نیازهای آموزشی و پرورشی جدید
زمان مطالعه: 3 دقیقه
صحبتهای سرکار خانم ساناز مهدوی تبار در برنامه رادیویی.
چند روزی بیشتر به بازگشایی مدارس باقی نمانده است و زمان مناسبی است تا نگاهی به نظام آموزشی کشورمان بیندازیم.
چه اندازه در مدارس ما به بحث استعداد سنجی توجه میشود؟
چه قدر به پرورش استعداد کودکان، با توجه به ویژگیهای فردی آنها توجه میشود؟
به نظر شما نیازهای آموزشی در کشور ما چه قدر متناسب با نیازهای جامعه پیش میرود؟
سرکار خانم ساناز مهدوی تبار، روانشناس، مشاور و مدرس و مولف کتاب دانشگاهی کودک و نوجوان در خصوص نیازهای آموزشی، در کشور برای ما صحبت میکنند.
سرفصلهای این مقاله
آموزش و نیازهای آموزشی، در عصر جدید یعنی درک این مسئله که شرایط زندگی در حال تغییر است.
یادگیری و آموختن در حقیقت، به جهت روبرو شدن با چالش هایی است که در آینده قرار است با آن مواجه شویم.
پس محیطهای آموزشی زمانی اثربخشی بیشتری پیدا میکنند که کارکردهای جدیدی متناسب با نیازهای همان زمان را در نظر بگیرند، ولی توجه مستلزم نگاهی نو به نظام آموزشی هم هست.
نظام پرورشی موفق، از عمده وظایف خود پرورش دادن افراد مورد نیاز جامعه میداند و با این نگاه تلاش میکند به رشد همه جانبهی شخصیت پرورش یابندگان خود برسد و سعی میکند آنها را با علوم و معارف جدید، میراث های فرهنگی و اجتماعی خود آشنا کند، اطلاعات نسبت به مسائل جهانی به آنها بدهد، تعهد به ارزشهای جامعهای که در آن زندگی میکنند را در آنها درونی کند و همین طور به شکوفاسازی استعدادهای آنها توجه کند.
همزمان با آموزش، یادگیری مهارتهای چندگانه، سازگاری روانی، اجتماعی، آمادگی خطر پذیری هم اهمیت دارند.
حالا یک سری نیازهای آموزشی و تاثیر آن را بر پرورش استعدادهای نسل امروز هم نمیشود نادیده گرفت که برایتان بازگو میکنم.
یکی از آن موارد استفاده از جدیدترین مواردی هست که به روز هستند.
یکی دیگر از موارد، محتوای برنامههای درسی هست که گسترده و غنیتر باشد.
تقلیل مجدد نقش مدیر، معلم، دانش آموز در محیطهای آموزشی.
نهادینه کردن استفاده از شبکههای ارتباطی در این محیطها، همینطور آموزش استفاده از ابزارهای الکترونیکی و تاکید بر مزایای آنها.
و مهم ترین اصل اهمیت اصول اخلاقی، همکاری و تفاهم به عنوان هدفهای مهم یعنی محیط آموزشی در کنار آموزش به پرورش و آموختن اصول اصلی و اساسی و اخلاق و زندگی هم بپردازند.
دیدگاهتان را بنویسید