شیوههای آموزش و تمرین خلاقیت
زمان مطالعه: 2 دقیقه
با توجه به اینکه درباره شیوههای آموزش و تمرین خلاقیت بحثی جداگانه را در پی دارد؛ در اینجا اما بحث ما به شیوههای دوبونو و تورنس اکتفا میگردد.
دوبونو معتقد است: اگر بخواهیم از تفکر جانبی یا خلاق استفاده نمائیم لازم است مهارتهایی را تمرین نماییم. دوبونو برای تمرین تفکر جانبی روشهایی را ارائه نموده است.
سرفصلهای این مقاله
بعضی از این روشها عبارتند از:
- تغییر:
تفکر جانبی به دنبال یافتن راه حلهای تازه از طریق تغییر ساخت و تنظیم مجدد اطلاعات است. برای تمرین این شیوه تعیین سهمیه روش خوبی است یعنی در هر موضوع رسیدن به تعداد معینی جواب مشخص میگردد. بدین ترتیب افراد تا تکمیل سهمیه به بررسی راههای مختلف میپردازند.
- شک و تردید:
برای تحقق تفکر جانبی لازم است به مفروضات شک نمود زیرا هدف تفکر جانبی تغییر یا تجدید ساخت هر الگویی است. استفاده از شیوه (چرا) در انجام این روش موثر است.
استفاده از این شیوه مربوط به زمانی نیست که فرد جواب را ندادند بلکه ممکن است مطلب کاملاً آشنا باشد و باز فرد بپرسد: چرا؟؟؟ هدف این روش ایجاد شک نیست بلکه مهم این است که شخص بداند توسط فرضها، زندانی نمیگردد. در این صورت با آزادی بیشتری میتواند از آنها استفاده کند.
- تعویض قضاوت:
در تفکر جانبی در نهایت صحیح بودن جواب مطرح است؛ اما در طول راه اشتباه مجاز است. اگر فرد بخواهد همواره در مسیر صحیح حرکت کند، فرصت های خوبی را ازدست میدهد؛ زیرا چه بسا فکر نادرستی که در نهایت به ایدهای مناسب و صحیح منجر میشود اما اگر تلاش بر همیشه صحیح بودن باشد آن فکر هرگز اجازه بروز نخواهد یافت.
زمانی که درست بودن ملاک است یک جواب یا نظم کفایت میکند و راجع به جواب و نظم بهتر فکر نمیشود.
با تاخیر در قضاوت فرد هر اندیشه فوراً را بیارزش نخوانده و مدت بیشتری آن را دنبال میکند که همین میتواند اندیشههای دیگر بپروراند.
در اجرای عملی این روش میتوان ایدهای غلط را ارائه داد و به جای بررسی علت غلط بودن آن به بررسی این نکته که چگونه میتوان آن را مفید ساخت پرداخت. یک ظرف سوراخ را فوری میتوان دور انداخت یا به کاربردهای دیگر آن فکر کرد.
دیدگاهتان را بنویسید