم بگوییم،چیست؟برای سرگرمی اوست؟برای آموزش اوست؟یا تفریح او؟)

5- از چه کسی یا چه چیزی می خواهیم بگوییم؟(یعنی شخصیت قصه ما کیست یا چیست؟)

6- زمان مربوط به موضوع یا ماجرایی که برای شخصیت قصه روی داده، چه زمان یا چه دورانی است؟

7- محل و زمان و جایگاه موضوع و ماجرای قصه کجاست؟

8- مکان و محل مورد نظر ما برای گفتن قصه مان کجاست؟شهر یا روستا؟کدام شهر و کدام روستا؟کدام مدرسه یا میدانگاه؟کدام مهد کودک یا مرکز بچه های بی پناه؟یا......؟زیرا تفاوت در محل روایت قصه به ایجاد تفاوت در نوع زبان وبیان قصه می انجامد.

9-کی می خواهیم بگوییم؟(یعنی ما قصه مورد نظر خود را در چه زمانی قرار است به مخاطب خود ارائه دهیم؟روز یا شب؟زمستان یا تابستان؟روزهای عید وشادمانی یا عزا وسوگواری؟یا..... زیرا تفاوت در زمان ارائه قصه به تفاوت در نوع انتخاب موضوع،کلمات،نوع بیان،ضرب اهنگ قصه و.......می انجامد. همچنان که در تابستان،بیان قصه ای که شخصیت آن لباسی برای پوشیدن ندارد، تاثیر لازم را بر احساس مخاطب، آن طور که در زمستان می تواند داشته باشد، ندارد.

10- آیا درباره مضمون یا موضوعی که ما می خواهیم بگوییم، پیش از ما گفته اند؟

11- اگر گفته اند، چگونه گفته اند؟

12- واگر گفته اند با چه هدف وتحلیلی گفته اند؟

یعنی ممکن است درباره نوع مضمون، یعنی درونمایه  موضوعی که ما تصمیم داریم درباره آن قصه ای بیافرینیم، پیش از ما نه تنها یک قصه، بلکه قصه ها آفریده باشند. حتی ممکن است درباره موضوع خاص با شخصیتی خاص و نتیجه ای خاص که در نظر داریم قصه بیافرینیم ، قبلاً  آفریده شده باشد. بنابرین ما باید به گونه ای قصه بیافرینیم که جذابیت لازم را برای جذب دوباره مخاطب داشته باشد. به ویژه که مضامین و موضوع های بسیاری از قصه ها به خصوص  قصه های مورد علاقه ی کودکان ونوجوانان در طول سال ها وقرن ها، بارها گفته و نوشته شده است.

با این حال جای نگرانی نیست، زیرا اگر خالق باشیم وخلاق عمل کنیم، می توانیم موضوعی که تا به حال بارها وبارها نیز به صورت قصه ارائه شده است، با عناصر متفاوت و نوع و شکل بیان تازه تری بیافرینیم، یا در باره همان موضوع ها با هدف و پیام خاصی بنویسیم که دیگران ننوشته باشند. همچنان که بسیاری از قصه های تاریخ را اگر بررسی کنیم، می بینیم دارای مضامین و موضوع های مشابهی هستند، اما چون عناصر سازنده ی آن ها با هم تفاوت دارند یا نوع بیانشان جذاب تراست ویا دارای پیام تازه تری هستند، باز هم برای مخاطب قابل توجه اند.

اگر احساس می کنیم که قرار است قصه ای تقلیدی یا تکراری بسازیم، بهتر است نسازیم، زیرا کار تقلیدی وتکراری نه تنها ارزشی برما و هنر قصه گویی نمی افزاید، بلکه از ارزش های قابل احترام قصه که در طول قرن ها به دست آمده است،می کاهد.

تمرین هایی برای ایجاد مهارت قصه نویسی در کودکان:

- ساختن داستان بر اساس تصاویر

- ساختن قصه به ترتیب بر اساس موضوع، شخصیت و نتیجه ای که ما به آن ها پیشنهاد می کنیم.

- انجام تغییر در پایان ونتیجه ی قصه ای که قبلا ساخته شده است.

- انجام تغییر در موضوع قصه ای که قبلا ساخته شده است.

- انجام تغییر در شخصیت قصه ای که قبلا ساخته شده است.

- انجام تغییر درمکان رویداد قصه ای که قبلا ساخته شده است.

-انجام تغییر درزمان رویدادقصه ای که قبلا ساخته شده است.