بازی و تاثیر آن در رشد کودک

نوشته شده توسط موسسه پرورش ذهن فرزام :

هر نوع فعالیتی که توسط کودکان به منظور تفریح انجام گیرد بازی نامیده می شود.

مربیان ورزش از بازی تلقی جامع تری دارند. آنها معتقدند که بازی عبارت است از فعالیتی که افراد با میل و رغبت در اوقات فراغت انجام می دهند.

بر خلاف نظریات گذشتگان که بازی را تنها وسیله ای برای اتلاف انرژی مازاد بدن می دانستند کودکان به هنگام بازی بخشی از نیروی ذهنی و بدنی خود را به کار می گیرند و بازی را بخشی از زندگی خویش به حساب می آورند اما نباید این نکته را فراموش کرد که کودک از انجام این فعالیت لذت می برد.

در یک فرهنگ لغت -10 معنای متفاوت برای واژه بازی "در جایگاه اسمی" و 24 معنای متفاوت برای واژه "بازی کردن" "در جایگاه فعلی" دیده می شود. اما به نظر می رسد که واژه "بازی" برای افراد مختلف کاربرد های متفاوتی را دارد. برای روشن شدن این مبحث به مثال های ذیل توجه نمائید:

1- مادری که از سر و صدای فرزندش به ستوه می آید فریاد می زند: برو بیرون اینقدر اذیتم نکن برو بازی تو بکن . این مادر به فرزندش می فهماند که من مشغول هستم و شما نیستید- کار من با اهمیت است و کار شما بی اهمیت می باشد. متاسفانه دیدگاه بسیاری از مادران بدین صورت است.

2- در یک کلاس درس معلم به شاگردانش می گوید: به جای بازی در پشت میزاتون فقط باید درس بخونید.

3- بازدیدکنندگان از کلاس درس یک دبستان هنگامی که دانش آموزان کلاس را ترک می کنند به آنها می گوید : شما آنقدر چیزهای جالب توجه برای بازی کردن دارید که من مایلم مجددا به مدرسه شما بیایم و شما را ملاقات کنم دانش آموزان ناراحت می شوند و اعتراض می نمایند : ما داریم کار می کنیم بازی نمی کنیم.

در این مثال بازی- با کار متفاوت است اما ما نمی توانیم این نکته را بیان نماییم که بازی – متضاد کار است.

اگر یک کودک خردسال را در هنگام بازی با دقت بسیار مشاهده نمایید درمی یابید که کودک با دقت تمام با اسباب بازی خود بازی می کند. از دست هایش با مهارت بسیار استفاده می کند و نشان می دهد که مشغول استدلال است. از یک فرضیه به سوی فرضیه دیگری حرکت می نماید. در حقیقت رفتار او همانند یک فرد بزرگسال است که در حال انجام دادن یک پروژه تحقیقاتی است.

در قرن اخیر فیلسوفان و روان شناسان همواره درصدد بوده اند که در پیرامون فعالیت های کودکان به کشف حقایقی نائل گردند. آنها دریافتند که راه های بسیاری برای مشاهده کودکان در هنگام بازی وجود دارد و در موقعیت های متفاوت باید از روش های مناسب با آن استفاده کرد  زیرا هر شیوه ای ارزش خاص خود را دارد. اگر فردی تمایل دارد به صورت محسوس به بازی نظر بیافکند- نخست باید از راهکار هایی که صاحب نظران در این زمینه مطرح کرده اند آگاهی داشته باشد.

کتاب بازی و تاثیر آن در رشد کودک

 

موسسات پرورش ذهن فرزام با مدیریت خانم دکتر زهرا امیر آتشانی در دو شعبه شرق و غرب .آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است.

شعبه1: تهران بزرگراه رسالت بین صیاد شیرازی و استاد حسن بنای جنوبی پلاک 1152واحد 3 تلفن: 22302095-22302092

شعبه 2: تهران خیابان ولیعصر بالاتر از میرداماد نبش یزدان پناه برج پیروز پلاک 2539 واحد 903 تلفن: 22275312