نقش الگویی معلم در خلاقیت
زمان مطالعه: 3 دقیقه
نقش الگویی معلم نیز در بالا بودن خلاقیت دانش آموزان دارای اهمیت بسزایی است. تحقیقات نشان دادهاند افراد خلاق خیلی بیشتر از افراد غیر خلاق در پرورش خلاقیت موفقتراند.
معلمی که از انگیزه خلاق برخوردار است؛ هم الگویی برای خلاق بودن است و هم فرایند خلاقیت را تقویت میکند.
آنها به واسط نگرشی که دارند از دانش آموزان اطلاعات و پیروی محض نمیخواهند؛ بلکه به آنها آزادی لازم را خواهند داد تا بتوانند خود کشف و ابداع کنند.
از سوالات غیرمنتظره و حتی به ظاهر غیر معقول و عجیب آنها استقبال میکنند و به بحث و گفتوگو پیرامون آن میپردازند و با فراهم آوردن محیط مناسب به دانش آموزان فرصت میدهند توانائی بالقوه خویش را محقق سازند و در نهایت تلاش میکنند آنچه موجب
توسعه خلاقیت هم در دانش آموزان و هم در خودشان میگردد را بشناسند و به کار بگیرند. آمابیل (1989) معتقد است معلمان با بیان آزاد احساس خود مانند عشق و شادی، کنجکاوی به امور میتوانند الگوی مناسبی برای کودکان باشد.
سرفصلهای این مقاله
روابط عاطفی معلم و شاگرد:
ایجاد شرایط مناسب برای رشد خلاقیت مستلزم وجود جوی صمیمی و مطمئن در کلاس درس است. دانش آموزان باید بتوانند با آسودگی در کلاس درس به اظهار نظر بپردازند و بدون نگرانی هر سوالی که در ذهن دارند را مطرح نمایند.
تحقیقات نشان داده است روابط صمیمانه توام با علاقه و احترام نقش موثری در خلاقیت دانش آموز دارد.
آمابیل (1988) معتقد است: مربیانی استقلال لازم برای توسعه توانایی خلاق را به دانشآموزان میدهند که خود را کامل نمیدانند و برای دانش آموزان احترام زیادی قائل هستند.
بل والاس (1986) میگوید: در کلاس خلاق فکر بیش از حافظه ارزش دارد. معلم تعادلی بین امنیت روانی و آزادی برقرار میسازد. تا دانشآموز بتواند ریسک کند.
معلم هدایتگر و تسهیل کننده است. در حالی که در کلاس غیر خلاق، معلم مقتدر است. سخت در بند زمان، غیر حساس به نیازهای احساسی دانشآموزان و مقید به نظم دادن و اطلاعات است.
دیدگاهتان را بنویسید