کندی در نامگذاری: مشکل واژه یابی

بسیاری از دانش آموزان دچار ناتوانی های یادگیری در بازیافتن واژه ها کندند. مثلاً وقتی تکلیف نامگذاری تصاویر به آنها نشان داده می شود، نمی توانند به سرعت اسامی تصاویر را به یاد آورند. کندی در پیدا کردن کلمه ها و نامگذاری به کندی در خواندن و ناتوانی های یادگیری منجر می شود. کندی در نامگذاری احتمالا به علت مشکلات بازیابی از حافظه است که دسترسی کودک به اطلاعات کلامی و نظام صوتی را دشوار می سازد.

 بسیاری از کودکانی که دیر زبان باز می‌کنند دچار نوعی ناتوانی در یادگیری زبان هستند که این مشکل از طریق کندی آنها در پردازش صدا ها مشخص می شود. این کودکان در تشخیص هجاهای کلماتی که اول آنها با صدای صامت خاصی شروع می شود که فقط به اندازه یک میلیونیم ثانیه کشیده می‌شوند، نظیر/ ب / یا / د / کندی نشان می دهند. این کودکان همچنین صداهای گفتاری و غیر گفتاری خاصی را که با توالی سریع به گوش می‌رسند به دشواری می توانند تشخیص دهند. این کودکان به علت کندی در پردازش زبان دیر زبان باز می کنند. اخیراً مطالعه ای پژوهشی انجام داده اند که درباره کودکان دچار این نوع ناتوانی در یادگیری زبان بوده است. کودکان در این مطالعات از بازی های رایانه ی خاصی استفاده می کردند. آنها به تبعیت از دستورالعمل هایی که رایانه می داد با کشیدن صداهای گفتاری و با تأکید سریع و مولفه های گفتاری متغیر ( نظیر حروف بی صدای کوتاه ) باید آن گفته‌ها را کند تر یا بلندتر می‌کردند. همچنین با بازی‌هایی که آنها را ملزم به تشخیص نشانه های مختلف صداها می کرد بازی کردند. هر چه کارامدی کودکی بهتر می شد، این نشانه های صدا به تدریج کوتاه تر و متوالی تر تلفظ می‌شد. پژوهشگران فوق گزارش کرده اند که در مهارت های زبان شفاهی شاهد پیشرفت شگفت انگیزی بوده اند. بعد از چهار هفته آموزش فشرده، بهبود مهارت‌های زبان به جایی رسید که کودکان هم از نظر تمایز گفتاری و هم از نظر درک زبان به محدوده سنی طبیعی خود رسیدند یا حتی از آن محدوده پیشی گرفتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X