چگونه می توان به کودک مضطرب کمک کرد؟

How to Help Kids With Anxiety

 انتشار یافته در سایت انجمن روانشناسی امریکا، ترجمه شده توسط مرکز پرورش ذهن فرزام Carrie Goldmanنوشته

ترس می تواند یک احساس مفید باشد، به خصوص برای کودکان که در حال یادگیری برای زندگی در جهان هستند. احساس ترس می تواند به آنها اطلاع دهد که در معرض خطر هستند و به آنها را آماده پاسخ مناسب کند.

از سوی دیگر، امروزه بسیاری از کودکان در معرض اضطراب قرار می گیرند که این اضطراب فراتر از حد طبیعی و از حوزه سلامت، فراتر می رود. نکته مهم که باید آن را بشناسیم زمانی است که ترس فرزند شما از مفید(اضطراب برانگیزاننده) به مضر تبدیل شده است. اولین قدم این است که انواع مختلف اضطراب را بشناسید. انواع اضطراب عبارتند از:

  • اضطراب عمومی
  • اضطراب وضعیتی و فوبیا
  • اضطراب اجتماعی

اضطراب عمومی

اضطراب عمومی باعث می شود کودک شما در مورد آینده احساس ناراحتی و نگرانی کند. می تواند نگرانی در مورد مسائل روزمره، مانند کار مدرسه، مدیریت ارتباطات و انجام کارها در فعالیت های اضطراری باشد.

فرزند شما به اضطراب نیاز دارد تا انگیزه ای برای انجام کاری داشته باشد. این اضطراب سالم یا تولیدی (اضطراب برانگیزاننده) نامیده می شود. به عنوان مثال، اضطراب سالم چیزی است که فرزند شما را برای متوقف کردن تماشای فیلم‌های یوتیوب و آماده شدن برای تست آینده آماده می کند.

اما تداوم این اضطراب دیگر مفید نیست. اگر این شدت و زمان این اضطراب بیش از حد باشد  می‌تواند در روند زندگی و توانایی‌های فرزند شما تاثیر منفی ایجاد کند.

اضطراب وضعیتی و فوبیا

بعضی از بچه ها فقط با اضطراب در شرایط خاصی درگیر هستند. این اضطراب وضعیتی است. برای مثال، کودک شما ممکن است فقط در اتاق تاریک در شب احساس اضطراب کند.

اگر فرزند شما به دلیل ترس و اضطراب وضعیتی مجبور به تحمل یک وضعیت باشد به مرور دچار افسردگی شدید می شود. مشکلات روحی او را تهدید می‌کند. اگرچه یک کودک ممکن است به اشتباه آن وضعیت را خطرناک در نظر بگیرد ولی کودک واقعا از آن می ترسد و در آن وضعیت ناخواسته احساس ترس و وحشت می‌کند.

به دلیل تلاش های شدید که کودک برای اجتناب از موقعیت های محرک ایجاد می کند، فوبیا زندگی فرد را دشوار می‌سازد. اگر مکان ها و شرایطی که کودک از آن اجتناب می کند زیاد باشد و فرزند شما در موقعیت های مختلف احساس اضطراب کند، کودک در یک چرخه ای از ترس که باعث استرس و اضطراب می شود، گیر کرده است. در این شرایط یک احساس کوتاه مدت از تسکین زمانی که کودک از وضعیت اجتناب می کند برایش ایجاد می شود.به مرور  “بدن” خود را “آموزش” می دهد که اجتناب از آن موقعیت بهترین استراتژی است. اینگونه جهان کوچکتر و ترسناکتر می‌‍‌‌شود.

اضطراب اجتماعی

بسیاری از مردم فکر می کنند که فوبیا تنها در مورد ترس از چیزهایی مانند عنکبوت (arachnophobia) یا فضاهای بسته کوچک (claustrophobia) هستند. اما برای بسیاری از کودکان، مبارزه با مشکلات اجتماعی، همچنین به عنوان اضطراب اجتماعی شناخته شده و معمول است.

اضطراب اجتماعی شامل اضطراب، ترس و یا ناامیدی در شرایطی است که افراد دیگر نظاره‌گر هستند یا توجه می‌کنند. کودکان با اضطراب اجتماعی در جایی که افراد دیگر حضور دارند نگران می‌شوند حتی ممکن است صدا یا دستشان هم بلرزد. آنها از اینکه اشتباهی انجام دهند و دیگران آن را ببینند هراس دارند. مطالعات نشان داده‌اند که برخی از ویژگی های شخصیتی، مانند خجالت، درون‌گرایی و کمال گرایی، کودک را در معرض خطر بیشتری برای ایجاد اضطراب اجتماعی قرار می دهد.

شرایط کودکان در مقابله با اضطراب اجتماعی به سه دسته اصلی تقسیم می شود:

شرایط عملکردی و شرایط تعاملی؛ وشرایط ترکیبی

 اغلب برای کودکان با اضطراب اجتماعی شرایط ترکیبی رخ می دهد و هم از عملکرد و هم از تعامل هراس دارند.   کودکانی که از وضعیت های عملکردی می ترسند، مشکلی برای انجام هر گونه سخنرانی عمومی، حتی در پاسخ دادن به سوالات در کلاس و یا ارائه درس دارند. آنها ممکن است از شرکت در مسابقه یا رویداد ورزشی بترسند.

کسانی که از وضعیت های تعاملی می ترسند ممکن است اضطراب شدید در اجتماعاتی مانند جشن های تولد، جلسات، مهمانی ناهار و شام را تجربه کنند. آنها ممکن است نگران صحبت با یک فرد حتی با یک همکار باشند. شروع گفتگو یا حتی رفتن به یک مکان با گروهی از دوستان برایشان دلهره آور است.

ترجمه شده توسط مرکز پرورش ذهن فرزام

در این موقعیت کودک چه وضعیتی را تجربه می کند؟

راه کمک به بچه هایی که بیش از حد ترسیدن و اضطراب ناخوشایند دارند، این است که آن‌ها را درک کنید. دقت کنید زمانی که آن‌ها در چرخه ترس و اضطراب قرار می‌گیرند چه اتفاقی رخ می‌دهد. آن‌ها تلاش می‌کنند تا به طور شناختی حالت های محرک را اصلاح کنند.

چرخه ترس و اضطراب دارای سه جزء است:

  • احساسات جسمی
  • تفکر اتوماتیک
  • رفتار

چرخه اضطراب می تواند با هر یک از سه جزء شروع شود و به دو قسمت دیگر گسترش یابد. به عنوان مثال، یک کودک ممکن است ابتدا یک ضربان قلب سریع را متوجه شود و سپس شروع به این فکر کند “من نمی‌توانم این کار را انجام دهم؛ این برای من خیلی ترسناک هست. “یا ممکن است یک کودک ابتدا فکر کند ” من باید کامل باشم؛ من نمی توانم این کار را درست انجام دهم. ” و سپس ناگهان شروع به لرزیدن کند. یا شاید فرزند شرایط انجام کاری را نداشته باشد، مثل پوشیدن یک پیراهن خوش شانسی در روز آزمون، و این تغییر ساده درکودک ایجاد احساس وحشت و هجوم افکار عذاب آور شود.

ترجمه شده توسط مرکز پرورش ذهن فرزام

ممکن است کودک شما در شرایط ترسناک بسیاری از علائم جسمی رایج را تجربه کند. ممکن است ضعف در پاها، لرزش در دست ها  یا صدای لرزان بوجود آید. ممکن است دچار تنگی نفس گردد. بعضی از بچه ها دچار سرگیجه و بی حس می شوند. سایر علائم جسمی عبارتند از: ضربان قلب، ناراحتی قفسه سینه، خشکی دهان ، درد معده یا احساس خفگی.

اضطراب بیش از حد حتی می تواند به یک حمله وحشت منجر شود. ابن وضعیت هنگامی که کودک یک موقعیت شدید از ترس را – حتی اگر خطر واقعی تهدید کننده زندگی نباشد – همراه با نشانه های متعدد جسمی تجربه کند، ایجاد می‌شود.

کودک مبتلا به اضطراب دارای  مغزی است که به طور خودکار با افکار منفی پر می‌شود که تفکر سیاه و سفید را نشان می‌دهد . در ذهن او مداوم راه های بسیار سخت و ناهموار در جهان به چشم می‌خورد. این افکار منفی باعث تحریف واقعیت و ایجاد اضطراب بیشتر کودک شما می‌شود.

برای شناسایی این افکار منفی تمرین “چی میشه اگر اینطوری بشه؟” بهتر است انجام شود. آن‌ها اغلب نتایج فاجعه آمیزی را پیش‌بینی می کنند و فکر می‌کنند بدترین اتفاق می‌افتد. برای مثال می‌گویند: “من غمگین و گریان خواهم بود و تمام دوستانم را از دست خواهم داد.” این افکار به چرخه ترس و اضطراب وارد می‌شوند.

 

آنچه شما می توانید انجام دهید

اول، یک لحظه به این فکر کنید که تنها والدینی که فرزند با اضطراب دارند شما نیستید و تعداد زیادی از والدین وضعیت مشابه شما را دارند و در این راه تنها نیستید. هنگامی که کودک شما فریاد می کشد و نمی‌خواهد به مدرسه برود یا نمی تواند فعالیت های روزمره خود را انجام دهد، احساس ضعف نداشته باشید. خبر امیدوار کننده این است که اضطراب یکی از قابل درمان ترین شرایط روحی است. گام اول این است که به ارجاع به یک روانشناس متخصص در اضطراب دوران کودکی بپردازید. متخصصان (روان شناسان مرکز پرورش ذهن فرزام) می توانند به شما در این امر کمک کنند.

ترجمه شده توسط مرکز پرورش ذهن فرزام

والدین علاوه بر اینکه برای کودک دچار اضطراب به دنبال یک مکان مناسب برای بهبود شرایط می گردند، می‌توانند از پیوستن به گروه های حمایت کننده ( مانندگروه پرسش و پاسخ تلگرام و اینستاگرام پرورش ذهن فرزام ) استفاده نمایند تا با صحبت کردن با یک متخصص برای کار روی اضطراب و ناامیدی در مورد وضعیت فرزند خود بهره مند شوند و اطلاعات مفیدی کسب کنند.

 

از طریق آموزش و بازی در مراکز ویا درخانه، کودک مهمترین تکنیک های قابل استفاده برای جایگزینی افکار منفی خودکار با افکار مقابله مثبت را فرا می‌گیرد. بعضی افراد  این نوع گفتگو را به عنوان گفتار مثبت نامیده‌اند.

 

به عنوان مثال، اگر فرزند شما فکر می کند “من در مقابل هر کسی خجالت می‌کشم”، به کودک کمک کند تا این فکر منفی را شناسایی کند و جایگزین آن شود “این فقط افکار است، نه واقعیت. فقط به خاطر اینکه از چیزی هراس دارم این فکرنادرست به سرم رسیده، حتی وقتی اشتباه می‌کنم، مردم هنوز هم در مورد من مثبت فکر می‌کنند. “

 

افکار مقابله باید واقع بینانه و معنی دار باشند؛ اگر فرزند شما به آنها اعتقاد نداشته باشد، افکار مقابله ای موثر نخواهد بود. سعی کنید از دقیق ترین نتیجه یا توضیح وضعیت، و نه لزوما مثبت ترین فکر ، استفاده کنید.

دو فرم عالی از درمان که می تواند به کودک شما کمک کند تغییر الگوهای فکر ناسالم درمانی درمان شناختی رفتاری و پذیرش و تعهد درمانی است. شما می توانید این گزینه ها را با درمانگر فرزندتان در میان بگذارید و یاد بگیرید که چگونه از کودک خود در خانه حمایت کنید. آموزش آرامش بخش، مانند تنفس شکمی، مراقبه و آرامش عضلانی پیشرفته، همچنین می تواند به کاهش علائم فیزیکی کودک شما در اضطراب کمک کند.

ترجمه شده توسط مرکز پرورش ذهن فرزام

علاوه بر این، داروهای گوناگونی وجود دارد که اثربخشی آنها در مدیریت علائم اختلالات اضطراب کودکان، به ویژه در مواردی که در ترکیب با درمان صحبت می شود، اثبات شده است.

اگر نگران فرزندتان هستید، به یاد داشته باشید که کمک در دسترس است و در نهایت این شرایط بهتر خواهد شد. فرزند شما (و شما) می توانید از طریق مرکز پرورش ذهن فرزام پشتیبانی های متفاوتی دریافت کنید.

How to Help Kids With Anxiety

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X